Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt å oppdatert tråden litt etter mye leting og lesing på forumet.

Har fått for meg at det er rådebank/skjørtebank som feiler motorn. Bråker veldig mye ved gasspådrag, akkurat som ventiltikking. Lyden har kommet og bare blitt værre etterhvert.. de siste 15-20 mil har lydene nærmest blitt ekstrem, tør ikke starte biln lengre.

Noen andre som har erfaring med råde/skjørtebank? Hvor mye bør jeg bytte? Bør jeg bare ta ut hele motorn og gjøre jobben, eller er det best å gjøre det med motorn i?

Er det noen måte jeg faktisk kan få bekreftet at det er det som skjer? Lyden er jo ekstrem så bør jo være noe som banker i noe?

Veldig rart at man skulle få problemer med dette etter bare litt over 400 000km.. :D

Skrevet

"Standard " rådebank/skjørtebank er når det begynner og dunke/Klakke ved ett bestemt turtall, deretter utvikler det seg kjapt til og blir værre og ender da opp med en intens klakking/dunking over hele registeret. Vil ikke prøve meg på å beskrive rådebank eller skjørtebank lyd, har sett flere forsøk å ler vær gang (hehe, sorri, men går ikke ann og forklare en lyd i tekst. Mulig jeg kun er den uvitende her. : ) ) . Få en du kjenner til og høre hvor lyden kommer ifra (En som har litt greie på det ).

Det skal måles klaringer og slakk ++ ved bytte av råde/veivlager (heter ram og ett eller annet, egentlig. Men det glemmer jeg hele tia) så er det beste og ta ut motor og plassere den på stativ. Kan bytte med motoren i og, men egentlig er det ikke en jobb fo personen i gata som har lite elelr bittelitt erfaring innenfor skruing. Dynamo bytte er liksom ikke nok.. hehe Føler du deg truffet så ville jeg sendt vekk arbeidet eller kjøpt meg en annen motor. Er du klar for oppgaven, så sier jeg kun; Lykke til : )

Skrevet

Har hatt motorn i stykker før, bare ikke hatt ute veiv/stempel. Så man kjøper nye lager etter slakk og sånn? Hva brukes til å måle med?:P

Skrevet

måleklokke, bladsøker, mikrometer. Veiva må skjekkes for ujevnheter. Kanskje den må slipes. Kanskje det kun holder med polering. finner du ikke slakk på rådelagrene eller veivlagrene, da må du få skjekket om det er stemplene som dundrer i sylinderveggen pågrunn av slakk i kingbolten. Veldig lurt og prøve og høre hvor lyden kommer fra, før du begynner og demontere.

Skrevet

Så du mener det bare er nødvendig å bytte det dårlige lagret? Hadde egentlig tenkt å bare rive ut alt og sette på nye lager + stemplerringer. Muligens få honaopp sylindrene. Men du mener det er best å finne feilen først?

kingbolten = kryssbolt?

Skrevet

Nei, men ikke visste jeg at du hadde slike planer. Jeg trodde du skulle fikse den spesifikke feilen og ikke overhale. Tar man ut veiv, da blir alle lager byttet på veiv (jeg monterer aldri gamle lager igjen). Og når du så tar ut stempler, da skal man og bytte ringene. Honing er og nydelig. polering av veiv er og nydelig. Og kun bytte det dårlige lageret vil jeg ikke anbefale. Du har kjøpt pakka med lager, da er det bare og tømme pakka.

Skrevet

Har peil. på honing av sylindre og sånn, men polering av veiva? Har du noen diy linker elns?

Tenkte jeg skulle bytte det meste mens jeg var i gang ja :D

Men så på GS at de hadde masse lager i forskjellige størrelser så ble litt forvirra om jeg måtte ha større elns, er vel bare om man dreier av veiva det?

Skrevet

Man skal kun ha overdim-lager om man sliper veiva ja. Polere veiv ville jeg ikke prøvd på selv.. Men måler du den til og være rund og god og det er ingen rester av kobber etter at en kobbermynt er dradd over lagerbanene på veiv så trenger du ikke polere den, spør du meg.

Skrevet

Oki, ja men tusen takk da. Skal måle og passe på at veiva er fin og god. Også passe på at det ikke er noe slark i noen råder osv. for regner med at alt skal være veldig fast og fint.

Så får jeg lese litt på diverse forskjellige plasser etter fler tips.

Skrevet

Vet ikke hvor greie du har på dette, men siden du nevner at du har peil på honing av sylindere så har du vel en snøring : ) Haynes boka kan gi deg tips selvom du har en viss snøring. Hva som er tillat av slakk står f.eks oppført der, eller så kan jeg med glede gi deg det, men det blir da selvfølgelig uten illustrasjonsfoto, da boka er i perm og ikke PDF på nett.

Skrevet

Har nok den boka ja:D Er vel et lite "must" for spesifikkasjoner, moment på skruer ol. :P

Men nå har jeg fiksa meg garasje med kran og alt. Så får vel begynne å plukke motorn i småbiter snart, så bestiller jeg heller deler etterhvert som jeg ser hva som trengs!

Men stusser litt over om det kan rett og slett være olje som er dårlig, at det er derfor han bråker. For har ikke noen ulyder ved tomgang. Lydene begynte først ved ordentlig gasspådrag (>5000rpm) Så kom det etterhvert når jeg slapp gassn og har bare blitt mer intens og på lavere rpm etterhvert. Er nemlig en god stund siden jeg bytta olja og filter. Skal ta å undersøke litt. Kanskje legge ut et video klipp så du kan høre.

Skrevet

Nå har jeg vært ute å filma litt. Da jeg starta lyste olje lampa i noen sekunder og jeg hørte den fæle lyden helt til den slukka.

Kan det være oljepumpa el. aksel til den som er dårlig? Har vært litt plaga med dårlig oljetrykk.

Se filmen her!

Skrevet

Fliid eller noen andre, har dere hørt rådebank før? Ikke greit å lokalisere hvor nøyaktig lyden kommer fra.

Skrevet

oi, her har jeg glemt og følge med. Hørt rådebank før og lyden som her blir gjengitt er meget nærme. At du har rådebank er ikke usannsynlig etter hva jeg kan skjønne.. Er det noen andre med innspill, så kom gjerne med de. Men jeg vil nå si at dette kan høres ut som rådebank.

En ting som kan hjelpe deg til og lokalisere om lyden kommer ifra bunndelen er og lytte med stetoskop, men vil heller ikke anbefale drift av denne motoren så mye mer. Ta av bunnpanne og inspiser! : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...