Gå til innhold

Noen kloke hoder? E46 m/M52B20 lader ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har det oppstått noe kjempe gøy! Rett før ferien startet og bilferden mot gardemoen skulle unnagjøres ville ikke bilen starte. Målte batteriets hvilespenning til å være 9,6V, noe som tilsa at batteriet i seg selv var ødelagt. Fikk dyttet i gang bilen, slik at den startet og målte batteriet igjen, spenningen sank.

Kjøpte så et nytt batteri til bilen, tenkte det var greit å gjøre uansett. Satte dette i bilen, startet på første forsøk og alt virket ok! Tenkte å være sikker på at alt var i orden og målte så videre. Dynamoen leverte ingenting, kun batterispenning! Ved det meste av forbrukere på og turtall på bilen leverte dynamoen knappe 12V.

Skulle på ferie og hadde knapt tid til å ordne så fryktelig mye før bussen gikk, men fikk ringt BMW for å høre om det var innebygget regulator eller om det var en ekstern som kunne byttes ut på dynamoen på bilen. Det kunne de ikke svare på! Snakk om service, kløna i tlf visste vel ikke.

Fikk hvertfall byttet dynamo og sjekket regulatoren på den og alt så fint ut! Byttet og startet opp bilen i stad, fremdeles ingen lading!

Det eneste som skjer når bilen får turtall og forbrukere er på er at dynamoen ryker og lukter ordentlig svidd!

Snakket da med en kollega av meg som begynte å lure på om jeg har et jordingsproblem, men da er spørsmålet mitt. Er det noen som vet hvor motoren min har jordingspunktet sitt hen? Eller noen andre teorier om hva jeg burde sjekke opp videre. Er passe fortvilet nå!

Har koblingsskjema over lade/startekretsen og sjekket sikringer. Alt er ok!

Dette er noe drit!

Skrevet

rart problem. Byttet du til fabrikkny dynamo? rart det skulle være et jordingproblem i og med at du kan starte bilen. Dynamoen vil jo jorde gjennom samme ledning som starteren. Merklig at dynamo skulle begynne å ryke. Muligens den positive kabelen ligger ann mot jord slik at det blir kortslutning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...