Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei driver å skal bytte hjulager bak på min e30 men sliter med å få av navet.

har skrudd av alt som må av. går det å terse det ut.. eventuelt andre tips...

har byttet framm då tersa eg det bære av..

Skrevet

Først river du bare av bremseskive / trommel og greier som er i veien. Så løsner du den fine 36mm muttra i midten av navet. Etter det løsner du akslingen fra diffen og banker/tærser den ut av navet. Når det er gjort så er det bare å slå/tærse ut navet. Sitter ikke så veldig godt. Klarte det selv lett med å offre en 24mm kopp som jeg brukte mellom navet og slegga når jeg slo det ut. Når navet er vekk fjerner du bare låseringen på yttersiden av hjullagret. Så er det å anbefale å varme opp metallet rundt lagret også slå det ut. Selv gidda jeg ikke varme, jeg brukte bare en verkstedpresse.

Når du skal ha det nye lagre inn er det nesten å anbefale å bruke en presse. hvis ikke må du ikke ha noe alt for hardt mellom lagret å slegga og passe på at det går beint inn.

Lykke til :P

Skrevet

For og banke inn det nye lageret kan du bruke banen ytterst av det gamle lageret. Viktig og banke på den ytterste delen da banking over "hele" flaten mest sannsynlig vil ødelegge lageret.

Lykke til.

Skrevet

Jah, det er egentlig ikke å anbefale å banke lager og foringer. Hvis du må gjøre det så ta deg god tid og bank forsiktig, er ikke bare å smekke til.

Skrevet

Isteden for en stor massiv slegge så kan en "slager" være og anbefale. (Slager= liten slegge igrunn) Silikonspray kan og hjelpe deg stort. Hjulpet meg en god del. Går fint og bruke dette på hjullager bak (Fikk mine til og "gli " lettere inn ) . Banker du riktig så går det helt fint og slå inn foringer og hjullager ( dette er min erfaring, selvom jeg vet at det er anbefalt og bruke presse) Men presse er ikke noe man alltid har tilgang til, er slik som med løftebukk, man har ikke alltid dette heller. Mye verktøy som kan være kjekt og ha, men litt kreativ tenking og kontrollert arbeid hjelper deg en lang vei.. Måtte igrunn bare få dette ut da jeg tror det kan muligens være til hjelp for flere. Er du ikke noen "handyman" fra før eller er i begynnelses fasen for skruing på din egen bil, så ta det rolig og kontrollert. farten kommer med tiden. : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...