Gå til innhold

kaklelyd under girkonsoll, og girstanga vibrerer !


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg kjører i 4.gir , kun i 4. gir, så vibrerer girstanga ganske heftig. Ikke noe vibrasjoner i resten av bilen, kun girstanga. Og så kommer det en slags ristelyd, men den er uavhengig av hvilket gir jeg kjører i, den kommer bare når jeg er i fart. Den kommer fra rett bak girstanga, omtrent under det bakerste askebegeret i E36. Lyden kom etter at jeg bytta fra m40 til m50b25 motor(men jeg har samme girkasse fortsatt).

Jeg flyttet girkassa ett hakk bakover på festene i karrosseriet, (det var et ekstra sett skruehull til girkassetraversen)

Derfor står girstanga litt ekstra bakover i 2. og 4.gir. Men den lyden jeg snakker om kommer uavhengig av gir som sagt. Høres ut som noe tar borti karrosseriet, men det er ikke mellomakslingen, for den forandrer ikke intensitet ved fartsforandring. Er konstant til den plutselig forsvinner. Kommer ofte ved akselerasjon. hva kan det være?

Skrevet

plasseringsmessig så får dette meg til og minne om opphengslager. Er dette noe som har kommet plutselig elelr har det vært der helt siden du foretok motorbytte?

Skrevet

den hopper ikke ut av gir nei, men jeg må liksom dra den skikkelig tilbake i 2. og 4. for at den skal stå i gir. Lyden kom etter at jeg bytta motor ja. Hadde av mellomakslingen. Kan det ha noe med det å gjøre? At jeg kanskje ikke har sentrert den skikkelig igjen? Gjorde det bare på øyemål. Opphengslageret, er det den som holder oppe midten av mellomakslingen?

Skrevet

opphenglsageret er det som holder akselen oppe ja.. : )

Om du har delt akselen så er det vitkig at du får den på samme plass igjen som den stod. Men da vil risting være der konstant. går veldig pent i takt med turtallet på akselen og : )

Har du fått montert giroverføringen korrekt? Jekk den opp og sett fronten på støttebukker og skjekk om giroverføringen tar i noe som helst ved de forskjellige girene : )

Skrevet

hmm, jeg delte akselen ja. Skrudde på den ringen med gummimuffen i, og dro akslingen fra hverandre. Er litt usikker på om jeg fikk den akkurat i samme posisjon på splinesen på akslingen, altså kan hende akslingen er litt lengre eller kortere enn den var før da.. Siden jeg flyttet girkassen et hakk bak så må vel akslingen ha blitt litt kortere da. Men gjør det noe egentlig? Selve opphengslageret er jo festet bak skjøten, så der skal det ikke ha flyttet seg noe. Det flyttet seg jo vel bare foran skjøten, for å få plass til girkassen.?

Skrevet
Om du har delt akselen så er det vitkig at du får den på samme plass igjen som den stod. Men da vil risting være der konstant. går veldig pent i takt med turtallet på akselen og : )

Det er om man ikke har truffet på splines slik den oprinnelig var satt sammen. Vi hadde en diskusjon om dette for en stund siden hvor dette var ett tema, om man merket noe eller ikke merket noe ved og bomme på dette ved monteringen igjen.

At akslingen er blitt litt kortere spiller ingen rolle . : ) opphengslageret har du heller ikke endret noe på. Turner du på akslingen så skal forøvrig begge delene være merket ovenfor hverandre, der de skal stå. orginalt.

Skrevet

aha, okei. Er det pga jevn slitasje at det må settes likt sammen igjen da? Så dumt at det ikke kunne vært en lit tykkere spline slik at den ikke kunne settes feil... skal sjekke det der. takk for tipset:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...