Gå til innhold

Hvordan dele motor og girkasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha ut veiva og må jo seff få av svinghjulet. Er det sånn at girkassa og blokka bare henger på 2 fester hver? Leste litt i Haynes uten at jeg ble så veldig klok og vil gjerne ikke få girkassa i hue når jeg drar av blokka. Må vel sette en jekk/bukk elns framme på girkassa?

Regner med at det enkleste er å dra blokka av og sette den på hue på gulvet også få løs veiva. Kan jo også ta av mellomakseln og dra girkassa bak og løsne svinghjulet, men blir vel vanskelig å få ut veiva?

Takker for alle tips!

Btw. er bare blokka og veiva som er igjen av motorn, top, stempel osv. er fjernet.

Skrevet

vet ikke om eg forstår heilt ka du meine, men det er bare å løsne skruene rundt clutch kåpen og trekke girkasse bakover for å løsne den fra motoren. Kan være greit å ha et slikt biltema stativ å henge motorblokken i når en skal skru den sammen igjen. Hvis motor og girkasse står i bilen fremdeles, er det mulig å la kasse stå igjen i bilen og bare løfte ur motoren. Kan være greit å ha en jekk under fremre del av kassen hvis du velger denne løsningen. Selv tar jeg som oftest alltid kassen ut før jeg løfter ut motoren.

nb: hvis du har automat må du løsne converteren fra drivplaten før du kan fjerne kassen

Skrevet

Så det beste er rett og slett å trekke girkassa bak? Men bør man ikke ha noe under den da?

Hvis jeg bare løsner blokka og drar den fram/ut så henger vel girkassa på mellom akslingen elns?

Det jeg har mest lyst å vite er om man kan få ut veiva med blokka hengende i motor? Blir litt vanskelig når man ikke har stativ å henge blokka på:(

Skrevet

greit a ha en jekk under girkassen.

forstår ikke hva du mener med dette:

Det jeg har mest lyst å vite er om man kan få ut veiva med blokka hengende i motor? Blir litt vanskelig når man ikke har stativ å henge blokka på

hvis du mener når blokka henger i bilen, tror jeg det vil være litt klønete. Bedre å heise ut motor. går greit uten motorstativ også. det er bare litt greiere enn å skru på gulvet

Hva er det som er galt med motoren da? I og med at du har demontert den helt?. Kan sikkert være greit for deg å få litt hjelp av en motorkyndig person hvis du skal montere sammen denne motoren igjen, slik at du får alt korrekt montert. Litt for mange fallgruver å gå i hvis en ikke har noe erfaring med å skru motor.

Skrevet

Jeg ville løfta ut hele motoren.. men forøverig visst du absolutt vil ha motoren i bilen så klarer du skru løs kassa og trekke den bak.. regner kanskje med at du skrur i en garasje med bilen på bukker.. selv gjør jeg det på m3n.. jeg legger meg bare med hodet rett under bunnpanna og bruker benkpress metoden og løfter av kassa.. samme opp igjen.. den er tung men ingen problem om du har litt armer.. ;) men åssen har du tenkt å få ut den veiva med motoren i bilen? du må jo løfte blokka for og få av bunnpanna.. vil du da sette den ned på festa for så og ligge og krangle med traversen når du skal løsne stempler? nei gutt.. løft ut hele motoren.. da sparer du deg for mye dritt.. pluss det blir mye lettere og montere alt sammen igjen!

Kent

Skrevet

Hmm.. har fått av bunnpanna, oljepumpe osv. går greit på m20b20 uten servo med motorn i bilen. Stemplene er også ute, er bare veiva og svinghjul og sånt igjen.

Tror bare jeg skal dra av blokka og få den ut også legge den på siden sånn at jeg får ut veiva. Bør vel finne noe å stikke under girkassa da så den ikke faller ned foran når jeg drar ut blokka?

Skal prøve å få piska brodern opp av sofaen så han kan hjelpe meg.

Skrevet

Liten oppdatering..

Har fått hengt motorn fast i krana, støtta godt oppunder fremme v/ clutchhuset og sluppet ned et par mm på tverbjelken til girkassa. Eneste problemet nå er at der er en bolt jeg ikke får løs. Har tatt av startern, løsna de to boltene i øverkant av blokka, den lille på høyre side og bolten nede på høyre side. Eneste jeg ikke får ut er den på venstre side, er jo nesten umulig og komme til også.. Noen tips?

nb! har ingen torx-bolter.. er bare 4x 19mm bolter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...