Jump to content

Overhale topp M50 - Hva bør gjøres?


OLEZZ
 Share

Recommended Posts

Skal overhale toppen på Bmw'n. M50B25

Planen er:

Plane topp

Nye kammer (kvassere)

ny toppakning selfølgelig

Er det noe mer som er nødvendig, når jeg først har den oppe?

Hørt noe om porting og frese ned 1mm?

Ting jeg bør bytte som kan ha blitt slitt gjennom tia?

Skal ikke ha turbo. Selv om det står i signatur.

Link to comment
Share on other sites

Når du har toppen av er det lurt å bytte ventiltettningene og slipe ventilsetene.

Ellers rengjøre forbrenningskamrene i toppen (roterende stålbørste på en drill er bra greier til det)

Og husk, hvis det er hydrauliske ventilløftere må du trykke ut oljen av dem før de sittes tilbake...!

Link to comment
Share on other sites

Du bør definetivt sjekke ventilstyringene! lite vits med slipte ventiler og ventilseter hvis ventilen slarker i styringen. Ved sliping av ventilsete blir ventilstyringen brukt som senter punkt. Planslip ikke toppen mer en nødvendig pga kompresjonen kan bli så høy at du får tenningsbank (selvtenning) Been there, don that. Sjekk også at toppen på motorblokka er rett, det gjøres lettest med rettholt og følemål. Nye ventiltettinger er en selvfølge. Hvis du skal bruke kamaksel med høyere ventil løft må du sjekke at det er klaring nokk melom ventil og stempel, at skiva på topen av ventilfjjæra ikke tar i ventilstyring, at klaringen mellom coilene på ventilfjæra ikke tar i hverandre ved fuldt ventil løft. Rense olje og vannkanaler for å fjerne avleiringer så godt som mulig. And the list goes on. Men dette er det grøvste. Ps rengjør alle paknings flater nøye.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha en så bra topp som mulig så bør du snik titte litt på di toppene som er kjent for å virke bra. Eks alpina. Eller prat med noen som har erfaring med trimming av BMW motorer.

Link: http://www.motornord.se/system/webshop. ... &HSID=3054

En ordentlig modifisering av toppen kan innbefatte: porting av insug og eksos kanaler, modifisering av smøre og olje kanaler, Bruke spesielle racing ventiler som har spesiell utforming av ventilhode og stamme, Spesiell tilpassing av ventilsete, Tilpassing av volumet i forbreningskammeret slik at kompresjon blir så lik som mulig på alle sylindre. For å nevne noe. Har selv god erfaring med racing ventiler og tilpasset ventilsete da disse delene hjelper på flow in og ut av sylindren ved alle nivåer på kamløftet og du kan gjøre det meste selv.Det finnes et spesielt skjæerestål for sliping av ventilseter som er spesielt for BMW, mener å huske det kaltes mirra eller noe sån. På racing ventilene er stammen tynnere på den delen av ventilstammen som er i porten. PÅ mine insugsventiler var stammen 9mm tykk på den delen som stod i ventil styringen og 7mm derifra og ned mot ventil hodet

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...