Gå til innhold

Bytte de "store" foringene bak på E39 Touring


TheBirg
 Share

Anbefalte innlegg

har akuratt byttet på min. er redd du må ha det orginale press verktøyet, eller noe tilsvarende som du lager til. Har du ikke dette må vel hele traversen ned hvis du skal ha noen mulighet å bruke en normal presse.

Ikke kjekt å bruke for mye varme der heller for å løsne ting, iog med at alt er i aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, var redd for noe slikt ja.

Er det noen som har bilde ac det orginale verktøyet ? Kanskje jeg kan lage til noe, men greit med et utgangspunkt.

Eller om noen i akershusområdet har et slikt verktøy og er villig til å leie det ut et par dager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen. Akuratt den jobben der ville jeg nok satt vekk til et bmw verksted. Sikkert mer pes og kostnad med å lage et slikt verktøy, enn det koster å få de byttet. Byttet tok ca 1time på min bil på fire foringer, så det burde ikke bli så veldig dyrt. Det er to forskjellige verktøy du trenger. Ett for å dra dem ut, og et for å montere dem inn igjen.

Prinsippet med det orginale verktøyet er at du har en rund plate som du monterer på oppsiden av foringen etter at du har tatt ut bolten. Denne er akuratt så stor at den går gjennom hullet i traversen. Du bruker så en avdrager nedenfra. Denne avdrageren har en "gjengestang" som går gjennom bolthullet og blir skrudd i platen som du har montert på oppsiden. På denne måten kan du dra foringen gjennom hullet.

Hvis du skulle være heldig å få låne verktøy fra en bmw sjappe så er det dette du trenger. verktøynr.

demontering : bmw 33 4 140

33 4 151

33 4 154

33 4 155

33 4 156

montering bmw 33 4 152

33 4 153

33 4 154

33 4 155

33 4 157

Monteringpilene på foringene skal være justert rett frem/bak. Hvis du må varme, bruk en vanlig elektrisk varmepistol og pass på at aluminiumen ikke blir varmere enn 80 grader. Kan være greit å bytte "platene" som står montert under foringene også. Disse er av aluminium med et gummibelegg på. På min bil var to av disse korrodert vekk.

(ps, han som byttet på min har jobbet på et bmw verksted i mangen år, og hadde tilgang på det orginale verktøyet. Skal du gjøre det hjemme med dårlig verktøy, tar det sikkert fem ganger så lang tid, hvis det i hele tatt går.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...