Gå til innhold

trimming overlading av dieselmotor?


mEhE
 Share

Anbefalte innlegg

lurer litt på hvordan det er å trimme overlade en dieselmotor?

hva er optimal kompforhold? om man har dieselmotor som ikke har turbo orginalt vil dette bli dyrerer mer arbeid og sette på turbo på en en bensin motor?

lurer egentlig generelt om diesel og turbo. for regner med det er en del annerledes en og overlade en bensinmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grove trekk så går det ut på det samme dette.

Monter på det som trengs for komprimere luft og juster opp pumpen med en snau runde.

Deretter kan du lade på med 0,6-0,7 uten bekymmer ihvertall.

Hadde en MB GW med 290 diesel som det ble ettermontert turbo i når den kom til Norge.

Mange av disse ble det bare puttet på turbo uten noen mods ved ankomst til landet, og ladet nesten 0,8 da jeg fikk den (firmabil).

Den hadde da vært demobil i Holmestrand, og hadde gått snaue 20 000km.

Kjørte med denne ca 30 000km til uten og gjøre noen forandringer (vi drar mye rundt på tungt lastede hengere) da jeg fikk lyst på mer.

Kjøpte måler, og justerte godt opp på dieselpumpen før ladetrykk ble justert sakte men sikkert opp til nesten 2 bar. Da ble det ustabil lading, da turbo maxet ut, og kompressor surge lyden var en klar bekreftelse på det.

Justerte ned til det ble et jevnt drag og ingen turbo ulyder (ca 1,8 minnes jeg).

Kjørte slik i to uker før jeg ble bekymret, og feiget ut litt da motortemp steg over normalen i lange motbakker med skikkelig lass.

Justerte og prøvekjørte på samme plass helt til temperaturen hold seg slik jeg mente det var til og leve med.

Endte opp med nesten 1,7 i lading.

Denne bilen gikk som et helvete kan jeg si, men....

107 000km på en MB motor er litt kort.

Kjørte da nesten 60 000km med mange tunge hengerlass med denne bilen før den ga seg i form av totalt gjennomslag i motor med tilhørende ulyder fra veiv (rådebank) og tilnærmet null oljetrykk ved turtall under 2000 rpm.

Alt uten forvarsel i løpet av en motbakke.

Får også legge til at en girkasse ble byttet, ett stk klutsj og en stk fordelingskasse, så det sliter på alt når man klemmer på en del hk og dreimoment.

Dette var dyre biler og ha inne på verksted, så da ble bilen utrangert. (fikk ikke kloa i den selv desverre)

Aner ikke hva diesel gutta i BMW verden har av erfaringer rundt dette, men kommer jeg over en billig e34 turbodiesel, så hadde jeg lagt den opp mot 1,2-1,3 i lading dersom ingen med erfaring hadde noen innsigelser på det.

Det som er viktig er at den får ut eksosen så tempraturen ikke stiger av den grunn, og nok diesel.

Passe godt med svartrøyk før den begynner og lade, og et beskjedent snev av svart røyk under lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er det med kompforhold og turbo i deiselmotor? de har jo en sinsyk komp iforhold til bensin. altså om jeg vil lade MYE mer en orginalt går jeg ut i fra man må ned med komp?hadde jo vært stilig med 2-300 dieselhk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er det med kompforhold og turbo i deiselmotor? de har jo en sinsyk komp iforhold til bensin. altså om jeg vil lade MYE mer en orginalt går jeg ut i fra man må ned med komp?hadde jo vært stilig med 2-300 dieselhk..

Kompforholdet i en dieselmotor er høyt ja.

Ligger vel på alt fra 16-17:1 og opp mot 24-25:1.

Varierer jo fra motor til motor, men en god gammel 90 talls diesel ligger vel rundt 21:1

Problemet med en bensinmotor blandes luft og bensin før det kommer inn i sylinderen, og tennes på rett tidspunkt av pluggens gnist. Problemet her er jo i grove trekk teningsbank grunnet selvanntenning ved for høy temp/ladetrykk, og da må komp og tenning senkes sånn i grove trekk.

På en diesel derimot, så selvantennes dieselen grunnet høyt trykk/varme, og tenntidspunkt bestemmes skjer på millisekundet da dieselpumpen injiserer diesel via dyser rett i sylinderen til rett tid.

Problemet ved ettermontering vil i grove trekk gi seg utslag i rask slitasje, og muligens varmegang grunnet snevre ventiler med mer.

Jeg mener i hvertfall at det er bare og slenge på turbo, og sørge for god utpust og godt med diesel.

Følge med på vann/oljetemp.

Hvor mye det blir og hente kommer helt ann på hvordan ut luften i den gitte motor blir evakuert i den orginale toppen.

Utover dette så kan jo alt gi seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du da sier i grove trekk er at en kompsenking ikke gjør særlig nytte for seg,mens større ventiler,god kjøling,større dim på eksos og STOOOR deiselpumpe er det som må til for å kunne presse opp en diesel noen hk?

vil jo helst hatt en holdbar motor også.feks en lang tur med campingvogna på slep til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du da sier i grove trekk er at en kompsenking ikke gjør særlig nytte for seg,mens større ventiler,god kjøling,større dim på eksos og STOOOR deiselpumpe er det som må til for å kunne presse opp en diesel noen hk?

vil jo helst hatt en holdbar motor også.feks en lang tur med campingvogna på slep til utlandet.

Det jeg sier er at det hele reduseres til hvor mye eksos den har muligheten til og slippe ut før det blir for mye mottrykk/varmgang egentlig.

Deretter så kommer det helt ann på hvor mye veiv/råder orker og henge med på.

Tenningsbank er IKKE et tema på dieselmotor så lenge pumpa er justert på rett tenn tidspunkt, så av den grunn er det ikke nødvendig med kompsenk.

Skulle du kompsenke, så kan du faktisk ende opp med en motor som ikke er særlig villig til og starte opp på litt kaldere dager også.

Pumpen greier lett og fylle med på den dieselen den trenger til en turbo montering, så dn trenger du i såfall ikke og tenke på.

Se det slik, at dersom du ordner til litt pustehjelp som gir deg 0,5 i trykk, så har du "trimmet" til deg et sted mellom 35-50 hk.

Natt og dag det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså så vil det jo i teorien være mulig å kunne lade mer ved større eksosventiler=mindre varme og man vil vel da spare råder osv for mer bank? er det ikke mulig å trimme diesel på lik linje som en bensinmotor?

eks. bygger m20b27turbo som jeg tenkter å dra ut rundt 400hk.

hva må gjøres for å kunne gjøre det samme en diesel motor?

kansje jeg spør litt vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså så vil det jo i teorien være mulig å kunne lade mer ved større eksosventiler=mindre varme og man vil vel da spare råder osv for mer bank? er det ikke mulig å trimme diesel på lik linje som en bensinmotor?

eks. bygger m20b27turbo som jeg tenkter å dra ut rundt 400hk.

hva må gjøres for å kunne gjøre det samme en diesel motor?

kansje jeg spør litt vanskelig?

Begynner nok og bli litt vrient og svare for min del nå, da jeg som nevnt kun har forsket på denne GW'n, og pr i dag kjører en chippet navara/kingcab som jeg har justert opp trykket på turbo minimalt. (kutter ved belastning når trykket blir for høyt)

Men skal du ha noe sinnsykt, så må du til med ny pumpe/dyser/turbo som lager litt morro/stempler og veiv+++.

Avgass temp og minst mulig motstand bakover er jo alfa uansett diesel eller bensin.

Mottrykk og skjærebrenner liker vi ikke. :)

Aner lite om vann innsprøytning, men det er jo også noe som kan ha sine klare fordeler mot ett sinnsykt bygge har jeg skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...