Gå til innhold

Motor går varm ved tomgang. Noen som har noen tips til årsak


stianhf
 Share

Anbefalte innlegg

Som topic sier, så går motoren varm ved tomgang. Har nettopp byttet motor grunnet havari i den forrige M20B25 maskinen. Nå har jeg en 1990 modell M20B25 motor som går helt fint ved normal kjøring, ligger da på ca 88 grader. Men dersom jeg stopper og lar bilen gå på tomgang, stiger temperaturen gradvis.. ikke helt til rødsonen, men til ca 75% av skalaen på måleren i dash. Har byttet vannpumpen, men resultatet er fortsatt det samme.

Bilen er en 1988 520iA ombygget til 525i av en tidligere eier, som tydeligvis ikke har hatt helt peiling på hva han driver med siden han har kuttet masse ledninger, f.eks strømmen til de oppvarmede spylerdysene på panseret og slangene til lyktespylerene, noe jeg oppdaget når jeg byttet motor nå pga havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne panseret ditt og gå forann og prøv og snurre på fifta di med hånda (motor av) snurrer den lett er viskosa gåen og den kjøler ikke.. standard problem på bmw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma problem med min. ble varm ved kø kjøring. jeg kasta ut hele driten og monterte en elektrisk vifte med bryter inne i bilen

Leste gjennom tråden til "Gunnar". Jeg ville definitivt tenkt mæ om to ganger før æ hadde sikra en 2,5mm2 kabel med 40-60A. En slik kabel bør ikke sikres med mer enn 20A (helst 16A)... Dette fordi at kabelen rett og slett kan begynne og brenne ved en feil ved vifta; noe som holder den igjen og gjør at den trekker mer strøm for å holde riktig tempo. Varmgang kan være årsaken til problemet du hadde på ferja (røket sikring)...

Finn ut hva viften trekker ved normal drift og sikre den deretter. Benytt heller en "treg" sikring som tåler store belastninger ved oppstart. Skift kablene til større mm2 om viften trekker over 16A (til nød 20A).

Dette er ikke ment som kritikk :lol: Det er en god løsning å bygge om til elektrisk vifte og opplegget er ellers bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...