|Ole| Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Lyden som kjem når han her slippe gassen, er det tilbakeslag i turboen og ut luftfilteret?
andybooy Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Er denne som kjem når han her slippe gassen tilbakeslag i turbo og ut luftfilteret? nei kommer nok ikke noe e46 ut av luftfilteret. men lyden ja.
Aama_Racing Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 er vel heller en dumpventil som slipper ut litt overtrykk slik at turboen ikke skal bli bremset formye..
andybooy Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 er vel heller en dumpventil som slipper ut litt overtrykk slik at turboen ikke skal bli bremset formye.. hørtes ikke ut som noe domp på denne da?
|Ole| Skrevet Juni 17, 2008 Forfatter Skrevet Juni 17, 2008 eg syns ikkje det høres ut som en dumpventil heller?
vetu03 Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Er vel enten tilbakseslag i turboen elle en ekstern wastegate som slipper ut trykket?
Turbo-Tommy Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Er vel enten tilbakseslag i turboen elle en wastegate som slipper ut trykket? Nå får ikke jeg sett pga jobb-pc, men en wastegate slipper ikke ut noe annet enn eksostrykk, og lager ikke lyd. Vil anta at det er tilbakeslag gjennom turboen pga for stram dump.
|Ole| Skrevet Juni 17, 2008 Forfatter Skrevet Juni 17, 2008 det vil da sei att vist man ikkje har dumpventil som slippe ut overtrykk får man denne lyden pga nedbremsing av turbo? dette kan umulig vere bra for turboen, derfor vurdere eg å kjøpe ein til hehe
Turbo-Tommy Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 det vil da sei att vist man ikkje har dumpventil som slippe ut overtrykk får man denne lyden pga nedbremsing av turbo? dette kan umulig vere bra for turboen, derfor vurdere eg å kjøpe ein til hehe Man kan også få den lyden om man setter dumpen litt for stramt, noe man ofte gjør når det er mye effekt det er snakk om. Om du hører den orange gatebil supraen, så får den et øyeblikk luft ut gjennom turboen pga at dumpen ikke åpner med en gang. Om turboen tåler det eller ikke, kommer an på turboen. Jeg har kjørt i 2år med svær fmic = mye luft som skal ut, uten dump, og turboen funker helt fint ennå, og har i tillegg over 300000km på seg. Og andre har kjørt i over 5år uten dump på ladetrykk over 1bar og turboen er like fin. Noen turboer tåler det, andre gjør det ikke, så enkelt er det.
336mik Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Er vel enten tilbakseslag i turboen elle en wastegate som slipper ut trykket? Nå får ikke jeg sett pga jobb-pc, men en wastegate slipper ikke ut noe annet enn eksostrykk, og lager ikke lyd. Vil anta at det er tilbakeslag gjennom turboen pga for stram dump. Lager ikke så mye lyd hvis den går tilbake i eksosen nei,men hvis den har en ekstern utgang,så lager den vel mer lyd enn noen som helst dump noen gang kommer til å lage
andybooy Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Er vel enten tilbakseslag i turboen elle en wastegate som slipper ut trykket? Nå får ikke jeg sett pga jobb-pc, men en wastegate slipper ikke ut noe annet enn eksostrykk, og lager ikke lyd. Vil anta at det er tilbakeslag gjennom turboen pga for stram dump. vil ikke tro det er for stram domp? vil tro han ikke har domp. man trenger ikke domp.
Ballder Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Har just samme lyd på min, og her kjøres det uten dump. Litt svakere lyd hos meg, da jeg har litt rør og lmm montert før turbo, og har mest sannsynlig litt lavere ladetrykk med mer.
///MoePower Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Jeg hører med engang at den der ikke har dumpventil, så det er nok tilbakeslag du hører. Det er ikke så enkelt å si at: "Noen turboer tåler det, andre gjør det ikke" Riktignok tåler noen turboer det bedre enn andre, men til syven og sist fører mangel på dumpventil til ekstra unødvendig slitasje og turbolag. Turbolag i seg selv er for de som ikke vet det tiden det tar for turboen å bygge opp trykket igjen etter giring og nedbremsing før svinger. Har man ikke dumpventil vil denne tiden bare øke. Konklusjon: *Dumpventil sparer turboen for slitasje og hindrer til en viss grad turbolag. *Ingen dumpventil sliter mer på turboen og bidrar til ekstra turbolag. Mange her snakker om at de ikke skal ha dumpventil nettopp fordi det er harry og det ene med det andre (tenker da på pysh-lyden) men dette er jo selvfølgelig opp til hver enkelt. Ville bare nevne at det finnes dumventiler både med og uten lyd, og at det finnes resirkuleringsventiler også, så her er det bare å velge og vrake til man finner det man har lyst på. Dumpventil er som sagt til fordel for motoren og koster ikke mange kronene, enkel å montere er den også såfremst det ikke er en dieselbil det er snakk om.
isanfa Skrevet Juni 17, 2008 Skrevet Juni 17, 2008 Må hive meg på den her. Skjønner ikke hvorfor folk velger og kjøre uten avlastnings ventil. Hvorfor er det slik at alle bensin turbo biler leveres fra fabrikk MED avlastningsventil?? Fordi at det er et unødvendig tileggsutstyr som de tjener ekstra kroner på? Nei, fordi det hindrer turbolag, da de fleste biler lages med "lavtrykksturbo",hvor spool up er alfa for bruksområdet til bilen, og fordi det avlaster turboen, og forlenger levetiden. Og hva med luftmengde måleren som står før turboen, hvor det pluteslig går luft motsatt vei når gass spjeldet stenger? Tenkt på hvor mye bensin ecu leverer da? B Vel, er jo opp til hver enkelt, men jeg hadde dratt rett hjem om jeg var og så på en bil mht kjøp, og oppdaget at der ikke er noen avlastningsventil på bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå