Jump to content

Kupevifte blues - BMW Z3


Dudster
 Share

Recommended Posts

Heisan.

Artig liten feil som har dukket opp på kupeviften i bilen min. Nå jeg starter bilen er lufta kald, som normalt. Ut på motorveien, da kommer tempen pent opp som før. Når jeg så må bremse ned og blir liggende i rushfart - Stavanger = 50...:-) Så blåser den plutselig kaldt. Køen forsvinner, jeg gir gass og vips, der var varmlufta igjen!!! Noen som har peiling?

Link to comment
Share on other sites

Vann på kjerra. Du mener at jeg skal sjekke vannstanden på radiatoren? Veldig grønn på biler, men veldig lærevillig. Er det slik at kjølevannet pumpes rundt i fra radiatoren, til en liten radiator i kjølevifta for til slutt og pumpes rundt i motoren og deretter tilbake til radiatoren? Hvor mye vann skal det være på radiatoren da? Har ikke noen problemer med at motoren blir unormalt varm, i allefall så går temperaturmåleren aldri over " klokka 12 ", selv ikke i 195km/t i 43 varmegrader på autobahn i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om det er nokk kjølevæske på systemet. Hvis du er teknisk usikker kan du lufte kjølesystemet med å sette fronten på bilen oppover i en bakke, sette varmeapp på fullvarme, ta av lokket på kjølevæse påfyllingen, la bilen gå på tomgang ca 10-15 min, og etterfylle kjølevæske om nødvendig. Det skal ganske store temp endringer til før temp måler gårforbi kl 12. Evntuelt kan du kontakte Øyvind Moe som driver moe auto han var verksmester på Bavaria tidligere. Han holder til i samme lokaler som nylund bilelektriske ved strømsbrua i hillevåg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisan.

Har ikke fått tid til å prøve dette, men skal ha bilen inn til Schmiedmann i Skien i slutten av uka. Har en del andre ting som må tas først på bilen, så skal jeg be dem se på dette. Oppdaterer tråden etterpå, kanskje noen andre har det samme problemet.

:-)

Takk for svar i allefall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Heisan.

Det tok meg lenge nok, har vært syk osv osv, men i går kveld fikk jeg somlet meg til å sjekke kjølevæsken i radiatoren. Fikk meg en stor overraskelse da jeg så at nivået var under min nivået på det målerøret man skrur korken i.

Hvordan fyller jeg opp kjølevæsken? Den så ganske tykk ut og brun ut, der den lå i bunnen av målerøret. Har ikke merket noe til at instrumentene i bilen indikerer høy temperatur, nålen ligger på klokka 12 hele tiden den, men som nevnt virker varmeapparatet relativt dårlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enda et spørsmål.

Jeg kikket oppi målerøret til kjølevæsken og den så brun ut... Hadde bilen på Bavaria og Snapdrive før, noen som aner om hvilken frostvæske de etterfyller? Jeg har kjøpt en liter med Blåtind blå frostvæske for motorer med alutopp og tenkte å blande denne 2:1 med vann. Har lest masse om frostvæsker som reagerer med hverandre, derfor er jeg litt betenkt...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...