Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa har en '01-modell 320Touring med 2,2-litern. Aircondition på bilen hans begynte å fungere dårlig. Det ga lite kjøling, særlig ved lavt turtall, og man kunne høre en PSSSJJJjjj-lyd hver gang det slo inn.

Jeg har fått det fyllt opp med gass, og det begynte umiddelbart å fungere bedre. På vei hjem (en times kjøretur) fungerte det ypperlig, men jeg reagerte på at jeg såvidt kunne kjenne kompressoren slå ut og inn. Da jeg prøvde bilen et par dager senere satt jeg tempen langt ned og vifta på fullt. Det kjølte en liten stund, men så sluttet det igjen, og det ble varmt og klamt i bilen. Etter å ha skrudd temp og vifte litt opp og ned ble det kjøling igjen, men bare en liten stund. Pappa har kjørt bilen en del lengre turer med grei kjøling, men så plutselig en dag var det slutt. Han kjørte en kort tur uten kjøling, men neste gang funket det igjen.

Det ble fyllt på ca. 300 gram gass. Jeg reagerte på at trykket på den varme siden gikk helt opp til ca 23 bar.

Noen tips til hva som er feil?

Skrevet

Anlegget har normalt ikke mere en 5-6 bars trykk etter fylling ,ved trykktesting av annlegget for å finne lekasjer fylles det nitrogen men aldrig høyere trykk en 12 bar pga mulighet for skade på annlegger .hvordan vet du at det var så høyt trykk ,manometeret på maskinen jeg bruker går ikke lenger en til 10 bar. Det sitter sikkerhets ventil på ac kompressorn som slipper gassen ut i fri luft ved for høyt trykk.

Skrevet
Anlegget har normalt ikke mere en 5-6 bars trykk etter fylling ,ved trykktesting av annlegget for å finne lekasjer fylles det nitrogen men aldrig høyere trykk en 12 bar pga mulighet for skade på annlegger .hvordan vet du at det var så høyt trykk ,manometeret på maskinen jeg bruker går ikke lenger en til 10 bar. Det sitter sikkerhets ventil på ac kompressorn som slipper gassen ut i fri luft ved for høyt trykk.

Vi snakker nok om litt forskjellig trykk.

På den varme / høytrykksiden så stiger trykket ganske høyt når anlegget jobber. På min egen *host* mercedes *host host* så starter ikke vifta foran radiatoren før høytrykksida når 18 bar. Den skrur seg av igjen når det går under 15 bar.

Når anlegget har stått av ganske lenge, så vil trykket jevne seg ut på begge sider, og da er det vel normalt at det ligger rundt 6-7 bar. Det tar ganske lang tid, så vi ventet ikke på å sjekke det.

Skrevet

min kjøler så lenge jeg kjører. men blir bilen stående på tomgang blir det varmt og klamt i bilen. fant ut at kjølevifta på radiatoren ikke slår inn. har ikke funnet feilen enda. tvangskjører jeg vifta blir det kjøleskap i bilen

Skrevet
min kjøler så lenge jeg kjører. men blir bilen stående på tomgang blir det varmt og klamt i bilen. fant ut at kjølevifta på radiatoren ikke slår inn. har ikke funnet feilen enda. tvangskjører jeg vifta blir det kjøleskap i bilen

Ikke noe dumt tips, men jeg tror ikke det er vifta. Den gikk som bare det da vi fyllte anlegget, og problemet virker som er der også når bilen kjører.

Jeg skal uansett sjekke det.

Skrevet

Har litt samme problemet selv jeg, eller var ikke klar over at dette faktisk er et problem før nå da.. :wink: jaja hehe. Der skal altså ikke være den psssjjj lyden når man skrur på anlegget ? Har merket at det fungerer dårlig ved lavt turtall/stillstand ja.

-Må det bare etterfylles gass ?

Skrevet
Har litt samme problemet selv jeg, eller var ikke klar over at dette faktisk er et problem før nå da.. :wink: jaja hehe. Der skal altså ikke være den psssjjj lyden når man skrur på anlegget ? Har merket at det fungerer dårlig ved lavt turtall/stillstand ja.

-Må det bare etterfylles gass ?

Det er helt typisk tegn på lavt trykk. Hadde det på mercen også.

Ingen som vet hvor høyt trykket kan være på max?

Skrevet
Samme problem på min. Er dette noe man må ha bilen på verksted for å rette på eller kan man etterfylle selv?

Gass er ikke noe man etterfyller selv.

Ingen som kan hjelpe med hva som er feil med pappa sin, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...