Deadsent Skrevet August 17, 2008 Skrevet August 17, 2008 Hva må gjøres med min M50B25 for at jeg kunne bygge turbo på den? Vil ha noe som holder. Har fått med meg såpass at det ikke bare er å kjøpe seg et set på ebay til 1000$, og slenge på. Men går det ann å få tak i ordentlige turbo bolt on kit? Og hvor mye må jeg ut med for å få en bra motor som tåler litt og yter 300-500hk. Og hvordan er det med girkasse og drivverk. Regner også med at dette mp byttes.
conan Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 For det første, GLEM budsjett på dette. Du vil blåse det til helvete uannsett. Hva du må gjøre for inntil 500 hk, det meste av modifikasjoner vil jeg tro ( i allefall hvis det skal holde) Bolt on kit fra ebay betyr manifoil i usikker kvalitet (sprekkdannelser ol) og snurra er ei kina snurre som ikke klarer levere så mye guffe som trengs for 500 hk. KKK el garrett snurre trenger du vel heller. drivverk og understell må moddes for de kreftene du har tenkt og påkjenne dette tenker jeg ja. Og en sinter ol cluch. Med 500 tyske hjemmesnekra gamp blir det vel sånn av/på cluch du må ha. Kan bare si dette vil bli omfattende og kostbart hvis du ikke kjenner noen som kjenner noen ol, men absolutt gjennomførbart og jævlig morro når brakka er på veien igjen Ikke glem "etterpå" utgiftene når dette er ferdig... Hehehe, i form av gummi og bensin... Lykke til og hold oss oppdatert hvis dette blir et prosjekt.....
OLEZZ Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Du kan kjøpe kit på ebay, men man trenger som oftest noe mer. som fks chip, dyser, eksos osv. Om du skal opp mot 400-500hk ville jeg nok satt sammen et eget kit av litt annen kvalitet. Skal du lade over 0.5-0.6 må du nok ha en tykkere toppakning (MLS), eller dreie ned / kjøpe nye stempler. Dette for å senke kompen. Om du vil gjøre det på den billige måten kjøper du kittet + litt småtteri og kjører på rundt 250hk. Skal du noe over det bør ting byttes og endres, og det blir samtidig mye dyrere enn forventet. Når det gjelder drivverk kommer det helt ann på kjørestil og stand. Det som ofte kan ryke er jo girkasse og diff. Mye rivstart og burning = havari på alle mulige måter.
Turbo-Tommy Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Å få 500hk involverer mye penger og tid og kunnskaper. Ola sin prosjekttråd kan leses her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8 ... sc&start=0 og inkluderer alt han har gjort for litt over 500hk. snakk om nærmere 150k i bare deler og arbeid. 300hk greier du på uåpnet motor. Å lade 0.6-0.7 burde ikke være noe problem med en skikkelig turbo, og da har du nærmere 300hk. Men, det involverer fremdeles en god del penger, minimum 30k om du skal bygge noe skikkelig. Dessuten må du lage eksosanlegg, rør til intercooler, olje til og fra turbo, nye dyser,bensintrykksregulator, chip\datasprut, sterkere clutch, få tak i en skikkelig manifold\turbo etc etc.
Deadsent Skrevet August 18, 2008 Forfatter Skrevet August 18, 2008 Så 250-300hk er altså ikke umulig med et ebaykit? Hvordan vil holdbarheten på motoren bli da hvis jeg er nøye med å varme opp motoren etc. Og kommer nok ikke til å bli burna så mye med. Men rivstarter og noen slædder er vel ikke umulig det blir. Hadde vært morro med en sleeper:P Kjøre ræva av gutta som kommer med org 740 turbo og tror de er noe
Ballder Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Har tett på 280hk i min. kun bensintrykk som er justert på denne ifølge selger. Og dette holder enn så lenge. Hatt bilen en god stund nå, og lyskrysskjøring har det blitt mye av.
Sir Hofstad Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 M50 er sagt å tåle 400 med lavere komp og org motor.
Deadsent Skrevet August 18, 2008 Forfatter Skrevet August 18, 2008 Ah ok. Men skal vurdere det. Har en far som nok er forholdsvis skeptsik. Takk for bra svar
///stian Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Kjøp en M5 E-34 motor med girkasse(delebil), det sparer deg for mye tid å penger. Så lenge du skal satse så høyt
Deadsent Skrevet August 18, 2008 Forfatter Skrevet August 18, 2008 Har vært innom den tanken og. Koster ikke stort for en delebil fra Tyskland. Eller Sverige for den sags skyld. Men har igrunn mest lyst på turbo. Har ikke råd til noen av delene for øyeblikket så blir framtidig prosjekt.
Sir Hofstad Skrevet August 18, 2008 Skrevet August 18, 2008 Er kompl sett til salgs på bimmers for 7,5. Og ferdi bygd, og ikke Ebay så vidt jeg vet...
oddis Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 Du har to typer BMW turbomotor: De som er åpna/modifisert i bunndelen, og de som ikke er det. Førstnevnte er i en intressant målestokk om dagen, mtp. på prisene på smidd innmat. Se for dere at dere demonterer bunndelen for å hone den, dreie ned stemplene, nye stempelringer, rådelager, veivlager, balansering av veiv og innvekting av råder og stempler. Se deretter på priser på smidd innmat og se hvor mye dere "sparer" ved å gå for orginal modifisert innmat - det er ikke mye mtp hvor mye sterkere disse CNC lagde stempelene er! Derfor ville jeg gått for en orginal bunndel med tykkere toppakning og et MS datasprut med tilhørende passende dyser, så har du på det beste oppimot 340-400hk. Legge seg på i underkant av 400 tror jeg er lurt. Vet flere har bremset i området 315-330hk med ca 0,7-08 i trykk og tilleggssprut. Har du datasprut og litt ekstra snacks i tilegg får du henta ut enda mer. Jeg har lenge vært skeptisk til denne ladetrykksorgien på orginaldeler, men jeg må si at uttalige orginale M50 turboer med 1 bar i trykk har fått meg til å se med litt andre øyne på spesielt M50 maskinene. Mapping og perfekt justering er nøkkelen virker det som.
Deadsent Skrevet August 19, 2008 Forfatter Skrevet August 19, 2008 Så med et oppsett på ca 300hk vil jeg har en sånn passe holdbar motor? Hadde aldri trodd at det gikk ann. Har vært inne og sett på det settet her på forumet. Derfor jeg laget meg en egen tråd siden jeg ikke har noen erfaring med turbo. Har fått intrykket av at BMW motorer ikke tåler så veldig og må "puses" med. Men dette kan umulig stemme hvis man kan hente ut 400hk uten å forsterke den noe. Med untak av noen ventilløftere som tikker så er motoren min i ganske bra stand. Har vært pent behandlet i alle sine år. Så etter en liten overhaling burde den være "turboklar".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå