Gå til innhold

320d mister turbo trykk?


.:KaLLe:.
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til innkjøp av min første bmw, en e46 320d 200mod. som sliter med noen små problemer.

Det virker som den mister turbo trykket, vist jeg planter pedalen på rundt 2000 omdreninger i 2gir, når kommer den til rundt 2400rpm så kommer den ganske bra, får å miste "piffen" (hører turbotrykket faller) på 2600, og komme litt igjen på 2700 ca også holde seg ca gjevnt opp til rundt 4000.

har jeg den f.eks i 5gear på rundt 90km/t og planter pedalen så gjør den nesten det samme, går liksom i rykk og napp. ser at forbruks målerene som svinger mellom 1.3 til 2.0, noe som ikke virker normalt?

har koblet ut egr/erg sensoren, men jeg har ikke fått tid til å åpne å se om den står i lukket posisjon. fikk litt bedre bunndrag når den ble koblet ut.

turbo var byttet på 162tusen den er gått 171tusen nå, og det er ikke anntyding til svart røk bak, har en liten eksos lekasje i overgangen fra den fremste katalysatoren til eksosen under, tviler på at det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 320 d som hadde et momentfall på 1900-2100, som den lokale forhandleren (ikke forhandler lenger) mente skulle være sånn. Det hadde jeg liten tro på, så jeg tok den til autozentrum i oslo og forklarte problemet, hvorpå de reprogrammerte/tok reset på motorstyringa og fikset det med en gang. I og med at det er forskjellig turtall det oppstår på hos deg, kan det være noe annet, men er jo vært et forsøk hvis du ikke finner ut av det. Var i hvert fall en billig ting å fikse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har koblet fra vakum slangen til egr. vist du tenker på den?

har en kvitering med bilen, som står at det byttet styring til egr, trycktransf.

(bilen har hatt service i sverige)

koblet fra styrings kontakten til luftmassemåleren i dag, da trakk bilen gjevnt hele veien, selv om det gikk utrolig tregt..

skal ut nå og se om jeg får lest av noen feilkoder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har koblet fra vakum slangen til egr. vist du tenker på den?

har en kvitering med bilen, som står at det byttet styring til egr, trycktransf.

(bilen har hatt service i sverige)

koblet fra styrings kontakten til luftmassemåleren i dag, da trakk bilen gjevnt hele veien, selv om det gikk utrolig tregt..

skal ut nå og se om jeg får lest av noen feilkoder...

når du kobler ut kontakten på LMM så går den i nød modus. og det slipper å bety at det er LMM som er defekt.

men selvklart vist LMM er defekt så mister du turbo trykk eller ikke få turbo trykk i heile tatt.

men vist du mister turbo trykk bare på full gass så er det mest sansynlig at det er EGR som gjør det eller Turboen er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay takk for info, men den mister trykk også med mindre gass men mindre markant.. EGR ventilen har jeg fjernet vakum slangen. så den kan ikke lage noe kluss, har skjekket at den står lukket også.

Kan wastgate regulator ventilen gjøre ha noe med saken å gjøre?

turboen er bare gått 15tusen så jeg tviler den er gåen.

tok en diagnose og den eneste error jeg får er:

Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR !

Module Info : DME / DDE

DDE 3.0

BMW Part Nr. : 7785098

Software Nr. : A1

Diagnose index : 12

Modification index: 51

Bus index : 40

Production Date: 38/99

DDE30_FE.DXT

05

- Single diagnosis completed !

skal se om jeg klarer å få lånt meg en luftmasse måler i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også få sjekket 4 dysa. Den brukes som en referansdyse eller no. Var borti en bil som jeg chippet som hadde det samme problemet. Den var ikke gått mere enn 89 000, men dysa var gåen. Bilen ble iorden når den ble byttet. Sjekk med BMW om det er et kjent problm at den ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...