Gå til innhold

Hva er galt med kjølesystemet på min e34?

Anbefalte innlegg

Skrevet
har akuratt det samme på bilen min (e36) som du beskriver du har med bilen din jeg har byttet alt bortsett fra vannpumpa.

den skal jeg bytte i morgen.

så tyder på at det kan være vannpumpa som er gåen ;)

det jeg har byttet er , radiator, vifte, termostat, slanger.

vet ikke om du har aircondition eller klima men hos meg blåser det kun kjølig ikke varmt.

Hvis det blåser kun kjølig, og ikke varmt, så har du luft i systemet..

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Snakket med Jæger Bmw i dag, forklarte problemet. Han sa at jeg kanskje hadde luft i systemet og burde forsøke å lufte på nytt. Jeg sa det var blitt godt luftet men da sa han at det er svært vanskelig å lufte disse systemene skikkelig. Han sa også at de på Jæger ikke alltid fikk ut all luften av systemene. Kunne også forsøke å skifte viften og se om det kommer seg, noe irriterende når viften er 1,5 år gammel, for se om jeg finner kvitteringen..

Skrevet

Har en veldig god metode for å lufte systemet :) Hvertfall på M50B20 motorene er det genialt :) Fyll opp med vann helt til det ikke går mer, og bare sett på tenningen, og sett på full varme på varmeapparatet, og vifta på fult.. Så går du foran igjen å etterfyller vann til du ikke får på mer.. Så skrur du godt igjen foran, og starter motoren. Etterhvert åpner du lufteskruen, og det forsvinner nok litt vann etterhvert.. Da bare etterfyller du.. Når det bare kommer vann ut av lufteskruen er det bare å lukke den igjen.. Best om du holder litt gass mens du gjør det, så den ikke suger til seg luft.. Har etterfylt et par dl. på motoren 1 gang etter dette, og jeg har kjørt nesten 100 mil, og alt har vært bare bra nå! :)

Bare et tips! :)

Skrevet

Skal ikke påstå noe, men ville nesten tro det :) Trenger ikke stå i noe bakke heller, som jeg har gjort tidligere når jeg har prøvd.. Fronten så høyt som mulig, og fylt på vann, og ikke fått noe igjennom i det hele tatt, og alt bare sprutet ut igjen.. Men den metoden her var genial :) Si gjerne ifra om det virket ;)

Skrevet

Drar en uke til varmere strøk i morgen tidlig. Så, om bilen fortsatt ønsker å starte når jeg kommer tilbake, skal jeg gi en oppdatering på om det funket.

JA(!), Den sliter med å starte, dersom den ikke startes hver dag..

Men, i forhold til om det er luft i systemet eller ikke.

Varmeaparatet fungerer jo som tidligere HELT topp,

men kun så lenge jeg har litt turtall på motoren.

Finnes det noen logisk forklaring på dette? Er det sirkulasjonssvikt

i motoren ved tomgang, er det en ventil som stenges ved tomgang,

eller er det rett og slett ett eller annet fryktelig rart?

Skrevet
Testet viften i kveld når jeg kom hjem fra jobb. Da var motoren varm, og det var ikke noe problem å stoppe viften og holde den igjen. Det tyder vel kanskje på at den er gåen, den skal vel ikke stoppe så lett?

Skiftet viften i dag men temperauren er fremdeles for høy, kan ikke se noen forbedring. Får vel prøve å lufte igjen..

Skrevet

Har hatt AKKURAT samme symptomene med min m20b25, kjøleslanger sprekker, ikke varme i varmeapparatet, viskosekobling osv osv.

Sett på den kaldeste termostaten dere får tak i (den på biltema er temmelig varm), ny vifte / viskosekobling. Luft systemet skikkelig, sett bilen i kraftig motbakke, blås nedi ekspansjonstanken, skru opp lufteskruen på termostathuset, og bruk lufteskruen på radiatoren i henhold til instruksjonsboka. Disse maskinene er et rent helvete å få lufta utav. sleit med akkurat det samme, brukte mange timer på å finne ut hvordan jeg skulle få ut siste rest av lufta.

K

• 2 weeks later...
Skrevet

Ok. Tilbake fra ferie, og har testet dette. Fungerte jo helt STRØKENT i forhold til varmeapparatet. MEN, hvorfor blir ikke motoren varm? Temperatur-måleren kommer bare opp halvveis mellom blått og midten.

Skrevet

Ja, men hadde samme med min. Tror hvertfall det er samme med din som jeg hadde med min. Bilen koka litt, så kjøpte jeg ny termostat og litt.. Kjørte ikke mange mil med den, men fortsatte å koke. Og nå har jeg byttet vannpumpe og en slange, og radiatoren og det meste.. Og nå koker det ikke mer. Men termostaten hadde blitt gåen igjen, den lukte seg ikke, vet ikke om det er pga. all kokinga eller noe. Men byttet den, og nå er det normalt.

Skrevet

Hmm.. Skal skifte vannpumpe og reg.rem, samt bygge om til elektrisk vifte i løpet mnd, så kan vel saktens skifte termostaten i samme slengen.

Men, hvilken termostat skiftet du til?

Skrevet

haha, fungerer ikke likt på m50 som på m20 nei, M20 er mye tyngre å lufte. Det jeg brukte å gjøre var å først fylle til topp i ekspansjonstank, så tok jeg og åpnet skruen på radiatoren og blåste i påfyllingslokket på ekspansjonstanken til det kom bare væske ut av luftehullet! Så lukket jeg den og åpnet den på termostathuset og gjenntok blåsing til det bare kom væske ut, vips var den ferdig luftet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...