Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bytta bremser foran, og nå henger de litt på. Jeg har luftet med sånn enveisventil-slange fra biltema, satt den på nippelen og pumpet 6-7 ganger til det ikke var synlig luft i slangen. Skrudde til nippelen og tok av slangen. Men når jeg snurrer på hjulet så er det liksom litt hold i det, det snurrer ikke like lett som før jeg bytta. Og de var litt varme også etter jeg hadde kjørt og bare bremsa på girene noen km. Kunne såvidt ta på skivene. Bak er det helt fint etter jeg bytta men ikke foran... Må bremsepedalen være inntrykt i det jeg skrur til nippelen på kalipperen???

(for at stempelet skal trekke seg tilbake når jeg slipper)?? Eller skal det holde å pumpe til det ikke kommer luft, også stenge igjen?=

Skrevet

Jeg har ikke sykt peiling, og vet ikke helt hvordan den slangen fra Biltema funker, men min erfaring med dette er at man absolutt bør skru til nippelen mens man holder bremsepedalen helt inne. Da unngår man å suge luft opp i bremseslangene igjen. Finn en kompis som skylder deg en tjeneste, og få han til å pumpe med bremsa, mens du skrur til nippelen ;)

Skrevet

men de skal vel ikke være helt fri fra skiva når man ikke bremser? Eller? vil det hjelpe å prøve å åpne luftenippelen, få noen til å trykke pedalen i bunn også skru til igjen mens den er nedtrykt altså?

Skrevet

visat du har luft i systemet. så vil det ikke henge på bremsene, og vist du skal bløde/lufte. så pumper du trykk me pedaler, holler den inne, så åpner du nippelen. se etter om det bare er veske som kommer ut, eller om det kommer luft . vist det er luft, så mæ du jøre det igjenn ! men husk å skru inn nippelen før du slipper pedalen !!!

Ellers er det calipteren/stempelet ditt som er treg !

Skrevet

nå skreiv han jo i første post att han bruke en enveisventil da, og da skal jo den stenge så den ikke suger i seg luft igjen da han slipper pedalen

går pedalen din langt inn før du kjenner motstand? om den ikke gjør det tipper jeg att luftinga di er i orden.. Gjorde du reint for dritt før du monterte nye belegg? det bør smøres opp før du setter det på plass.

kan også være att det er rust på stempelet ditt siden du nå har presset det lengre inn enn det var før, og att det da var rustent på tuppen av stemplet sånn att det nå går treigt av den grunn

Skrevet

aha, det sjekket jeg ikke. Men det seig liksom litt ut igjen når jeg trykket det helt inn. Så det virket ikke så tregt. Hjelper vel å kjøre en liten tur også kanskje? La det gå seg til litt?

Skrevet

kjørte litt nå uten å bremse en eneste gang, et par km. Det ble litt smålunkent bare. Jekket opp alle hjulene, og det går greit å snurre dem, men kjenner at det ikke er helt løst liksom. Foran også. Det er slik at det stopper ca en halv runde etter at jeg slutter å snurre, helt tydelig at klossene er litt innpå. Men pedalen er helt fast og fin . Ikke noe svamp-aktig

Skrevet

nja, vet ikke helt hva jeg skal si jeg, får vente til noen andre har noen innspill her..

men hjulet kommer aldri til å gå helt lett, men att det stopper etter en halv runde er kanskje litt drøyt.. kommer jo an på hvor fort du snurret det også da ;)

Skrevet

Er dette 2,5 bremsene du nettop har kjøpt? Hvis det er det kan det jo hende de har ligget en stund og stemplet er møkkete/rustete.

Jeg hadde en 320 touring stående 1 år. På den måtte jeg av med en calippter bak å pusse rent stemplet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...