Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får feilmelding i carsoft 6.5

83 Nockenwellen-Sensor.

Ser på live data i carsoft at camshaft position er på -25 uannsett turtall

Vanos står i "late" posisjon uansett turtall. Har også målt at det ikke er spenning til vanos solenoiden.

Byttet til ny kamsensor, men får fortsatt samme feilen.

Noen gode ideer?

• 2 years later...
Skrevet

Eksakt samme indikasjon som for bcrazy på en E39 520i. Avlesing av motordata viste -25 grader på kamakselen hele veien, og motoren var åpenbart blitt daff. Bytte av kamakselsensor gjorde ingen forskjell, mens veivakselsensoren gjorde det. Jeg må innrømme at jeg ikke byttet tilbake kamakselsensoren for å teste, men ville tro det var lite sannsynlig at begge disse sensorene røk på en gang. Så sannsynligvis var nok bare veivsensoren defekt.

Men hvis veivsensoren er røket, hvordan finner da motoren ut av tenningstidspunktet? Motoren går da vitterlig sånn noenlunde, selv om kammen ikke får variabel timing. Er det to veivsensorer?

• 2 weeks later...
Skrevet

Mener motor henter signaler fra kamsensor sånn at den fungerer som noen lunde. Veivsensor og kamsensor "samarbeider" sånn at motor vil fungere om en av sensorene ryker. Men tenningstidspunktet vil ikke bli korekt og motorkraften vil reduseres.

Skrevet

Høres absolutt vettig ut. Siden VANOS ikke blir aktivert, blir jo forholdet mellom akslene konstant. Men man legger sikkert inn et par grader lavere tenning for å kompensere for slakk i registerkjedet m.v.

Skikkelig gjennomtenkte greier, altså.

Eneste problemet var at det kom feil melding ut av diagnosen, og det er vel heller like gjerne en feil i carsoft. Andre er herved informert.

• 2 years later...
Skrevet

Er klar over at dette er en gammel tråd, men har akkurat fått samme feilen selv.

men det jeg lurer på, skal det ikke komme en motor lampe eller lignende hvis man får denne feilen?

Jeg oppdaget det "tilfeldigvis" fordi jeg har koblet på en OBD2 til blåtann som gir meg live-data på mobil telefonen, den kan lese av feilkoder også.

Da kom feilkode P0340 - Powertrain - Camshaft Position Sensor "A" Circuit.

Egentlig er jeg litt glad jeg fikk denne feilmeldingen, for jeg synes bilen er mer "dau" enn den burde ha vært, 260hk skal skyve greit, ikke bare bitte litt bedre enn en 2.0 16v opel motor fra tidlig 90-tall (for ikke å snakke om at 0-100 tar over 10 sekunder, mens Alpina skryter av 6,5) Jeg har nettop kjøpt bilen så kan ikke sammenligne med åssen den "var tidligere"

Skrevet
Er klar over at dette er en gammel tråd, men har akkurat fått samme feilen selv.

men det jeg lurer på, skal det ikke komme en motor lampe eller lignende hvis man får denne feilen?

Jeg oppdaget det "tilfeldigvis" fordi jeg har koblet på en OBD2 til blåtann som gir meg live-data på mobil telefonen, den kan lese av feilkoder også.

Da kom feilkode P0340 - Powertrain - Camshaft Position Sensor "A" Circuit.

Egentlig er jeg litt glad jeg fikk denne feilmeldingen, for jeg synes bilen er mer "dau" enn den burde ha vært, 260hk skal skyve greit, ikke bare bitte litt bedre enn en 2.0 16v opel motor fra tidlig 90-tall (for ikke å snakke om at 0-100 tar over 10 sekunder, mens Alpina skryter av 6,5) Jeg har nettop kjøpt bilen så kan ikke sammenligne med åssen den "var tidligere"

Jeg har aldri sett motor lampe på min 98 528 og jeg har vært igjennom det som er av sensorer og lekkasjer.

Kanskje facelift/US bilene maser mer.

Skrevet

Jeg har aldri sett motor lampe på min 98 528 og jeg har vært igjennom det som er av sensorer og lekkasjer.

Kanskje facelift/US bilene maser mer.

Okei, det var bra :-)

Var litt bekymret for at ikke motorlampa mi fungerte eller lignende, ettersom den *ikke* lyser, mens OBD2 fant denne feilen.

Litt rart, det ville jo ikke vært normalt for en "vanlig mann i gata" å lese ut feilkoder på bilen sin, dermed ikke oppdage at sensoren var defekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...