purebmwstyle Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Hei. Kjøpte en 525 for rundt 1.5mnd siden. Selger sa den var nettopp EU ok. og var strøken, untagen en liten tomgangs problem (rykker litt). Jeg hadde mistanker at bilen ikke var strøken ca en uke etter kjøpet, snakket med selger han sa han ikke hadde penger. Så vi laget en avtale om at jeg skulle selge den og han dekke tapet med penger innen 5 tusen. 1 måned etter det så havarerte motoren, har sjekket olje vann osv osv vær dag. Alltid vært nok. Motoren skriker og lager ulyder og gir ikke respons(den starter og går men røyker og klarer ikke kjøre mer enn i 40km/t). Hva syns dere jeg burr gjøre nå? Jeg vurderer å kjøpe en ny motor og be han betale for ombyggingen i og med at jeg kjøpte den for en så stiv pris forde jeg ble lovet at den var strøken. Hva sier dere? Takk på forhånd, mvh..
EirikL Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Skrev dere kontrakt? Hvis ikke, så må du nok bare kjøpe ny motor og bite i deg tapet av pengene. Det blir ord mot ord ellers og da kommer du ingen vei. Det er jo lov å håpe at selger har litt samvittighet og tar bilen tilbake, men jeg har mine tvil, dessverre. Uansett skal du ha lykke til og håper det ordner seg. Slike ting er jævli surt å komme ut for.
purebmwstyle Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 jepp skrev kontrakt på det hele, altså når man garanterer at noe er strøken så skal det være strøkent også
Espen M33 Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Jeg skjønner ikke lenger bruken av begrepet "strøken" Det hørest jo ut som du har kjøpt ei gammal skranglekasse til overpris her, men du oppdaget ikke at den ikke var "strøken" før en uke etter at du overtok den?! Hvorfor ikke sjekke bilen FØR du kjøpte den? I mine øyne er begrepet "strøken" noe man bruker for å beskrive bilens optiske tilstand. At motor på en eldre bil kan ryke er jo slikt som skjer, men om selger er villig til å dekke noe av dine kostnader så er det jo fint for deg. Om han ikke vil det og ikke eier nåla i veggen så må du nok bare ta tapet som en mann.
Springsteen Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Jeg skjønner ikke lenger bruken av begrepet "strøken" Det hørest jo ut som du har kjøpt ei gammal skranglekasse til overpris her, men du oppdaget ikke at den ikke var "strøken" før en uke etter at du overtok den?! Hvorfor ikke sjekke bilen FØR du kjøpte den? I mine øyne er begrepet "strøken" noe man bruker for å beskrive bilens optiske tilstand. At motor på en eldre bil kan ryke er jo slikt som skjer, men om selger er villig til å dekke noe av dine kostnader så er det jo fint for deg. Om han ikke vil det og ikke eier nåla i veggen så må du nok bare ta tapet som en mann. Enig i dette, og deler denne forståelsen av ordet. Dette er blitt et veldig mye misbrukt og slitt begrep
purebmwstyle Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 begrepet strøken i bil verden betyr at bilen ikke har en eneste feil og ikke er "utslitt". Hva vet du om hva jeg sjekket/ikke sjekket? Er ikke alltid like lett å vite om en motor er strøken eller ikke bare ved å ta en prøve tur/dra den på turtallet og høre etter u - lyder, spesielt for en person som ikke er bil mekaniker enda. Når en bil er garantert strøken så skal den ikke havarere etter 1.5 mnd, og jeg har ikke skamm kjørt den heller.
Springsteen Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Problemet i en slik sak er at du ikke kan bevise at dette ikke er din skyld, at selger visste om problemet ved salg etc..
purebmwstyle Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 ja godt poeng, men jeg sa ifra til selger om dette 1 uke etter jeg kjøpte den og ville levere bilen tilbake, men jeg skulle være grei i og med at han ikke hadde penger pga nytt bil kjøp da, og gikk jo med på å selge min osv og skrev kontrakt på det, har flere vitner på dette også at jeg sa at denne bilen ikke er noe bra og at jeg ville levere den tilbake. Bevis eller ikke, jeg lurer på hva dere syns jeg kan kreve. Altså hva som er rett og rimelig
Gunnar Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Sett deg i selgers ståsted - hvordan skal han vite at motoren vil ta kvelden 1.5 måned senere? Han har jo dessuten gått med på å gi deg igjen inntil 5 lapper. Hva er en "så stiv pris", og hva slags 525 er det snakk om?
Espen M33 Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 begrepet strøken i bil verden betyr at bilen ikke har en eneste feil og ikke er "utslitt".Hva vet du om hva jeg sjekket/ikke sjekket? Er ikke alltid like lett å vite om en motor er strøken eller ikke bare ved å ta en prøve tur/dra den på turtallet og høre etter u - lyder, spesielt for en person som ikke er bil mekaniker enda. Når en bil er garantert strøken så skal den ikke havarere etter 1.5 mnd, og jeg har ikke skamm kjørt den heller. Det at du skriver at du hadde mistanker om at bilen ikke var strøken en uke ETTER at du overtok den sier meg at du ikke har sjekket bilen så veldig grundig FØR du kjøpte den. Dersom selger nekter å gi deg noe goodwill og ikke har penger så tror jeg ikke du har så mye å hente. Sånn er det bare. Men det hadde jo selvsagt vært greit å vite om dette her omhandlet en 86 eller en 06 525 da.
purebmwstyle Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Vet ikke helt med dere, men når man kjenner bilen sin godt så merker man godt når bilen begynner å bli "sliten" jeg var ikke vandt med å kjøre 5 serie og brukte ganske lang tid på å komme inn i det men merket bilen føltes ikke helt riktig ettersom tiden gikk. Kan ikke helt sette fingeren på hva, en kompis sa også til meg før jeg gikk tilbake til selger med den(han har kjørt 5 serie i vell 8 år), at motoren virket som den var godt på vei til å bli utslitt, og at jeg burde bytte den tilbake når jeg kunne. Dette er en 88 mod, med 90 mod motor(beklager at jeg ikke opplyste om dette i begynnelsen). 5 Lapper vs en havarert motor? Jeg var så pass grei med han og gikk med på å hjelpe han med å prøve å selge bilen noe som ikke gikk bra, så havarerer motoren så fort etter salg. For det første; jeg ba om å få bytte den inn igjen og kunne krevd å få tilbake pengene mine, men prøvde å være grei. For det andre at en motor havarerer 1.5 mnd etter ett salg når selgeren står der og garanterer deg at bilen e strøken og alt e bra med bilen det er vell ikke i langt ifra svindel vil jeg si. Det jeg lurer på er som jeg sa i ste, i og med at jeg var grei med han. Hva syns dere jeg kan kreve av han? Om jeg får til å kreve så mye/lite er mellom meg og han, men hva syns dere hadde vært rettferdig av en rimelig voksen person? mvh
Ingebrigtsen Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Du, det jeg ville gjort var å få tak i en annen motor og hørt om tidligere eier var villig til å være med å spleise på den + hjelpe til med bytte.. Er vel ikke så vanskelig å få tak i ny 525 motor hvis det er m20b25 motoren da? Eller er det kanskje m50b20 motoren? Ikke så gal pris på m20b25 motoren heller vel.
purebmwstyle Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Go idè, det kan jeg prøve. Takk for tipset Litt små usikker på hva slags motor det er i og med at den var tatt fra en 90 mod? Mvh
Hyggmaister Skrevet August 16, 2008 Skrevet August 16, 2008 Ta det som en mann. Skifta også motor på bilen min, men dette var rundt et år etter kjøp. Men da skrangla det godt av topp og veiv Deler også synet på begrepet "strøken", med mindre det er spesifisert at dette også gjelder det tekniske. Sansynligvis vil du også slite med å bevise at det er gamle eier som bevisst har solgt deg en "slitt" motor, og at det ikke er du som har slitt den ut - for det er fullt mulig på en måned hehe... Som det nevnes ovenfor ligger m20b25 veldig greit i pris, mens m50b52 må du gi noe mer for...se/søk på delesalgs-sidene her på forumet.
purebmwstyle Skrevet August 16, 2008 Forfatter Skrevet August 16, 2008 Tja, ta det som en "mann" uttrykket er litt oppbrukt syns nå jeg da, jeg har jobbet med biler ie. kjøp og salg (mest dritt biler, men noen greie) når man definerer en bil som totalt strøken, så inkluderer ikke det bare utseende(som ikke er så veldig viktig i og med at det er jo kake å fikse det), det inkluderer hele bilen. Er en bil strøken, så er den STRØKEN. Hvis ikke må selger spesifisere at f.eks. motoren er ett vrak. Men nok om det. Ja tror bytte motor er vell beste løsningen for meg. Om jeg klarer å bevise det har vell ikke så stor rolle å si? Kommer ikke til å gå opp i retten med denne saken, slikt pleier å løse seg mellom kjøper å selger, men jeg får prøve som foreslått. Gå på jakt etter en motor og be om å dele utgiftene på motor + arbeidstimer. Takk for alle tips. Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå