AlXz Skrevet August 12, 2008 Skrevet August 12, 2008 Hei. Har en E36 hvor viskerne ikke virker... Når tenningen slås på beveger dem seg noen mm, men ikke mer enn det. Det samme skjer om man slår på viskerne med bryteren. Noen mm fram og tilbake er det som skjer om man slår av/på viskerne. Noen som vet hvor problemet kan ligge? Dette skjer jo seff. etter at delebilen med fungerende viskere ble kastet:P Takk for tips Staget hadde rustet fast på begge sider.. Fikk banket det løs på ene sida med hjelp av rustløsner og hammer, men andre sida måtte jo selvfølgelig knekke rett av:P Så var det jo viskere i veldig bra stand igjen på 325'n jeg kasta for noen uker sida Noen som har stag tilsalgs??
conan Skrevet August 13, 2008 Skrevet August 13, 2008 på e-30 så er det et langt sort relee i sikringsboksen som er til viskerne. Vet ikke åssen det er på e36. men sikkert et relee der oxo. Sjekk det.
AlXz Skrevet August 13, 2008 Forfatter Skrevet August 13, 2008 Ok.., tenkte litt på et rele jeg og.., men du tror det kan være det når viskeren beveger seg litt fram og tilbake..?? Skal ta å sjekke dette når jeg får tid...
conan Skrevet August 13, 2008 Skrevet August 13, 2008 Da mitt relee var defekt gikk viskerne konstant så er bare og prøve. Er du heldig er det bare og bytte relee
AlXz Skrevet August 14, 2008 Forfatter Skrevet August 14, 2008 Hmm..., hvor sitter dette rele-et hen da på E36?? Er en 93modell btw.. Noen som vet hvilke ledninger kan sette 12v direkte på (kan bruke en sikring også...) for å se om motoren virker? Passer viskermotor fra en E34 92mod?? Takk for svar
Ballder Skrevet August 14, 2008 Skrevet August 14, 2008 Men om du lar pusserne stå på, går dem litt frem og litt tilbake med sånn ca 1-2 sek mellom hvert rykk? Vipp pusserne opp fra frontruten og se om dem går da.?.
AlXz Skrevet August 14, 2008 Forfatter Skrevet August 14, 2008 Men om du lar pusserne stå på, går dem litt frem og litt tilbake med sånn ca 1-2 sek mellom hvert rykk?Vipp pusserne opp fra frontruten og se om dem går da.?. Virker ikke som den flytter noe på seg med intervall egentlig.. Bare når jeg slår den av/på. Kun de høyeste hastighetene mener jeg å ha merket.., Men det samme skjer om jeg slår av/på tenning. Trykker jeg f.eks bryteren ned for å la viskeren gå kjapt en gang skjer det ikke noe.., la ikke merke til noe klikk eller noe sånt heller. Noen som vet hvilket / hvilke rele(er) som styrer viskerne? Eller hvilke ledninger som går rett til motor? Og.., kan jeg sette direkte strøm på dem for å prøve motor? (Åssen er hastighet styrt..??) Skjer ikke noe mer om viskerne vippes opp.., ikke om jeg "hjelper" dem heller.
conan Skrevet August 14, 2008 Skrevet August 14, 2008 Kan høres ut som kaputt relee, sånn var min oxo, pusserne gikk som faen med en gang tenning ble slått på og hendelen virka ikke inn på de
AlXz Skrevet August 15, 2008 Forfatter Skrevet August 15, 2008 Hmm... Prøvde å koble fra den svarte litt store boksen som sitter under gulvtepper på venstre side framme... Har denne noe med viskerene å gjøre? Var ingen forskjell uten / med den.. Noen som vet hvilke rele(er) som har med viskerne å gjøre?? Takk for all hjelp
AlXz Skrevet August 15, 2008 Forfatter Skrevet August 15, 2008 Bilen har egentlig stått lenge stille. Men mener å huske viskerne ikke funka da jeg parkerte den for en stund siden heller.. Er det dette som er rele-et til viskerne? (Noe flere rele-er? Eller andre styrings enheter også???) Er heller ikke liv i varmetrådene i bakruta.., kan dette ha noe sammenheng? Prøvde å bytte rele-et til varmetrådene, men ikke noe forskjell. Bryteren lyser, og det klikker i rele-et... Fra bilen... De to andre boksene jeg har liggende måtte seff. være ulik denne:S 26pin og 15pin... Har liggende...
johjoa Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Funker sterioen? Hos meg funka ikke sterioen og viskerene pga. at deffekt sikring... nr 46 eller 42... husker ikke helt. ta såfall å skjekk den.
AlXz Skrevet August 15, 2008 Forfatter Skrevet August 15, 2008 Alle sikringene er sjekket, og er fine... Skrur nok ut visker motoren imorra for å teste den med 12v direkte...
Hitokiri Skrevet August 15, 2008 Skrevet August 15, 2008 Aner ikke om det er samme opplegget på en E36, men på min E39 hadde jeg problemer med viskermotoren. Dette utartet seg slik at reléet slo inn, men ingenting skjedde med viskerne. Det viste seg at motoren var full av rust og faenskap, så den ble byttet. Dersom det er likt, så ville jeg tippet viskermotor. Om den er full av rust eller annet som gjør at den ikke kan gå, så kan det lett tenkes at viskerne dine vil bevege seg litt når det settes strøm på motoren, siden det går strøm til spolene, men motoren ikke kan bevege seg skikkelig. På E39 er det en smal sak å åpne viskermotoren. Regner med at det er noenlunde samme konstruksjon på E36. Skal også nevnes at det er en merkelig komplisert system for å drive motoren, og timingen til den. Det ligger 10v over to av kontaktene konstant, mens det legges 12v på to andre kontakter når viskerne skal gå på fullt. Du kan prøve å kjøre 12v på motoren direkte, men det enkleste er sikkert å sjekke at det er spenning på ledningene. Viskerproblemer er noe faenskap. Mine ga meg lyst til å sende bilen på dynga mer enn en gang...
AlXz Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Da var feilen funnet tenker jeg.. Staget hadde rustet fast på begge sider.. Fikk banket det løs på ene sida med hjelp av rustløsner og hammer, men andre sida måtte jo selvfølgelig knekke rett av:P Så var det jo viskere i veldig bra stand igjen på 325'n jeg kasta for noen uker sida Noen som har stag tilsalgs??
Hitokiri Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Stag koster småpenger. Kjøpte fra Jæger i Bergen for 114 kr + mva. E39, dog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå