TheBirg Skrevet Juli 25, 2008 Share Skrevet Juli 25, 2008 De 4 store ja, går de og bytte uten presse eller spesialverktøy ? Skal igang i morgen (om det ikke er for varmt da) Har vanlig garasje med bra utvalg av verktøy. Noen som har erfaring og kan bidra med juksetriks ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw pat Skrevet Juli 26, 2008 Share Skrevet Juli 26, 2008 har akuratt byttet på min. er redd du må ha det orginale press verktøyet, eller noe tilsvarende som du lager til. Har du ikke dette må vel hele traversen ned hvis du skal ha noen mulighet å bruke en normal presse. Ikke kjekt å bruke for mye varme der heller for å løsne ting, iog med at alt er i aluminium. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet Juli 26, 2008 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2008 OK, var redd for noe slikt ja. Er det noen som har bilde ac det orginale verktøyet ? Kanskje jeg kan lage til noe, men greit med et utgangspunkt. Eller om noen i akershusområdet har et slikt verktøy og er villig til å leie det ut et par dager ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw pat Skrevet Juli 26, 2008 Share Skrevet Juli 26, 2008 hei igjen. Akuratt den jobben der ville jeg nok satt vekk til et bmw verksted. Sikkert mer pes og kostnad med å lage et slikt verktøy, enn det koster å få de byttet. Byttet tok ca 1time på min bil på fire foringer, så det burde ikke bli så veldig dyrt. Det er to forskjellige verktøy du trenger. Ett for å dra dem ut, og et for å montere dem inn igjen. Prinsippet med det orginale verktøyet er at du har en rund plate som du monterer på oppsiden av foringen etter at du har tatt ut bolten. Denne er akuratt så stor at den går gjennom hullet i traversen. Du bruker så en avdrager nedenfra. Denne avdrageren har en "gjengestang" som går gjennom bolthullet og blir skrudd i platen som du har montert på oppsiden. På denne måten kan du dra foringen gjennom hullet. Hvis du skulle være heldig å få låne verktøy fra en bmw sjappe så er det dette du trenger. verktøynr. demontering : bmw 33 4 140 33 4 151 33 4 154 33 4 155 33 4 156 montering bmw 33 4 152 33 4 153 33 4 154 33 4 155 33 4 157 Monteringpilene på foringene skal være justert rett frem/bak. Hvis du må varme, bruk en vanlig elektrisk varmepistol og pass på at aluminiumen ikke blir varmere enn 80 grader. Kan være greit å bytte "platene" som står montert under foringene også. Disse er av aluminium med et gummibelegg på. På min bil var to av disse korrodert vekk. (ps, han som byttet på min har jobbet på et bmw verksted i mangen år, og hadde tilgang på det orginale verktøyet. Skal du gjøre det hjemme med dårlig verktøy, tar det sikkert fem ganger så lang tid, hvis det i hele tatt går.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå