Gå til innhold

Ta inn delebil fra utland?

Dan327t
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen av dere som vet hvordan det er å ta inn delebil fra utlandet, da antagelighvis tyskland. lurer på dette med avgifter, toll osv. Fint hvis noen vet:) Bilen jeg trenger er en 86 e30 325. Eller her har en stående med motor og ledninger i bra stand. Er i hovedsak det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke toll på bil eller bildeler. Engangsavgift må først betales når du skal ha kjennetegn på bilen (noe du trolig ikke skal). Det eneste du må gjøre er å stoppe på grensen og betale merverdiavgift. Den er på 25%.

Det finnes imidlertid noen unntaksbestemmelser. Har du vært i utlandet i mer enn 24 timer, så kan du ta med varer for inntil 6000 kroner uten å betale mva. Har du vært i utlandet i mindre enn 24 timer, så er grensen 3000 kr. En sliten E30 har nok ganske liten verdi, så du kan trolig kjøre på grønt (ikke betale noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, tviler sterkt på at man får lov å ta en hel bil inn over grensen uten å momse den.

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... e=NO#kvote

Se : Motorkjøretøy

Kommer nok til å krangle en god del med tollerne, og videre undersøkelse vil sikkert bli satt i gang.

Da kan dem gå inn og se hvor mange penge du har tatt ut av kontoen og slikt.

En annen ting er at om man bytter Motor i bilen med utenlandsk motor, da skal man teoretisk kunne fremlegge moms papirer for denne motor ved evt. godkjennelse eller kontroll.

Men hvem sjekker om motoren som sitter i er original eller byttet........

Ring tollvesenet og hør med dem, ville jo verre artig å finne ut av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, tviler sterkt på at man får lov å ta en hel bil inn over grensen uten å momse den.

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... e=NO#kvote

Se : Motorkjøretøy

Det står:

Motorvogn som omfattes av vedtak om engangsavgift på motorvogner kan ikke tas inn i Norge toll- og avgiftsfritt.

En delebil trenger man jo ikke å betale engangsavgift på. Jeg antar at trådstarter ser for seg å hente en uregistrert bil på tilhenger eller lignende. Men jeg er pilot i Norwegian og ikke tollbetjent ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@buskmann

Er akkurat derfor jeg anbefaler å ringe og prate med toll væsnet.

Det som står på hjemmesiden er jo ikke lovverket i sin helhett, må nok fin lese litt i paragrafferne for å finne det helt nøjagtig.

Men jeg tvivler som sagt på at man får ta den inn moms fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...