Jump to content

plutselig oljeforbruk igjen:S:S!!!


jensemann23
 Share

Recommended Posts

Har nå kjørt flere uker uten at det har blitt mindre på peilestikka. Så i dag, plutselig var det på minimum... Jævla skummelt! Noen som har opplevd det samme? Kan det rett og slett være at det ligger igjen olje et eller annet sted, at noen ganger er det fullt i filteret og andre ganger ikke? For jeg har opplevd flere ganger at jeg har sjekka olja, (når bilen har stått litt) , kjørt en tur, latt bilen stå litt igjen, også sjekka igjen , og da er det plutselig mer olje igjen...

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være så mangt.

Ville begynt under bilen. Få den på bukk , ta med lommelykt og sjekk for lekkasjer.

Eliminer det enkleste først.

Videre ville jeg vel sjekket ekspansjonstank for kjølevann.

Ekkelt tips , og jeg håper du ikke finner olje der , for der skal det være vann.

Plutselig oljetap er av og til litt vanskelig. men ville begynt der...

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

har sjekka litt nå, ingen olje i kjølevannet. Ingen lekkasjer under bilen, ingen svetting, ingen røyk når jeg starter opp... Skjønner ingenting. Det er så periodisk også. Kan det være stempelringene som snur seg slik at åpningen havner på samme plass på begge ringene av og til?

Link to comment
Share on other sites

tviler på at det er stempelringene som snur seg slik at olje kommer inn i forbrenningskammeret, det er jo låsesplinter på stemplet som gjør at ringene ikke vrir seg. om så en eller flere splinter hadde manglet så skal det jo nesten ikke være åpning mellom endne av ringen selv om de eventuelt er slitte og motoren hadde jo også gått merkbart dårligere med det samme dette skjedde da kompresjonen ville sunket og olje kommet inn og forurenset blandingen, skal ikke mye olje i blandingen til før motoren går dårligere og dermed er bare 1 desiliter plutselig mye i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

HUSK at når du sjekker olje på en BMW så skal du alltid sjekke på KALD motor. Det samme gjelder kjølevannet.

Når du setter fra deg bilen i kveld, så ville jeg satt den så flatt som mulig. Jeg ville lagt ett eller annet under bilen som kunne synlig gjøre en ev.lekkasje.

Så ville jeg sjekket oljen i morra tidlig. Det er det resultatet på peilepinnen som gjelder.

Om du er ute en tur nå, venter en time eller to og så peiler så vil ikke det indikere riktig oljemengde i motor. Da er oljen pisket oppover på pinnen og viser mer enn det det er.

Den klassiske er å peile på varm motor , fylle etter for så neste dag å finne ut at det står olje langt over øverste streken...

Husk det går lang tid før all olja di har rent/dryppet ned igjen i bunnpanna di.

Derfor så ville jeg startet på nytt i morra ,og latt det være utgangspunktet.

Viser det lite i morra tidlig , så er der lite.

Sjekk samtidig at vannet i ekspansjonstanke står der det er merket cold.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...