Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nu blei eg litt gira på d hær.. nu må bare bensin stasjonan få ut6 fingeren å få kasta opp nå pumpe til e85.. eg bor jo bare 13mil fra nermaste pumpe å da trur eg ikke at eg spare så mye:(

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hvis du ikke har muligheten for en tank i gården som de fyller en gang i blant hehe.

Har ca 7 mil tur/retur så det blir ikke aktuelt for min del enda. Må tenkes hardt på i så fall.

Har heller ikke sett noen info om statoil vil sette opp flere pumper.

Når det gjelder slanger så tror jeg at etanolen ikke skader dem mer en bensin på nyere biler. Mange bruker jo dyserens av diverse lugubre merker som inneholder aceton og Whitesprit som er like skadelig.

Shell selger Vpower med noen usikkre innblandinger (Aceton?)

Dessuten for å ikke være helt skråsikker så er det innblandet noen % etanol i bensinen i dag. Finner ikke helt igjen infoen om dette.

Oppsumering.

Fordeler:

10-20% effektøkning.

Bedre bunndrag.

Miljøet.

Billigere drivstoffutgifter.

Ulemper:

Matmangel på sikt.

10-30% større forbruk.

Alt for få pumpeanlegg.

Skrevet

Min triller rundt 16.000km i året, så det hadde absolutt vært interessant om det faktisk var noe i det, men ser i oversikten på http://www.e85.webb.se/ at det er en med en E38 728ia som har bygd om, og han står med forbruksøkning fra 1.0 liter til 1.44 liter med E85.. :shock: Da går nesten vinningen opp i spinningen...

Spørs hvor vitenskapelige de målingene der er.

Skrevet

De var mye ja. Sto på en av linkene at forbruket kanskje kunne stige med 40% første tiden men vil redusere seg etterhvert.

Må vel ta meg bryet med å prøve med 20-25% iblandet for å få noen konkrete tall:)

Skrevet

En ting jeg kom til å tenke på... Hvordan får man blandet E85 og bensinen.? Har bensin og E85 samme vekt, hvis ikke så vil jo E85 man fyller i tanken enten legge seg i bunnen eller på toppen av tanken(bensinen).!! :-k

Skrevet

Du som har pumpa i nærheten skulle jo bare kjørt med E85 hele tiden:)

Etter å ha pratet med min onkel så er ei grei blanding 20-25%, ikke noe mer(523IA)

Skrevet
De blander jo 15% bensin i E85 og 5% etanol i E5, så jeg tror det er ganske så blandbart:)

Jo, det er jo sant det... :D Men da skal jeg prøve det neste gang, og høre på onkelen din og ikke gå for mer enn 20-25%. Skal gi tilbakemelding.....

Skrevet

Ja det er sånn det er :) blir en drastisk reduksjon i co2 utslippet.

Så det kan være en fordel med å ha på noen liter alkohol før en co-test.

Et Eks.

På Saab 9-3 1.8t biopower så er co2 utslippet 183 g/km med bensin og 50 g/km med E85..

Skrevet

Intressant tema dette ja.

Min 520i med m20b20 1986 motor, modifisert med ireland enginering justerbar bensintrykksregulator, 325 gass spjeld og portmatchet manifold har vært offer for eksperimentering med e85, jeg har ikke merket noen usedvanlig effekt på gummipakninger og andre komponenter,

Jeg har prøvd litt forskjellige blandinger,

Med større mengder e85 må tenningen stilles frem, men opp til 50% er standardinnstillingen grei for min motor..

30 prosent virker som det optimale som tidligere nevnt, litt høyere bensintrykk for å gi nok drivstoff til motoren

50 prosent e85 går greit, men må skru opp trykket en del,

Med 100 prosent e85 trengte motoren over 8 bar brenseltrykk,, ganske nærme 9 bar for å gå ordentlig, men bilen gikk faktisk dårligere med ren e85 enn en blanding med mindre sprit i, dette kan ha med tennings instillingen å gjøre, eller at dysene har kontrollproblemer ved det høye trykket.

Stian.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...