Olelink Skrevet August 19, 2008 Skrevet August 19, 2008 520i'n min (m50b20) har lenge fusket på tomgang samt hatt dårlig drag og fusket ved belastning på lave turtall, merket videre at pluggene soter fort etter bytte, prøvde da og låne coilene fra 325'n (m50b25) min og da gikk bilen mye bedre, så konkluderte da med at problemet var coilene. Men 325'n med dårlige coiler var ingen drøm å kjøre med så lånet ble kortvarig og fuskingen kom tilbake med en gang. ( Er helt tørt i bunn av tennplugg hullene i topplokket så det er ikke overslag pga fukt eller olje) I kveld ble jeg så lei av fuskinga at jeg bestemte meg for å finne ut hvilken coil som var for dårlig, fant det sorte fåret og lånte en fra 325'n intil videre, så kommer spørsmålet ;-P Siden det var mørkt da jeg skrudde nå i kveld la jeg merke til at hvis man ser nøye på coilene så gnistrer det jele tiden svakt i dem, det ser ikke ut til og komme fra nede i topplokket (pluggene) men fra selve coilen, denne gnistringen er lik på alle coilene men styrken på gnistene varierer mye. Sjekket med 325'n og det er akkurat likt der og selv om det er forskjellige orginal coiler på 5ern og 3ern. Skal det være sånn?
Olelink Skrevet August 20, 2008 Forfatter Skrevet August 20, 2008 Nei var det jeg trodde, men 325'n går jo som den skal
Olelink Skrevet August 20, 2008 Forfatter Skrevet August 20, 2008 dette gjelder alle coilene på begge bilene mine, er ikke store gnisten og det må være mørkt for at man skal klare og se det...
Olelink Skrevet August 20, 2008 Forfatter Skrevet August 20, 2008 tenker du på mellom coil og gods eller sjenerelt motor til chassi/batteri ?
Olelink Skrevet August 23, 2008 Forfatter Skrevet August 23, 2008 Har nå lagt utjevnings-jording fra coil til coil på motorn samt pussa åver så coilene har god kontakt mellom coil og mutter. Men ble ikke merkbart berdre nei, noen andre som har forslag til hvorfor det er sånn. Sikker få her som har prøvd å se etter disse gnistene i og med at de er svake og vises KUN i mørket
Hoem Skrevet August 23, 2008 Skrevet August 23, 2008 Høres ut som de ikke sitter skikkelig, sjekket du etter gnister før, eller etter du tok av coilene på 325 ?
Olelink Skrevet August 23, 2008 Forfatter Skrevet August 23, 2008 Har vært av me coilene ett par ganger på begge biler, men 325'n går jo som den skal så det ser ikke ut til at denne gnistringen påvirker effekten iallefall ikke på 325'n. 520'n er slitt så den går dårlig mulig av andre grunner. Dette gjelder ALLE coilene og som sagt man ser det kun hvis man ser nøye etter i mørket, kommer ikke fra nede i topplokket men ser ut til og komme fra mellom coil og den jernringen rundt den
Ballder Skrevet August 23, 2008 Skrevet August 23, 2008 Det er vel en "lekkasje" i coilene som antagelig blir verre og verre helt til det ikke funker lenger vil jeg tro.
Olelink Skrevet August 24, 2008 Forfatter Skrevet August 24, 2008 Noe sånt jeg også så for meg, men hadde vært arti om noen andre la merke til det samme
Olelink Skrevet September 2, 2008 Forfatter Skrevet September 2, 2008 er det foresten noen som har forslag til hva som kan være galt med motorn på 520i'n, den har dårlig respons da den fusker ved gasspådrag nede fra tomgang, virker seig da den bruker lengre tid enn 325i'n min på og få mye turtall når jeg ruser den i fri og den har litt ujevnt drag ved kjøring. Har renset tomgangsregulator, fikset noen dårlige innsugsslanger ( skal ikke dra falsk luft nå lengre siden jeg har sprutet rundt med startgass uten respons ), nytt luftfilter, nye plugger, to nye coiler ( en av de jeg skiftet var var skikkelig dårlig men den andre ble bare den som virket dårligst av de andre), ny lambda sonde ( status på denne er ubekreftet da det ikke er noen forskjell på om man trekker ut pluggen når motor går).
E46Johnny Skrevet September 10, 2008 Skrevet September 10, 2008 Har du sjekka luft masse måleren,hvis den registrerer feil blir det tull og motoren går i nød modus. men på min bil lyste emisjon kontroll lampen da luftmassemåleren røyk (gul lampe med motorsymbol) Når det gjeller overslag fra coilene kan du prøve å rengjør isolasjonen slik at det ikke blir over slag til jord pga støv/skitt. Hvis det ikke hjelper kan det være at isolasjonen begyner å bli dårlig, speningen fra coilen er temelig høy og det setter store krav til isolasjonsmatrialet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå