Gå til innhold

BMW 316 88mod - Startproblemer, fusking og ujevn tomgang

snowboarder
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag var jeg på langtur og tok bastø ferja hjem. Da jeg skulle ha bilen ut fikk jeg ikke startet den.

Aldri hatt start problemer med den før, men siste året har den hatt ujavn tomgang, noe fusking når jeg gir lite gass (mer gass går den veldig bra) under kjøring og av og til etter tenning.

Nå ville den altså ikke starte.. holdt på en stund og fikk heldigvis startet den så vitt til slutt og kjørt den helt hjem til Telemark. Men den holdt på å stoppe flere steder (lyskryss og kø). Bilen gikk fint så lenge jeg ga gass, men når jeg slapp gassen så hakka den enda mer enn før og når jeg trådde inn kløtsjen stoppa den nesten.

Da jeg kom hjem fikk jeg den til å gå litt på tomgang, men gikk veldig ujavnt og tregt. Stoppa den og prøvde å starte den uten hell. Den starta litt men stoppa igjen.

Kan det være lamdasonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble prøvd dagen etter (kald) og startet på første forsøk. Men gikk tregt etter noen sekunder igjen og stoppet nesten.

Neste dag kikket 2 mekanikere på den i full fart og koplet fra automatchoken og da gikk bilen mye bedre på tomgang og ved lave hastigheter. Men nå jukset den litt når jeg ga noe gass, men ikke på full gass. Kan det være sensoren til choken som må byttes (se bildene) ? At den får feilsignal ?

fordlerlokk, rotor, plugger etc + alle filtre er byttet.

Kjører på 95blyfri, ble anbefalt å gå over til 98.

aah9foitfo3kguauc0n8.jpg

aah9foitfo3kguauc0n8_thumb.jpg

rlzu78cw8fm4at1jkbpi.jpg

eqyfb6aywcll1xap0byf.jpg

vnt6ijcf6q5zgf9bccr6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Gikk over til 98 blyfri for moro skyld, men motoren gikk ikke bedre.

Men nå prøvde jeg mens motoren gikk på tomgang og åpne chokespjeldet og fant en posisjon der motoren gikk bra og hang den opp med en ståltråd så den ikke lukket seg mer enn den posisjonen jeg satt den i.

Bilen går nå litt jevnere på tomgang enn før, men jukser fortsatt litt når jeg ikke gir gass/lite gass under kjøring. Men fint når jeg gir gass.

Men skulle gjerne fått vekk all juksinga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...