Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket i går da jeg kjørte til jobb at lydnivået i bilen var høyere enn vanlig, det høres nesten ut som om det er dekkene mot underlaget som laget høyere lyd enn vanlig, spess når jeg kommer opp i fart.

Lyden er den samme om jeg har press på motor eller ikke, når jeg trykker inn clutchen i nedoverbakke og bare ruller høres lyden ut som om det er direkte dekkstøy mot underlaget, og det høres ut som det kommer bakfra. å beskrive lyder synes jeg er vanskelig, men det beste jeg kommer på er å sammenligne med er når man sykkler i god fart med en offroadsykker på asfalt, da får man slik "dekklyd"

Er det mulig at dekkene plutselig begynner å støye mere? i så fall hvorfor?

Tror jeg har litt dårlige dempere bak, kan dette spille inn?

Kan det være noe i drivverket, diff ,aksling, girkasse etc etc?

takker på forhånd for alle svar

Skrevet

Kanalen din som har rusta av ;-)

Husker jeg fikk sandblåst min gamle 87 modell opel omega.. halve kanalen forsvant og når jeg kjørte hjem fra sandblåsinga så var det betydelig mer dekkstøy ja :P

Skrevet

Virker ikke som om noe tar i bak noe sted.

Kan det høres ut som dekk mot asfalt støy hvis det er hjullager som er gåent da ?

jeg er noob på bil.

Hva gjør kanalen? hvorfor vil det bli mere dekkstøy om den er hull i eller noe slikt?

Hvor ser jeg denne berømte kanalen, hvordan ser den ut og ligger plassert?

Skrevet

Det var vel egentlig ment som et spøkefullt innlegg. men kanalen er det metallet som er langs siden på bunnen av bilen liksom.. under dørene.. Den var meget rusten på min gamle bil og når det er stort hull i den så vil lydisolasjonen forsvinne fra den..

Men lite sannsynlig at det er den på din bil da det er veldig lite sannsynlig at det skjer på et blunk :P

Holder mer enn knapp på hjullager eller at dekket tar borti noe.

Du er forresten sikker på at alle dørene, vinduene og bagasjeluka er ordentlig lukket?

Et gåent hullager lager som regel en rumlelyd som kan i noen tilfeller forveksles med dekkstøy.. men er det ordentlig gåent så er det ingen tvil om at det er hjullageret. Endrer karakteren på lyden seg når du svinger ene eller andre veien?

Skrevet

MpA. Kardang er mellomaksel, ikke diff.

Mellomaksel = kardang

Differensial = klokka, diff

Noen som har lært om det " kardanske ledd " ? ; )

Diff støy pleier og forsvinne ved clutch inne (altså bare og rulle) Lyden til trådstarter er der da og..

Trådstarter, skjekk at vinduer og dører er lukket ordentlig (!!) som nevnt tidligere, skjekk og hjullageret, som også er nevnt tidligere. Men en ny ting, skjekk dekktrykket og om det har kommet mye "dritt" imellom sporene på dekka.

Skrevet

Skal få sjekke opp litt av dette i dag.

men om hjullageret er nettopp begynt å bli dårlig, altså enda såpass bra at det bare så vidt lager lyd hvordan sjekker om det er det som laget den lyden?

Kan lite olje på girkasse lage lyd av denne sort?

lite olje på diff eller hvor pokker det er olje baki der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...