flo1 Skrevet Juli 20, 2008 Share Skrevet Juli 20, 2008 På en bil uten turbo, eller kompressor. Kan man ha Intercooler på det? eller er det noe vits? sikkert mange som kommer til å le litt osv av denne men en kompis av meg sier at det er bra for motor osv. men syntes det høres veldig rart ut. så håper noen kan gi ett godt svar på den der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juli 20, 2008 Share Skrevet Juli 20, 2008 Det er selvfølgelig ikke noe problem å montere intercooler på en bil uten turbo men det vil langt ifra være til hjelp, da den trolig kommer til å bremse luften. Jobben til en intercooler er å kjøle ned luften som skal inn i motoren for å oppnå en lavere forbrenningstemperatur, hvilket bidrar med at unngå tenningsbank. (søk hvis du vil vite mer) Grunnen til at den ikke har nytte for seg på en bil uten turbo er fordi den ikke har noe varm luft å kjøle ned, luften som strømmer gjennom den på vei til motoren har samme temperatur som fartsvinden som skal kjøle ned intercooleren. På en turbomotor derimot blir det noe annet. En turbo drives som kjent av eksos og snurrer i tillegg veldig fort rundt, derfor oppstår det mye varme. Når luften går gjennom turboen på tur til motoren blir den av den grunn varmet opp. Ettersom vi ikke ønsker varm luft til motoren (på grunn av tenningsbank bl.a) kan man derfor benytte seg av en intercooler. Intercooleren fungerer ved at varm luft fra turboen blåses gjennom den, inni den deles luften opp i flere små kanaler. Mellom disse kanalene er det åpninger, gjennom dem strømmer kjølig fartsvind når man kjører. På den måten blir luften som nettopp ble varmet opp av turboen kjølt ned på vei til motoren. Oppsummering: En intercooler har ingen nytte hvis innsugsluften ikke har en varmekilde på tur til motoren, ettersom den ikke har noe som kan/trenger nedkjøles mer. Håper dette er til hjelp, skrev visst en god del.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet Juli 20, 2008 Share Skrevet Juli 20, 2008 På en turbo/kompressormatet motor vil også intercooleren øke effekten noe, da kaldere luft tar mindre plass en varm luft. For da mere plass til suppe i forbrenningskammeret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Juli 20, 2008 Share Skrevet Juli 20, 2008 en turbo komprimerer luften som skal inn i motoren for å få plass til mer luft. når vi kjøler ned denne luften så tar den også mindre plass. når mer luft kommer inn i motoren så får man ikke plass til mer bensin, men vi kan sprute inn mer bensin. Blandingsforholdet eller air/fuel ratio skal uansett være 14,7:1! Altså 14,7 liter luft per 1 liter bensin. Turbo = mer luft men den er varm intercooler = varm luft som blir kald og tar mindre plass:) Skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
icc Skrevet Juli 20, 2008 Share Skrevet Juli 20, 2008 Det er det værste sprøytet jeg har hørt, er ikke turboen som gjør at lufta blir varm, har dere ikke hatt fysikk på skolen? Når luft/gass blir komprimert raskt er det et kjent faktum at den blir varm. Derfor trenger vi intercooler til å kjøle ned den komprimerte luften/gassen. Er samme prinsipper som om du sveiser igjen hullet på en sykkelpumpe, legger en bomullsdott nedi og slår pumpa hurtig sammen. Når du da åpner den så vil bomullsdotten være brent opp av all varmen fra den komprimerte lufta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flo1 Skrevet Juli 20, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2008 Takker:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå