Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens.

Jeg har en BMW 320I Coupe E36 som jeg har litt problemer med, men usikker på hva som gjør det!

Jeg og en kompis monterte nye Tåke lys på bilen, på samme lendnigene som var der fra før. Dagen etter når jeg skulle starte den, kjørte jeg i ca 10min så stoppa den. Nektet å starte etterpå, fikk noen til å komme me start kabler, å bilen gikk igjenn. Denne gangen gikk den i ca 15min. Fikk frakta den hjem, å satt batteriet på lading i ca 24 timer. Dagen etter fikk jeg start på bilen, men kjørte den ikke den dagen. Dagen etter skulle jeg ut på en kjøre tur igjenn, bilen var helt død. Nektet å starte. Så tenkte jeg at batteriet var defekt, så stakk på Mekonomen å kjøpte et nytt et. Kjørte bilen i ca 1 time den dagen, men dagen etterpå var det faen meg flatt igjenn.

Bilen bråker usedvanlig mye på tomgang, så jeg tenker at jeg må ha en ny dynamo? Eller kan batteriet umulig bli flatt på så kort tid? Selv om dynamoen er helt ødelagt?

Kanskje en coil? Usikker..

Noen som har peiling på den slags?

Mvh

BMW-Coupe

Skrevet

Prøvd og måle spenningen mens motoren går?

Den skal vel ligge på et sted mellom 13,80-og 14v. Avhenger selfølgelig av dynamoen, men mener og huske at for mye under 13,80 er for lite. Sjekk dette, enkel måte og finne ut av om dynamoen din fungerer. Jeg setter iallefall en 5er på at dynamoen er gåen.

Skrevet

Takk for svar SteffenM2 :)

Skal ta å sjekke det der!

Men er det vanlig at den bråker ltt ekstra mye å kanskje slurver en skjeldengang på turtall vis dynamoen er helt gåen?

Takker for svar! :)

Skrevet

Tåkelysene tror jeg ikke trekker strøm, du kan jo evt. gå ut på kvelden når det er mørkt og se om det er noe lys i pærene.

Er sikker børstene i dynamoen som er slitne. Prøv og bytt dynamoen du, det er ikke noe stort hokus pokus. Trenger ikke noe spesial verktøy for og bytte den.

Prøv som sagt og se med et volt meter. Om den lader over 13,80 må strømmen bli tappet et annet sted. Da er problemet plutselig blitt litt verre..

EDIT: Pleide den og slite med og holde seg i gang, så døde den pga. null strøm? Skjedde dette også med det nye batteriet? Det er vel også et klart tegn på at dynamoen er gåen..

Skrevet

Da får jeg vel bare håpe at det er dynamoen! :)

Hva med en person ikke har peiling på bil å skal ha den på verksted, for å montere en ny dynamo? Noen som har peiling på ca pris?

Takker for alle svar hittil!

Skrevet

må være om ledningene er litt dårlige og kan ligge inntil karrosseriet... men tviler på det egentlig... kan jo koble dem av igjen og se... men vil nok tro som steffen sier at dynamoen har tatt kvelden...

Skrevet
mye mer enn en haynes bok og en skiftenøkkel ;-)

Ja, ville helt klart kjøpt haynes bok, en brukt/ny dynamo og byttet selv.

Alt du trenger er vel egentlig og løsne 4 skruer totalt? så er det bare og dra ut dynamoen og sette i en ny en, 2(3?) ledninger bakpå som skal på? Disse passer vel bare en vei, da det er forskjell på ledningene?

Prøv heller og bytt denne selv, trenger vel egentlig ikke haynes boka heller, du har jo bimmers! :wink:

Skrevet

ikke for å skremme, men ny dynamo ca (1000 kroner??) arbeidstimer på verksted, 800-1000 per time... så fort 3000 med mva vil jeg tenke...

hadde nok prøvd selv... er ikke noen stor sak... ;-) kan du skru bittelitt, så klarer du det... vanskelig å sette den feil vei :-P

Skrevet
Vi snakker vel ikke 5000kr på et verksted for å fikse dynamoen?

hehe, begynner å bli nervøs her!

Tror nok det fort kunne kommet på 2000tusen bare for jobben.

140A www11424 NOK 1.649,00 / NOK 2.061,251

Det er prisen på en ny dynamo ifra koed.no.

Jeg ville heller kjøpt denne, og gjort jobben selv. Det er en relativt enkel jobb og gjøre, tror du klarer det helt fint! :)

Jeg selv har gjort denne jobben på en E30 320i, sammen med en kamerat tok dette meg 15minutter, tok faktisk tiden.( :lol: )

EDIT: Regner med at du ikke har planer om og bytte med det første. Jeg kan få lagd en DIY i morgen, har en M50 motor stående oppe på verkstedet, kan ta noen bilder, og lage til noe. :D

Skrevet

Høres kjempe flott ut!

Skal gi det et godt forsøk! :)

Men er fortsatt litt skeptisk på det usedvanlige høye støy nivået bilen har på tom gang, kan en defekt dynamo ha skylden?

Takker for all hjelp gutta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...