Gå til innhold

Kupevifte blues - BMW Z3


Dudster
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan.

Artig liten feil som har dukket opp på kupeviften i bilen min. Nå jeg starter bilen er lufta kald, som normalt. Ut på motorveien, da kommer tempen pent opp som før. Når jeg så må bremse ned og blir liggende i rushfart - Stavanger = 50...:-) Så blåser den plutselig kaldt. Køen forsvinner, jeg gir gass og vips, der var varmlufta igjen!!! Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann på kjerra. Du mener at jeg skal sjekke vannstanden på radiatoren? Veldig grønn på biler, men veldig lærevillig. Er det slik at kjølevannet pumpes rundt i fra radiatoren, til en liten radiator i kjølevifta for til slutt og pumpes rundt i motoren og deretter tilbake til radiatoren? Hvor mye vann skal det være på radiatoren da? Har ikke noen problemer med at motoren blir unormalt varm, i allefall så går temperaturmåleren aldri over " klokka 12 ", selv ikke i 195km/t i 43 varmegrader på autobahn i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det er nokk kjølevæske på systemet. Hvis du er teknisk usikker kan du lufte kjølesystemet med å sette fronten på bilen oppover i en bakke, sette varmeapp på fullvarme, ta av lokket på kjølevæse påfyllingen, la bilen gå på tomgang ca 10-15 min, og etterfylle kjølevæske om nødvendig. Det skal ganske store temp endringer til før temp måler gårforbi kl 12. Evntuelt kan du kontakte Øyvind Moe som driver moe auto han var verksmester på Bavaria tidligere. Han holder til i samme lokaler som nylund bilelektriske ved strømsbrua i hillevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisan.

Har ikke fått tid til å prøve dette, men skal ha bilen inn til Schmiedmann i Skien i slutten av uka. Har en del andre ting som må tas først på bilen, så skal jeg be dem se på dette. Oppdaterer tråden etterpå, kanskje noen andre har det samme problemet.

:-)

Takk for svar i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Heisan.

Det tok meg lenge nok, har vært syk osv osv, men i går kveld fikk jeg somlet meg til å sjekke kjølevæsken i radiatoren. Fikk meg en stor overraskelse da jeg så at nivået var under min nivået på det målerøret man skrur korken i.

Hvordan fyller jeg opp kjølevæsken? Den så ganske tykk ut og brun ut, der den lå i bunnen av målerøret. Har ikke merket noe til at instrumentene i bilen indikerer høy temperatur, nålen ligger på klokka 12 hele tiden den, men som nevnt virker varmeapparatet relativt dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enda et spørsmål.

Jeg kikket oppi målerøret til kjølevæsken og den så brun ut... Hadde bilen på Bavaria og Snapdrive før, noen som aner om hvilken frostvæske de etterfyller? Jeg har kjøpt en liter med Blåtind blå frostvæske for motorer med alutopp og tenkte å blande denne 2:1 med vann. Har lest masse om frostvæsker som reagerer med hverandre, derfor er jeg litt betenkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...