kristian08 Skrevet Juni 15, 2008 Skrevet Juni 15, 2008 Har en E36 316i som går seg varm hele tiden. Har hatt samme problem før, og da skiftet jeg bare termostaten and problem solwed. Så da var jeg så lur å gjorde det samme denne gangen. Men føler den går seg varm raskere nå.. help me guys... Kristian08
Hoem Skrevet Juni 15, 2008 Skrevet Juni 15, 2008 Må være at motoren er for liten til å dra rundt vifta i front og dermed går varm på tomgang, om den også går varm i fart må det være fordi bilen aldri kommer opp i fart. Neida;] Går den varm under kjøring og? Sjekk først om det er luft i systemet på bilen siden du har skifta termostat osv. Så kan du se under oljepåfyllingslokket om det er noe hvit gugge der og ta en komp test.
kristian08 Skrevet Juni 15, 2008 Forfatter Skrevet Juni 15, 2008 Spar meg.. Men takk for bra innspill.. Flere ideer anyone?
Fliid Skrevet Juni 15, 2008 Skrevet Juni 15, 2008 Sikker på den er fri for luft i kjølesystemet? Er det varmluft når du prøver kupèvifta på varme? Blir slangene inn og ut av radiator harde? Temperatur på øvre og nedre ? Koker den ikke, om den kun står på tomgang? fungerer viskoseviften som den skal? Prøv og svar på noen av disse spørsmålene, så kan det bli lettere og hjelpe deg.
kristian08 Skrevet Juni 15, 2008 Forfatter Skrevet Juni 15, 2008 Sikker på den er fri for luft i kjølesystemet? Er det varmluft når du prøver kupèvifta på varme? Blir slangene inn og ut av radiator harde? Temperatur på øvre og nedre ? Koker den ikke, om den kun står på tomgang? fungerer viskoseviften som den skal? Prøv og svar på noen av disse spørsmålene, så kan det bli lettere og hjelpe deg. Kjempe greier. Er ikke sikker på at den er fri for luft. Hvordan sjekker jeg det? eventuelt fjerner luften? Kupèvifta spruter ikke varm luft og slangene blir veldig harde. Koker når den står på tomgang også.. Viskosevifta? den som spruter luft på radiatoren?
Hoem Skrevet Juni 15, 2008 Skrevet Juni 15, 2008 Høres ut som at du har problem med luft i systemet. Jeg er ikke kjent med firere, men en grei regel er å stå med fronten opp i en oppoverbakke, bilen på tomgang, varmeapperatet på full varme og full fres. Så åpner du lufteskruen, den vet jeg ikke av, men det er sikkert noen her som gjør:)
Howrd Skrevet Juni 15, 2008 Skrevet Juni 15, 2008 er bare en lufteskru på fireren, og den er vedsiden av påfyllingslokket på radiatoren.. skru opp den og fyll etter til det strømmer vann uten bobler ut av den, da blir det ivertfall fritt for luft i systemet. hvis det kommer kun kaldluft fra kjølevifta så kommer det ikke no vann inn til varmeanlegget, for å teste om det er sirkulasjon, kan du prøve å ta av lokket på radiatoren, sette deg inni bilen å gi på som faen og se om det spruter ut vann fra påfyllingshullet;) Kan jo også være termostaten som har kilt seg av en eller annen grunn, derfor kan du prøve å ta ut termostaten, å kjøre uten en stund for å se om dette hjelper. eneste som skjer når du tar ut den er at alt vannet går via radiatoren, noe som gjør at motoren blir mer avkjølt.
Fliid Skrevet Juni 15, 2008 Skrevet Juni 15, 2008 Sikker på den er fri for luft i kjølesystemet? Er det varmluft når du prøver kupèvifta på varme? Blir slangene inn og ut av radiator harde? Temperatur på øvre og nedre ? Koker den ikke, om den kun står på tomgang? fungerer viskoseviften som den skal? Prøv og svar på noen av disse spørsmålene, så kan det bli lettere og hjelpe deg. Kjempe greier. Er ikke sikker på at den er fri for luft. Hvordan sjekker jeg det? eventuelt fjerner luften? Kupèvifta spruter ikke varm luft og slangene blir veldig harde. Koker når den står på tomgang også.. Viskosevifta? den som spruter luft på radiatoren? Skjekk /fjerning av luften gjøres slik; Fyll opp noen halvlitere med 50/50 frostvæske og lunkent vann. Skru opp påfylingslokket på radiator, skru opp lufteskruen (den store "stjerne" skruen ved siden av påfyllingslokket) Skru lokket helt av og lufteskruen helt ut. Fyll på kjølevann på påfyllingen, fyll helt til du kan se at det kun kommer vann ut av lufteskrue hullet. Når det er gjort så skrur du til påfyllingslokket først. så skrur du i lufteskruen (pass på og ikke skru for hardt da denne knekker lett) . Du skal stå på plan bakke / dekke. Ta deg nå en kjøretur med varmeapparat på fult. Begynner den og koke så kan du eventuelt prøve lufteprosedyren jeg sa en gang til. Noen må ha tydd til en bratt oppoverbakke, men skal egentlig ikke være nødvendig. Termostaten kan du skjekke ved og legge den i en kjele med kokende vann og se om den reagerer. Sirkulasjon kan du skjekke ved og skru av påfyllingslokket og gi litt gass (gasspjeldet kommer du til fra motorrom) Det er der gasswaier går inn på "motor". Dra i denne spaken og vips du gir gass. Skjekk da at det kommer stråle inn til påfyllingen (denne skal komme gjennom ett lite hull som er inn til der lufteskruen befinner seg) Start med dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå