Voon Skrevet Juli 11, 2008 Skrevet Juli 11, 2008 Jeg skriver nå på vegne av min bror som for 3 uker siden kjøpte en 520i, 98modell. Oppi denna står det en 525motor. Bilen hadde også da et problem med at den gikk varm hvis den ikke hadde blitt kjørt på en stund, og at kjølevæskestanden sank. Var bare å fylle på igjen, så tok den seg sammen. Det va noe anna rart åsså, og det viste seg at 5. sylinderen va dævvv, men det va ikke så rart da vippearmen va knekt. Toppen blei sendt til overhaling, to ventiler blei bytta og vippearmen erstatta osv. Ny toppakning og slikt blei anskaffet og alt blei montert her hjemme da vi mottok toppen fra overhaling. Ventilene(?) er justert etter instruksjon fra verksmesteren på bilsalongen (bmw) i skien. Så kommer problemene: Den tikker som et uvær, og jo varmere bilen er jo mer tikker den.. I tillegg vil ikke varmepumpa gjøre jobben sin helt, den sirkulerer liksom ikke vannet gjennom motoren og da broren min skulle prøvekjøre den tidligere i dag blei den fort varm så han kjørte tilbake hit, og da koka den over som fy idet han kom opp i gårsplassen her. Vi har lufta i alle bauer og kanter, hatt ut radiatoren for å sjekke at den ikke er tett, termostaten er sjekka åsså. Vannpumpa er ny og kamreima er bytta. Temperaturen holder seg så lenge vi står å spyler kaldtvann inn via div slanger, men man kan brått ikke kjøre rundt med en hageslange kobla til Min stakkars pappa er helt forvirra, for han skjønner liksom ikke hva som er galt. Broren min er bare sur og stakk ut for å kjøre seg en tur i bilen vi nå må dele, ettersom han kræsja min bil for en uke siden(fyllesvin som hoppa ut i veien foran bilen så han måtte vrenge til side..betongkant..PANG), rett før den var ferdig fiksa etter jeg hadde et uhell på sykt underkjølt føre i desember (ting tar tid.) Jeg er så lei av å dele bil med bruttern at jeg spyr, og håper noen synes nok synd på meg og pappan min og selvsagt broren min, som fikk så problemer med den nye bilen sin, at de kan forbarme seg litt over oss og komme med mange gode forslag på hva det kan være.
Voon Skrevet Juli 12, 2008 Forfatter Skrevet Juli 12, 2008 Jeg har lest det jeghar kommet over av kokende tråder på forumet her også, og finner liksom ingen lignende caser. Slangene blir ikke steinharde heller, men kjenner at det liksom ikke er sirkulasjon i den slangen som er inn på vannpumpa. Kan det være noe som er koblet feil? Har prøvd å sammenligne med bilen min, men det hjelper lite når jeg har en 4'er og bror en 6er og ikke veldig mye er veldig likt sånn EGENTLIG..
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juli 12, 2008 Skrevet Juli 12, 2008 Du kan ikke kjenne sirkulasjonen! Du må åpne opp lokket på ekspansjonstanken og se nedi der når du gir gass. Da skal det komme en slags pilotstråle som skal sprute ut fra siden, har dere ikke den er det ikke sirkulasjon. Sirkulasjon mister du igjen ved gåen vannpumpe og/eller luft i kjølesystemet. I.o.m at dette er en rekke 6'er er denne vesentlig "tyngre" å få luftet skikkelig enn din rekke 4'er. Så lenge dere vet at vannpumpa og termostaten er i orden står jeg igjen med et mulig svar. Luft i systemet da som følge av for dårlig lufting eller sprukken topp som følge av alle varmgangene som har skjedd. Btw: Hvordan vet du at termostaten er i orden?
Voon Skrevet Juli 12, 2008 Forfatter Skrevet Juli 12, 2008 Når man klemmer på den slangen gir den bare etter og når vi kobler den av kommer det ikke noe vann i noen retning. Vi har kjørt vann igjennom hele systemet en god stund, stod over en time med det der. Men kan være som du sier, at det fremdeles er luft der. Min far sjekka at termostaten va i orden i går, så jeg satser på at den er det da Han har holdt på med motore i endel år, mest gamle volvo-motore men Han va vaffal helt rådvill i går, for han hadde lufta så lenge. Og det va luft i systemet, for varmeapparatet begynte å fungere igjen etter vi hadde lufta, men vifta fungerer ikke med mindre den blir satt på 4. hakk. Når man lufter via div slanger, er det fremdeles en sjans for å ikke få ut lufta? Det er et eller anna sted det ikke sirkulerer vaffal, for å lufte ved å fylle vann på radiatoren hjalp liksom ikke.. kanskje stod vi ikke lenge nok? Er det forresten mulighet for å ha kobla noen slanger feil? Håper for guds skyld ikke det er toppen i gjen nå som den akkurat er overhalt. Noen idé ang tikkinga? Kan det være bare fordi motoren er for varm? Vi hører den hele tiden selvom den blir mindre fremtredende når vi kjører kaldt vann gjennom motoren.
Hoem Skrevet Juli 12, 2008 Skrevet Juli 12, 2008 Det med at vifta ikke fungerer på annet enn 4. hakk er ihvertfall at motstanden er enten gåen, eller har løs kontakt. Det er egne lufteskruer på termostathuset og radiator(Er ikke sikker på om det er på begge, men en hvertfall) De man bruker å lufte med, jeg bruker på min og først lufte radiatoren, så lufte termostathus. Når jeg luftertermostathuset setter jeg også munnen mot radiatorpåfyllingen og blåser for å få et visst trykk, dette fungerer hver gang!
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juli 12, 2008 Skrevet Juli 12, 2008 For det første burde dere prøve å få hjelp av noen som kan lufte et system skikkelig. Det er ikke bare å fylle på vann å tro a det blir rett Kan dere fikse et bilde av hele motorrommet slik at man kan se hvordan alt dette er satt opp? Så skal vi se om vi ikke klarer å få fram ei god lufte "oppskrift" til dere.
Ingebrigtsen Skrevet Juli 12, 2008 Skrevet Juli 12, 2008 Kapp toppen av en halvliter brusflaske, bruk den som trakt når du fyller ekspansasjonstanken.. Skru opp lufteskrue før du begynner å fylle.. Hell på så du har vann oppover i flaska, da vil det bli det høyeste punktet og du vil derfor klare å presse ut lufta.. husk og ha varmen på i bilen da:)
Voon Skrevet Juli 13, 2008 Forfatter Skrevet Juli 13, 2008 Vi har lufta en gjeng med motore, MEN det blei gjort feil denne gangen. Jeg forklarte de det som har blitt fortalt meg her, og jaggu! Toppen hadde klart seg, men det var endel luft i systemet ennå, og de fikk konstantert at det var sirkulasjon. Lufta rikitg og nå er det i skjønneste orden. *bank i bordet* tusen takk for gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå