Gå til innhold

BMW 520i: Ekstremt dårlig drag. Motor virker slapp.. Årsak??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig kjøpt meg en BMW 520i med 150 hk 24v 2L 6cyl motor. Denne burde jo gå relativt greit. Iallefall godt nok til å kjøre forbi Ford Fiesta 1.1 og det som værre er. Jeg har hatt en slik bil før også, og skuffelsen var derfor stor når jeg skulle ta noen forbikjøringer med min 520i.

Motoren virker helt slapp. Det er som om jeg sleper en henger på 5 tonn når jeg gir på. Motoren går fint og det er ingen ulyder. Tomgang er fin. En kompis kikket på den og sa der ikke var noen vakum lekasjer etter luftmengdemåleren og kompresjonstest på motoren viser at alt er oK. Vi skiftet også tennplugger. De som stod der var forøvrig ganske hvite, ser ut som om motoren går litt magert.

Noen som har vært borti noe lignende? Bilen har nye coiler, lamdasonde og ny luftmengdemåler.

Snakket med BMW merkeverksted og de sa at det kunne komme av at coiler, lamda og luftmengdemåler ikke var blitt rekalibrert når det ble skiftet.

Det høres jo forøvrig OK ut, men det forklarer ikke det annet faktum som er at bilen begynner å rykke og går veldig ujevnt når det regner mye og det er veldig fuktig i luften. Om det kun var rekalibreringen som manglet så hvorfor går den da så dårlig når det regner og er vått?... De mente også at det sansynligvis ikke var bensinpumpa eller lignende, selv om pluggene var ganske hvite.

Når det regner, om jeg da drar ut ledningen fra luftmengdemåleren så slutter bilen å rykke, men da går den til gjengjeld ENDA dårligere. Så det tyder jo på at problemet må være i området der. Men den er jo helt ny.

Kan det være at det kun er rekalibrering som må til?

Koster meg ca 2000 kr for å få tatt en diagnose på bilen samt rekalibrere AFM og coiler. Syntes det var litt stiv pris. Greit å forhøre seg her inne først. :)

Håper noen har noen gode svar eller tips til meg... Er utrolig fornøyd med bilen ellers, men kjipt at motoren er så slapp :(

Sorry for lang post..

Skrevet

Takk for det! og takk for raskt svar! :)

Glemte å få med at katalysatoren er skiftet, så den er så god som ny. Er satt på nytt eksos anlegg, og ingen frieksos noe sted. Luftfilteret ser også nesten nytt ut.

Fortvilet at ingen ser ut til å skjønne seg på hva som kan være galt. Setter utrolig stor pris på all hjelp og tips dere måtte komme med!:)

Skrevet
Snakket med BMW merkeverksted og de sa at det kunne komme av at coiler, lamda og luftmengdemåler ikke var blitt rekalibrert når det ble skiftet.

Heisan. Jeg vil våge å påstå at det ikke er noen rekalibrering av noen av disse komponentene. F.eks gir Lamdba (O2) sensorer lik verdi på de aller fleste bilmerker. Noen er forvarmet (4 ledninger). Lamdba sensor(ene) gir også motorstyringen informasjon for styring av bensinmengde.

Og rekalibrering av coiler - gisp - finn deg et annet BMW verksted :-)

Tips: Kjør innom et verksted og få lest av eventuelle feilmeldinger. Det er en god del sensorer på disse motorene som kan ryke, og det kan bli kostbart og erstatte på synsing.

Skrevet

Håper du følger opp denne tråden. Jeg har problemer som ligner dine. Av og til, ved mye fuktighet, så gyver motoren mye på tomgang (har til og med stoppet). Opplever også at den ofte er dau når den blir varm, men fin når den er kald, men av og til er det akkurat som om den hugger til, og så kommer draget tilbake.

Har bestillt avlesningsutstyr fra USA, men tar vel noen uker før jeg får det, så skal jeg sjekke evt. feilmeldinger i systemet.

Skrevet

Veivakselsensor eller kamakselsensor ? :roll:

Været har sikkert ingen betydning på de sensorene, ikke vet jeg...

Høres nesten ut som du har vann i plugghullene, men da ville vell bilen ha fuska mer. Og siden alt av tenningsdeler er nytt virker jo dette veldig rart.

Skrevet

hender det at motoren stopper rett etter start?

Jeg hadde gåen veiv sensor på min og symptomene var som følger.

Av og til stoppet motoren rett etter kald start. Startet fint opp igjen på 2 forsøk.

Gikk noe uvjevnt på tomgang, men ikke verre enn at jeg ikke hadde tenkt over det, om det alltid hadde vært slik

dro ekstremt dårlig, men motoren gikk likevel jevnt og fint.

Skrevet

Garranter kamakselsensor trur jeg da.. :lol:

Hadde samme problem selv en gang. Vis bilen din i tillegg ikke drar litt ekstra bra fra 4000omd kan jeg nesten garrantere deg at det er den..

Den har også en tendens til å stoppe når denne sensoren er gåen

Men du må også få med deg at en 520 er ikke akuratt en "sprek" bil.

Har hatt en slik selv, syntes de går utrolig dårlig i værtfall med automat. Er mere crusing bil.

  • 4 years later...
Skrevet

Da har jeg muligens overtatt denne bilen?

Den slutter nå å dra på 5000rpm, og har nesten ingen drag under 4000rpm...

Den går fint, stopper ikke som beskrevet i tråden her.

i en bakke der min toyota corolla 1.6 kan dra fra 2000rpm til godt opp i 130, klarer denne bmw'en ikke å holde farten engang?!

Noen som vet hva som kan gjøre bilen så enormt slapp?

  • 7 months later...
Skrevet

Bilen er solgt for 7mnd siden, men siden folk har sent meg pm så oppdaterer jeg her i tråden for svaret!

Bensinpumpe relèt var gåent, så hver gang jeg kakket på det endret oppførselen på bilen seg totalt.

Byttet hele pumpen som jeg fikk fra en kompis og voila bilen var friskmeldt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...