Gå til innhold

hvordan finne ut om oljen er dårlig på dieselbiler?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Siden oljen blir så fort svart på diesel biler så lurer jeg på hvordan man kan se om oljen begynner og bli dårlig? :)

Min har gått ca 13 000km på oljen nå og skal liksom gå 25 000km før den skal bli byttet ut, synes det er lenge på en olje, og man vet jo ikke 100% sikkert om oljen har vært byttet på en stund eller ikke så derfor lurer jeg på hvordan man kan se det :)

På bensinbiler ser man det jo lett, men her er olja svart så det er vanskelig for meg og se hvor ca lenge den har gått på samme oljen og når den begynner og bli dårlig..

Takker for svar

Skrevet

ja, motoren er nesten ny og i tipp topp stand, oljen vet jeg ikke åssen type er, er bare stemplet oljeservice for 13 000km siden..

Derfor lurer jeg på om hvordan man kan se åssen oljen blir dårlig siden dieselbilene får knallsvart olje etter bare litt..

Skrevet

så du mener du kan se på oljen på en bensinbil at med en gang den er sotet/svart så er den dårlig?

uansett enkel sjekk er jo å ta litt på fingern å kjenne om den er glatt eller seig

Skrevet

Det er ikke mulig å kunne si om en olje er bra eller dårlig ved bare å se på dens farge . er man usikker om kvaliteten bytt den og kjøp en olje du kjenner kvaliteten på ,og følg skift intervalene for kjøretøyet.

Skrevet
Blir ikkje olja i bensin biler like fort svart?

Nei. På en dieselbil kan olja være svart nesten så fort man har helt den i, mens en bensinbil gjerne kan gå 12.000km og fortsatt ha brun og fin olje.

Til trådstarter: 25.000km høres mye ut, men er det ikke Honda som nå er oppe i 50.000km-intervaller på noen av bensinmotorene sine? Dagens oljer er noe helt annet enn det som fantes for 20 år siden da intervallene var 8-12.000km.

Skrevet

selv om forhandlerene sier 25000 osv.. så er det ALLTID 15 000km for mye for meg.. jeg kjører ALDRI over 10 000 på en olje.. samme om det er bensin eller diesel... ;)

Skrevet

Det gammle trikset med å se på oljen er totalt utdatert på alle biler i dag.

Ta en oljeprøve, send den inn og få et svar, nesten alle som selger olje tilbyr denne tjenesten.

Da vil du få en oljeanalyse, for mengden sot sier lite om oljen.

En ren dieselbil med tette ringer vil ikke nødvendigvis sote nevneverdig mer enn en bensinbil, men etterhvert som man har høyere komp og sånt på bilene vil oljen lettere få sot avleiringer og dermed bli svart.

En bensinbil vil feks sote betydelig mindre og dermed holde oljen brunere lenger.

Men det er ikke mengden sot som er interessant, det blir jo renset ut av filteret, men heller smøreevnen, evnen til å fjerne syrer, evnen til å legge igjen smørefiln(klebrigheten) evnen til å oppta vann, etc etc som er viktig. Dette får du svarpå ved en slitasjemåling.

Et oljeskift koster marginalt med penger, bytt heller olje en gang formye enn engang forlite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...