Gå til innhold

Tekniske spm. E34 540ia


Turbo-Knut
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 1993 modell 540ia, med usikker km-stand. Står på noe over 250.000km nå, men har hatt ute instrumentet, og der er merkinga på kode-brikka fjerna, så frykter at det er noen som har tuklet her..

Motoren, M60B40 med Nikasil-sylinderforinger.

Det jeg vet om nikasil er at det tæres bort når bensinen inneholder for mye svovel, som da finnes i lavkvalitets-bensin, alt som er lavere en 95oktan.

Bilen har først gått i Tyskland, så i Sverige, og nå nylig kommet til Norge.

Det ryker veldig blått av eksosen, spesielt når den er varm og drar på litt, men også på tomgang etter litt hardkjøring.

Spørsmålet mitt er da om hva som er de vanligste grunnene til oljeforbruk på denne type motor.?

Jeg kjørte 40mil med bilen da jeg henta den, og da brukte den ca. 1 liter med olje.

Jeg har ikke tatt kompresjonstest eller sylinderlekkasjetest på motoren enda, men den går liksom litt for godt til at den skal ha dårlig komp. synes jeg, motoren bremser også bra i nedoverbakker. Men kontroller skal taes etterhvert når jeg får anledning.

Det jeg ser på som mulige grunner er:

- Utette kompresjons-rom, altså slitte sylindervegger og/-eller stempelringer.

- Dårlige ventilstammetetninger.

- Det blir fort noen oljedråper under motoren når den står en stund, men det er nok ikke pakninger og simmeringer som er grunnen til det store tapet av olje.

Det eneste som ikke kan gjøres noe med av disse tingene, er slitte sylindervegger, da nikasilbelegget er kun 0,07mm tykt, og egnes derfor dårlig til å hones, i tillegg til at det er et svært hardt materiale.

Om det er dårlige ventilstammetetninger som er hovedgrunnen, vil jeg gjerne skifte dette, men orker ikke legge for mye tid og penger på motoren om det ikke har noen stor innvirkning på oljeforbruket.

Og en annen ting er at det er skikkelig sug under oljepåfyllingslokket, må virkelig ta i for å i det heletatt få av oljepåfyllingslokket, og motorens gange endrer seg merkbart når lokket taes av. Det suger skikkelig!

Omtrent som å holde hånda foran luftinntaket på motoren, skal det virkelig være slik?

Er veivhusventilasjonen i orden?

Og så en liten ting til.., hvilken misjon har Første spjeldet på innsugsrøret (altså Før selve gasspjeldet) ?

Fra der, går det en ganske lang wire som bare ligger løst i motorrommet... ikke noe særlig. Det er også en bryter i toppen av innsugsrøret, der akslingen til spjeldet er. Merker ikke noen forandring på motorgangen ved vridning av spjeldet.

Andre ting som feiler motoren er innsugslekkasje mellom manifold og høyre topp, så fjusker litt på tomgang.

Får også feil på Lambdasonder ved diagnose samt en "Ukjent Feilkode"

Det er jo bestandig like kjekt :roll:

Det ble mye å lese dette, og håper å få svar fra de som har peiling på dette, (eller fra de som kan fortelle meg hvor jeg kan henvende meg for å få rede på dette.)

Slenger ved et par bilder også da, så tråden blir litt fargerik :)

PICT0314copy.jpg

PICT0310copycopy.jpg

PICT0331copy.jpg

Her sammen med noen andre BMW E34'er jeg har:

PICT0327copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første spjeld er antispinn.

Lekkasje er toppdekslepakning oljekjøler, TP , OL.

Aha! Både ABS, ASC og CruiseControl et ute av drift btw.

Hvor sitter styringen til spjeldet tro? Ser for meg at den sitter ved venstre hovedlykt, men er trangt og ugreit nedi der..

Den "utvendige" lekkasjen er så sin sak, det er oljeforbruket jeg er mest spent på, altså hvorfor det ryker så blått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke alt i drift kkan årsaken være der.

Ellers blir det, som du vet å teste sylindre.

Har ikkeno tro på mekanisk problem...

Okei, jeg fikk ikke fram disse feilene(ABS, ASC og CC) med diagnosetester.

(Har brukt MecoTech, som er det eneste jeg har tilgang på, mulig det finnes andre testere som er mer omfattende til gammel E34?)

Jeg skal undersøke mer på motoren når jeg får tid, det er snakk om prioriteringer. 540'n ligger ikke fremst i køen i skrivende stund.

Fram til jeg får undersøkt noe mer på selve motoren, er det svært ønskelig å kanskje få høre erfaringer fra folk som har kjennskap til første generasjon M60 motorene med Nikasilforinger.

Om det er sylinderforingene som er problemet er jeg kanskje på utkikk etter en nyere motor med Alusil-foringer som da blir 2.gen. M60B40 eller M62B44, eller at jeg finner på noe helt annet.. vet aldri :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med blå røyk, ujevn tomgang og trykk i oljelokket høres jo ut som dette:

http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=161

Den er nr3 her:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HK41&mospid=47398&btnr=11_1498&hg=11&fg=40

Anngående oljeforbruk så bruker min så å si ingenting. Nå har jeg bare byttet olje 2 ganger hittil, men det har aldri gått så mye at jeg har måttet etterfylle(har kjørt ca 30.000).

Ellers så har jo M60 en tendens til å lekke olje i toppdeskslene. Du kan jo se om det er mye olje ved tennpluggene. Jeg sjekket akkurat dette og det var noe hos meg så jeg skal bytte pakningene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 years later...

heihei, ser dette er en gammel tråd men velger likevel og melde meg på. har eksakt samme problem selv, min ryker noe så ekstremt når den blir varm og får bra turtall, da kan den også ryke på tomgang. samt dette med sug i topplokk (påfyllinglokk). men jeg har skiftet delen det er snakk om her og problemet ble nesten verre.. noe andre tips? har ikke tatt komp test jeg heller enda.

 

og jeg har tilbud på en annen motor for hånden som er ok men den har 350kkm, dette er vell kanskje ikke noe å satse på som en erstatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...