Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skulle starte min 316 e46 i dag, men uten hell. Når jeg vrir om nøkkelen, står den bare og "tikker/klikker" og hovedlysa blinker. Det hørest og ut som om at det er en liten elektromotor eller noe sånt som starter inni dashbordet.

Bilen har stått en uke uten å blitt startet, men jeg har ikke hatt noe problem med batteri eller no før.

Takk for alle svar! :)

Skrevet

Nei, har ikke fått tid til det. Måtte skynde meg på jobb uten bil så tenkte jeg skulle se litt på det nå!

Hvor mange volt burde jeg måle da? 11-12V?

Skrevet

ok, får se på det nå etterpå ;)

men er det noen som vet hva den lyden fra dashbordet kan vere? har aldri hørt lyden før... (det kan ha noe med at jeg har hørt lyd fra motoren i stedet...)

Skrevet

ikke startsperre da? skjedde akkuratt samme med meg, etter batteriet gikk flatt fikk jeg ikke start på det, helt til jeg ringte gamle eieren og han sa hvor startsperra var.

du kan også prøve å ta 12v rett på starteren for å se om den er gåen

Skrevet

har vert uten internett noen dager, så har ikke fått oppdatert...

men etter en liten dæsj lading, startet bilen like lett som den alltid har gjort!! :-)

Skrevet

hehe mange n00bs som svarer her ser jeg :)

måler du 12 volt så er batteriet flatt, 12,2 regnes også som flatt.

måler du 14 volt så er noe galt ;) (du skal kun få 14 volt med motoren i gang).

måler du ca 12,6 til 12,85 så er bateriet ok !

Skrevet
dette kan stemme, jeg målte 11,6 volt før lading, og 12,7 volt etter lading :-)

hehe hvis du har målt 11,7 Volt så er det det absolutt laveste du kan måle på et batteri som ikke er ødelagt, dvs at den har 0% kapasitet igjen å utnytte :D hehe

et sånt batteri skal ikke stå lenge før den sulfatterer.. det vil si at du kan se hvite partikler nede mellom celleplatene om du har et batteri som det går an å etterfylle.

12,7 er veldig bra :) så lenge du måler over 12,6 så regnes det som 100% kapasitet. den teoretiske 100% er dog 12,86 Volt men det måler man kun på batterier som nylig er tatt i bruk og ladet opp med smartlader :)

Skrevet

Et batteri regnes som utladet hvis man måler 12,3 volt eller mindre. halvfullt ved 12,5 volt og fulladet ved ca 12,7 volt.

Og du skal måle minimum 10 volt på batteriet mens noen sitter og vrir på startnøkkelen. Dette er absolutt minimumsgrense for å få start.

Skrevet

ikke prat piss Moe"power" ...

dette står i Batteriheftet jeg har fått fra en batteriprodusent da jeg gikk på kurs :

12,6V = 100%

12,4V = 75%

12,2V = 50%

12,0V = 25%

11,7V> ~ 0%

et batteri kan vise helt ned til 9 Volt eller lavere, det kommer helt an på hva du belaster den med ;) hehe det er forskjell fra bil til bil pga ulik effektuttak på startmotorer som avhenger av størrelsen på motoren..

edit:

grunnen til at jeg sier at et batteri er tomt når det kommer ned på 12,2 Volt er enkelt og greit dette:

TØM ALDRI ET STARTBATTERI MERE EN NED MOT 50% AV DENS KAPASITET!! grunnen er at gjør du dette 4 ganger så har du halvert kapasitetne på batteriet, den kan regnes som søppel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...