Gå til innhold

Tomgangs tull


Hroar
 Share

Anbefalte innlegg

var å skaffa meg en 87 E30 320i før helgen, da var d noe små fiks, som blant annet at den ligger på 1500-2000 o/min v tomgang, har knotet litt med det i dag, mistenker temp føler til kjølevann.

forholdsvis lite kjent med BMW. så tips og gode løsninger mottas med takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du den "nye" utgaven med Motronic? Denne kom i september 87.

Nok om det; min første E30 var en 320 uten Motronic og den hadde en liten lekkasje i en luft slange som går(i midten)under innsugsmanifoilen. Vet at det er dårlig forklart, men den finner du om du står på passasjersiden og kikker mot motoren.

Løsningen for meg på gamlebilen ble å montere en "vanlig kran" som jeg kunne regulere mengen luft. Dette fungerte knallbra og bilen fikk skikkelig stabil tomgang. Justerte aldri noe mer på den etter det.

Det beste er såklart om man går over alt av slanger etc og bytter om nødvendig.

Er det Motronic, så kan det være flere feilkilder. F.eks tomgangsregulatoren.

Da jeg kjøpte min nåværende E30, så fusket tomgangen mye. Etter litt feilsøking, så fikk jeg konstantert slitte børster i tomgangsmotor og byttet da hele tomgangsenheten. Problem solved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bytta noen av de små slangene på spjeldhuset og justert spjeldstillings føleren. men jeg kunne ikke se noen ''normal'' tomgangsregulator. tok av kontakten til kjølevanns tempføleren og bilen stoppet :S men jeg skal gå åver alle slanger og se.

thanks for the tip ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke være feiljustert tenning? 320`en jeg hadde i vinter gikk på mellom 1500-200rpm.. sjekket alt av slanger osv uten hell... Når jeg byttet fordelerlokk vred jeg litt på det og bilen gikk plutselig normalt på tomgang... (Dette hadde ikke noe med nytt fordelerlokk å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut for meg som om du har L-Jetronic styring, da du sier du ikke har "normal" tomgangsregulator. Tomgangen her blir justert i ett H-ledd som ligger ved siden av bensin filter /under innsug. Er en fjør inni der som regulerer mengde luft inn etter gasspjeld, avhengig av temperatur på kjølevann. Skal vel og gå ann og justere spjeld slik at det blir holdt tvangs-åpent for og slippe luft forbi spjeldet.. Kan bli noe køddete ved en ordentlig kaldstart.. hehe

Se ved venstre dempertårn om du har tenningsmodul eller ikke.. Så får man avklart hvilken motorstyring du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant en slik fin skrue ''bak'' på toppen av innsug, skrudde den helt til bunns snurpa inn noen slanger som kommer ut, nå går denj på 1000 og jager, fortsatt ujevn :S

kan stemme bra det Fliid sier her! men nå skal vel ikke bilen stoppe ved å ta av kontakten til ene kjølevanns tempøleren vel? samme med lmm :S blir ikke helt klok på den bilen der :P men ellers kjempe fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg langt ifra samme motor som du, men på min 325 tds, så bytta jeg en tempføler på kjølevæska da jeg hadde tomgangstrøbbel.

Motoren gikk på ca 1200 på tomgang til tider, men ingen jaging.

Ble helt ok, da tempføler ble bytta.

(Ikke den som går på tempmåler, da måler viste rett temp hele tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...