Ballder Skrevet August 23, 2008 Skrevet August 23, 2008 Noen som har verdier på diverse følere/sensorer til M50 2.5. Lurer spesielt på verdiene til TPS da jeg mistenker at denne kødder det til for meg. Bilen har gått som ei kule i lang tid, men har en gang begynt og fuske og oppføre seg som en sliten kald forgassermotor i minus 20. Dette forsvant over natten, og bilen gikk atter som et skudd frem til nå. Den reagerer ujevnt, og er nøkkete/nølende ved gasspådrag, og kan gå over til skikkelig fusking med tilhørende feiltenning i ny og ne. Dette er kommer og går, men bilen går dårligere uansett før den når 4500-5000 rpm. Da river den til som den alltid har gjort. Grunnen til min mistanke om TPS er at den ble frakoblet da jeg hadde ut tomgangsmotor for en sjekk/rens, og den gir en litt rar oppførsel på multimeteret ved måling dersom det dreies litt kjapt sånn ca midt på spekteret. Forrige gang problemet oppsto var også i forbindelse med tps, da den ble løsnet for og se om den kunne justeres/vries. (den er da ikke justerbar)
Sir Hofstad Skrevet August 23, 2008 Skrevet August 23, 2008 Kan måle mellom 44 og 73 på pin til ECU. Gaspjeld lukket 1190 ohm, åpnet 4430ohm.
Ballder Skrevet August 23, 2008 Forfatter Skrevet August 23, 2008 Kan måle mellom 44 og 73 på pin til ECU.Gaspjeld lukket 1190 ohm, åpnet 4430ohm. Takker. Da er nok verdiene der dem skal være. Husker ikke helt, men mener det var close ved måling før jeg plukket den av. Fikk vel ca 850 lukket og 5200 på åpen ved avmontert tps. Har en del mer bevegelse enn hva spjeldet beveger seg den. Problemet er at den gir noen rare utslag ved rundt 3550 ohm ved pådrag, også ved ca 4100 ved oppslipp. ECU trenger vel stabile verdier som ikke "hopper". ?
Sir Hofstad Skrevet August 23, 2008 Skrevet August 23, 2008 Ja, er potensimeter med glidende motstand.
Ballder Skrevet August 23, 2008 Forfatter Skrevet August 23, 2008 Sikkert ikke denne som kødder, men blir det første jeg prøver i hvertfall. Takker for svar.
Ballder Skrevet August 23, 2008 Forfatter Skrevet August 23, 2008 Har tenkt tanken, men det hele har skjedd hver gang jeg har køddet med tps'n. Sette tps på plass igjen i morgen, så er vel alt normalt slik som sist. Om ikke så får jeg se om det spruter godt med bensin foran der. Har nemmlig spottet et biltema filter bakimellom.
jensemann23 Skrevet August 24, 2008 Skrevet August 24, 2008 har tps til deg, delenr 13631726591. kjøpt ny på gs for 1,5 år siden. er til m40 men samme delenr!
Ballder Skrevet August 24, 2008 Forfatter Skrevet August 24, 2008 har tps til deg, delenr 13631726591. kjøpt ny på gs for 1,5 år siden. er til m40 men samme delenr! Usikker på om det er denne, da bilen går så pent på tomgang som den aldri før har gjort, noe som igjen kan bekrefte mangel på suppe, men det som er rart er jo at den skyter til og går perfekt fra rundt 5000 og oppover. Ser også at nr på min er 1363-1721456. Men spiller ingen trille det kanskje. Hvor mye skal du ha inkl. frakt for denne da? Ny eller brukt det siste halvannet året? 500-600 kr?
Ballder Skrevet August 24, 2008 Forfatter Skrevet August 24, 2008 Kan måle mellom 44 og 73 på pin til ECU.Gaspjeld lukket 1190 ohm, åpnet 4430ohm. Havner på 1410 lukket og 4600 åpen, målt rett på TPS. Hva tror du om det Hofstad? Er det såpass med motstand i ledningsnettet at det kan være reelt og få rette verdier på ecu koblingen. OPPDATERING 1 Da går bilen som en dass på tomgang igjen, men går strøkent over hele registeret atter en gang Hva har jeg gjort? Ja hadde jeg bare vist det selv. Har i grunn bare plukket av TPS ett par ganger for og måle at den funker uten feil i hele registeret sitt + avkoblet slange til fuelrail for og se om det flødet overhodet. Der fosset det godt, men trykk har jeg ikke målt. Kan det være den btr'n som er ettermontert som tuller med meg? OPPDATERING 2 (og avsluttning for denne gang) Da har det blitt smått dustekjørt en god halv tank med fuel på bygdeveiene oppe i dalene her, med avsluttningsvis en god vask og penkjøring inn i garasjen. Bilen har gått som den skal, uten feilslag til tross for noen innslag av "straffekjøring" for og se om noe ville svikte. Tåler tydeligvis ikke "gubbekjøring" denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå