jensemann23 Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Har nå kjørt flere uker uten at det har blitt mindre på peilestikka. Så i dag, plutselig var det på minimum... Jævla skummelt! Noen som har opplevd det samme? Kan det rett og slett være at det ligger igjen olje et eller annet sted, at noen ganger er det fullt i filteret og andre ganger ikke? For jeg har opplevd flere ganger at jeg har sjekka olja, (når bilen har stått litt) , kjørt en tur, latt bilen stå litt igjen, også sjekka igjen , og da er det plutselig mer olje igjen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolly Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Det kan jo være så mangt. Ville begynt under bilen. Få den på bukk , ta med lommelykt og sjekk for lekkasjer. Eliminer det enkleste først. Videre ville jeg vel sjekket ekspansjonstank for kjølevann. Ekkelt tips , og jeg håper du ikke finner olje der , for der skal det være vann. Plutselig oljetap er av og til litt vanskelig. men ville begynt der... Lykke til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolly Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 Sjekk denne : http://www.autohausaz.com/bmw-auto-part ... ssure.html Kan være et tips her. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jensemann23 Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 det rare er at det samme skjedde for noen uker siden, altså jeg måtte plutselig fylle en liter olje. Så nå skjedde det igjen. Sjekker olja hver gang jeg har kjørt. Har kjørt vel 2000km nå uten å miste en eneste desiliter. Ingen synlige lekkasjer under. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jensemann23 Posted September 2, 2008 Author Share Posted September 2, 2008 har sjekka litt nå, ingen olje i kjølevannet. Ingen lekkasjer under bilen, ingen svetting, ingen røyk når jeg starter opp... Skjønner ingenting. Det er så periodisk også. Kan det være stempelringene som snur seg slik at åpningen havner på samme plass på begge ringene av og til? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olelink Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 tviler på at det er stempelringene som snur seg slik at olje kommer inn i forbrenningskammeret, det er jo låsesplinter på stemplet som gjør at ringene ikke vrir seg. om så en eller flere splinter hadde manglet så skal det jo nesten ikke være åpning mellom endne av ringen selv om de eventuelt er slitte og motoren hadde jo også gått merkbart dårligere med det samme dette skjedde da kompresjonen ville sunket og olje kommet inn og forurenset blandingen, skal ikke mye olje i blandingen til før motoren går dårligere og dermed er bare 1 desiliter plutselig mye i denne sammenheng. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolly Posted September 2, 2008 Share Posted September 2, 2008 HUSK at når du sjekker olje på en BMW så skal du alltid sjekke på KALD motor. Det samme gjelder kjølevannet. Når du setter fra deg bilen i kveld, så ville jeg satt den så flatt som mulig. Jeg ville lagt ett eller annet under bilen som kunne synlig gjøre en ev.lekkasje. Så ville jeg sjekket oljen i morra tidlig. Det er det resultatet på peilepinnen som gjelder. Om du er ute en tur nå, venter en time eller to og så peiler så vil ikke det indikere riktig oljemengde i motor. Da er oljen pisket oppover på pinnen og viser mer enn det det er. Den klassiske er å peile på varm motor , fylle etter for så neste dag å finne ut at det står olje langt over øverste streken... Husk det går lang tid før all olja di har rent/dryppet ned igjen i bunnpanna di. Derfor så ville jeg startet på nytt i morra ,og latt det være utgangspunktet. Viser det lite i morra tidlig , så er der lite. Sjekk samtidig at vannet i ekspansjonstanke står der det er merket cold. Lykke til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now