Torminator Skrevet August 28, 2008 Forfatter Skrevet August 28, 2008 Med det mener jeg at det kan minske en halv liter på en uke, uten spesiellt mye kjøring (10mil). Er ikke sånn at det forsvinner litervis hver dag, men syntes det er MASSE med tanke på at jeg ikke finner noen utvendig lekkasje eller spor etter det. Er liksom ikke noe særlig hvit eksos heller, så skjønner ikke hvor det kan bli av. Hvis toppen er skeiv eller sprukket eller toppakningen er gåen så skulle jeg vel legge godt merke til det at "så mye" vann gikk i eksosen eller i vifteanlegget?
KeRu (Joavg) Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 Da børr du ta trykktest hos bmw-verksted! skjedde samma til meg og hadde gåen topp-pakning + de måtte plane og slipe toppen.. kostet ca 25 000,-. de må skifte termostat, sensorer og olje\kjøleveske å pga varmen som har oppstått pga gåen pakning.
Torminator Skrevet August 28, 2008 Forfatter Skrevet August 28, 2008 Håper det ikke er alt det som er gåent i så fall. Kjøpte bilen for en måned siden, og var lite kjøleveske allerede når jeg hadde kjørt den hjem... Har vært bevisst på temperaturmåleren og har aldri steget over midten i midt eie, men er ikke sikkert denne måler riktig da denne vel måler temperaturen på vannet...? Eller...?
Torminator Skrevet August 28, 2008 Forfatter Skrevet August 28, 2008 Er tørt og fint inni ja. Noen sa jeg måtte sjekke etter fukt i gulvmattene foran med tanke på lekkasje i klimaanlegg, men har ikke funnet noe. Vet nesten ikke hva jeg skal håpe på det er heller...
Fliid Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 Bytte pakning på verskted er rikmanns mat.. Det er desverre realiteten. Men ta en trykk test før alle skremmer livs skiten ut av deg (er en lei lei tendens her på forumet, at man skriker toppakning relativt fort)
bård Skrevet August 28, 2008 Skrevet August 28, 2008 Kan være at radiatoren din er gåen, har en liten lekasje hvor det damper ut når du kjører, i kombinasjon med luft i kjølesystemet kan det skje at du ikke får varme i bilen. Siden du ikke har hatt bilen lenge er du kanskje ikke klar over at det ikke bare er å etterfylle hvis det har forsvunnet mye væske, da må det luftes, men kommer selvsagt an på hvor mye som har forsvunnet.
jolly Skrevet August 29, 2008 Skrevet August 29, 2008 Altså du skriver : Kjølesystemet ditt mister 5 dl veske på en uke. Og det med ca. 10 mil med kjøring. Når du har kjørt mye en dag , har den mistet mye veske da ? Jeg har skumlest tråden , og tenkt tanken i forhold til at topp pakningen er det ikke. Jeg tror du har lekkasje i kjølevannssystemet ditt , og luft i anlegget. Det som er viktig for deg nå , det er å finne ut om kjøleveska forsvinner når bilen ikke er i bruk. Hvis det gjør det så har du en liten lekkasje. Når du så starter opp bilen , så opparbeides det trykk i systemet , og da blir den lille lekkasjen større. Jeg skal innrømme at e36 har jeg ikke skrudd så mye på , men enkelte ting er likt på alle modeller. En av synderne når det gjelder lekkasje er ekspansjonstankene. De morkner opp helt nederst og gir små lekkasjer hele tiden. Disse er bare presset ned med en pakning og en presskant rundt som holder det på plass. Slangene rundt blir ofte morken , og det er ikke alltid så lett å se det siden de ligger litt lenger ned enn de andre slangene. Et kjølesystem som lekker vil du aldri få luftet. Jeg regner med at e36 er konstruert på tilsvarende måte som e34. Da er det høyeste punktet i systemet ditt en plass inne i dashbordet. Der samler all luften seg , og det er derfor alle sier at du skal stå i en bratt oppoverbakke for å få dette stedet til å bli det laveste stedet i systemet ditt når du lufter. Luft vil opp og ut. Eks. tank. Vet ikke hvilken du har , men på begge så ser du at de har en innfesting oppe, og en pakning nede. Så ser du at det er to trykk kanter nede på tanken som skal nedi i karet der føleren står. Der nede er det en tendens til at de ryker. Når trykket øker , så blir sprekken større. Når trykket minker , så blir sprekken mindre. Men det vil i nesten alle tilfeller lekke vann. Og husk at vann finner det laveste puktet , og luft finner det høyeste punktet. Det samme er det med denne tanken. Funker på samme måte , men har en svakere konstruksjon som gjør sjansen større for at den ryker. Tror du vil oppdage at hvis du har den på verksted med lekkasje som tema , så er dette noe av det første de sjekker. Vannpumpa. Ringen som er merket med nr. 2 bruker å være en liten synder. Nå ble det riktig bilde...... Alle disse tingene er lett å skifte selv. Du bruker et par timer , pluss tiden det tar å fylle opp igjen og lufte på nytt. Lettest om du tar ut radiatoren. Det er ikke så vanskelig.Lettest å få tak på eks.tanken. Den skal trekkes rett opp. Da vet du også at radiatoren må du behandle forsiktig . Lykke til.
Torminator Skrevet August 29, 2008 Forfatter Skrevet August 29, 2008 Skal undersøke mer i helga. Tusen takk for mange gode råd og tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå