VidarHauge Skrevet Juni 25, 2008 Skrevet Juni 25, 2008 E-39,520i,1998. Lurer pĂ„ om noken kjenner til dette? Speedometer virka av og til,sjĂžlv om desse lampane lyser,men kutta som regel etter kort tid. NĂ„r speedometer ikkje virka skjer dette : -Vinudsviskere forandra hastiget,dei gĂ„r med intervall pĂ„ intervall-stille og stille 1. Og stille 2 gĂ„r som som stllle 1. -"Ăkometer" kopla ut. Har prĂžvd og skifta sensor pĂ„ venstre bakjhul,dĂ„ dette ikkje hjelpte,fikk eg ny diagnose pĂ„ at begge sensor bak va defekt/ingenforbindelse. KjĂžrte med dette ei stund,hadde nett ny diagnose den viste at begge bak + hĂžgre foran va defekt/ingen forbindelse. Nokken som kjenner seg igjen i dette?
fsmidt Skrevet Juni 26, 2008 Skrevet Juni 26, 2008 Har akkurat samme problem pÄ fattern sin E39 520, men har ikke hatt tid til Ä se no pÄ det. Virker jo som abs sensorer, men disse skal vel ikke pÄvirke speedometeret?
VidarHauge Skrevet Juni 26, 2008 Forfatter Skrevet Juni 26, 2008 Eg har forstÄtt det sÄnn at det er sensoren pÄ venstre bakhjul som mÄler fart/gir signal til speedometer. Trur kanskje det er styre-enheten for abs/hydroaggregat som er gÄen hos meg,men er kostbart og prÞve det ut,so hÄpte at noken hadde hatt samme problem her og funne feilen..... Dyr del+at en mÄ inn pÄ koding pÄ et bmw verksted. Slippe omkoding ved skifte av kun sensorer,ca 800 kroner for venstre bak meina eg.
mindrÞmmeserie Skrevet September 21, 2009 Skrevet September 21, 2009 BUMP! Dette skjedde akkurat nÄ pÄ min E 46, 320 , 99 modell.. Trenger sÄrt noen tips og hjelp.. OgsÄ informasjon om priser, vanskelighetsgrader pÄ evt. reperasjoner o.l Abs lyser, Antispinn lyser, og speedometeret er ustabilt.. PÄ forhÄnd takk!
Tam Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 ABS sensor pÄ venstre bakhjul pÄ E39 gir signal til speedometer. NÄr denne ikke virker har du heller ikke Þko meter osv ASC , cruis control osv . Har du andre defekte ABS sensorer kan du ha speedometer men ikke ABS og ASC osv. Sensorene kan du ohme selv med et multimeter. Har byttet mange sensorer pÄ E39 nÄr jeg hadde det. Enkel sak Ä bytte selv om de kan sitte litt godt fast men da tar du dem bare ut i biter. VÊr obs pÄ at du kan ha brudd i pluggen/ledningen mellom ledningsnettet og sensoren (Har hatt det selv og da er det bare Ä lodde litt sÄ er dette fikset) Elektronikkenheten pÄ E39 kan gÄ til helvete og er dyr Ä bytte men den kan billig overhales i USA. Ingen omkoding nÞdvendig og du kan fortsette Ä bruke bilen selv om styringsenheten er til rep. StÄr endel om dette pÄ Autopower.se og du finner firmaet pÄ Ebay.com
mindrÞmmeserie Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 takker for svar! Har dog en e46, men dette later til Ä fort kunne bli en dyr affÊre..! Vurderer Ä kjÞre en diagnose test pÄ et bmw verksted for Ä sÄ fÄ noen kompiser til Ä fikse det pÄ grunnlag av diagnosen.. Worst case scenario, pris?
Tam Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Worst case er vel defekt styringsenhet. Koster ca 8000 tror jeg. ABS sensorer ca 800 pr stk tipper jeg til E46, sikkert billigere i utlandet. Har ikke hatt E46 (Har E92 nÄ) men dersom styringsenheten ligner E39 sÄ bytter du den selv pÄ 5 min, sitter med 4 torx skruer og en stikkontakt. ABS sensorer er ogsÄ enkel sak Ä bytte selv. NÄr du har dem ute lÞnner det seg Ä blÄse trykkluft ned pÄ navet (gjennom hullet) for Ä rense for stÞv osv som kan svekke signalet.
mudbug Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Det visste sensor pÄ venstre hjulet i diagnosen. Jeg skiftet ny, men lamper lyste fortsatt. Jeg fant ut til slutt at det var ABS styreenhet (5000 kr med BMW medlem) + 1000 lapp for ny sensor. Hvis du skifter ABS styreenhet, den mÄ kode for Ä bruke. Da er det lamper forsvunnet ogsÄ. HÄper at det er ikke ABS styreenhet pÄ din bil som er gÄtt.
mindrÞmmeserie Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 NÄ skal det nevnes at jeg innehar utrolig liten teknisk kompetanse.. Men som sagt et par kompiser skulle vel kunne fÄ has pÄ problemet! Men hvor ligger sammenhengen med at ABS lyser, antispinn, og speedometer + vindusviskerene?? Alt pÄ samme sensorer? Med min flaks er det nok ny styreenhet pÄ meg ogsÄ gitt.. faen. Hva mente du med at den mÄ kodes?
Tam Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 ABS sensorene opplyser elektronikken i bilen om hvilken hastighet de forskjellige hjul har. PÄ grunnlag av disse data vil ASC feks vite at man spinner pÄ et hjul og bremser det inn slik at det roterer riktig i forhold til de andre hjulene. PÄ samme mÄte vet ABS systemet at ett heller flere hjul lÄser seg ved bremsing og fikser dette automatisk. Manlger systemet input fra ett av hjulene vil ikke data hjernen i bilen vite om lÄste hjul el og gir varsel om at systemet er nede pga manglende input. Speedometeret bruker samme signal for Ä vite hastighet. Uten signal ingen hastighet. Dette signal brukes ogsÄ til cruise control ogsÄ og andre ting i bilen som justerer seg etter kjÞrehastigheten . à kode enhetene er enkelt sagt Ä programmere den til Ä fungere med din bil (aktivrer den pÄ en mÄte) De som reparere i USA returnerer din originale enhet og du slipper Ä kode.
mindrÞmmeserie Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 du er dagens redningsmann! HÞrte med et verksted nÄ, og de skulle ha 2500 for Ä bytte sensor og kjÞre en diagnosetest.. I tillegg mente han at Ä bytte selve enheten kom pÄ 10k +, grunnet hele aggregate mÄtte skiftes, imotsetning til e39.. ikke vet jeg.. Êsj! Koding gjÞr vel verkstedet pÄ 1-2-3.. ikke vet jeg det heller.. Det er sÄnne som meg som sikrer fremtiden til autoriserte verksteder landet rundt..
mudbug Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Har du prĂžvd Ă„ lette etter i bilhoggeren. De har helt sikker en del ABS styreenhet som er billigere. http://www.finndel.no/FinndelSokeside.a ... QnsJ/IWg==
mudbug Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Jeg sÞker pÄ ABS sentral og ser at den er 1500 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ