Gå til innhold

Skrapelyder & ASC-lampe blinker og lyser


Torminator
 Share

Anbefalte innlegg

Hører av og til noen skrapelyder som jeg tror kommer fra hjulene eller hjulhusene. Samtidig kan det virke som om bilen bremser litt.

Hvis det blir mye skraping (varierer hvor mye) og varer mer enn et sekund, så blinker og av og til lyser ASC-lampa mi. Ved ekstreme tilfeller kan også ABS-lampa begynne å lyse. Noen som vet hva som kan være galt? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jekket opp bilen og skjekket om der ligger ting i veien som bremser hjulene dine. ABS sensorene ligger ved skivene, og virker i sammen med antispinnen. Om en ABS sensor ryker, vil nok både ASC og ABS lampa lyse, og begge være ute av drift. Skjekk om der ligger stein eller lignende som kommer borti en av sensorene bak. Ved en umbrako kan du skru ut føleren på ABS'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sansylig vis ASCen som jobber, når lampa blikker brukes ABS systeme til å bremse det spinnende hjulet.

Finn en plass der du trykt kan bremse så hardt at ABSen jobber, hvis lyden er den samme så no problem.

Pass på så ingen kjører på deg når du gjør dette.

Men det skader ikke å kontrolere for ander feil.

Men jeg har samma skurre/skrape lyden i min E46 når ASC prøver å kontrolere spinnende hjul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jekket opp bilen og skjekket om der ligger ting i veien som bremser hjulene dine. ABS sensorene ligger ved skivene, og virker i sammen med antispinnen. Om en ABS sensor ryker, vil nok både ASC og ABS lampa lyse, og begge være ute av drift. Skjekk om der ligger stein eller lignende som kommer borti en av sensorene bak. Ved en umbrako kan du skru ut føleren på ABS'en.

Vet du hva slags umbraco-dimensjon som er på den føleren på kaliperen da?

Prøvde å skru, men ffant ingen som ikke gikk rundt i mitt vanlige sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sansylig vis ASCen som jobber, når lampa blikker brukes ABS systeme til å bremse det spinnende hjulet.

Finn en plass der du trykt kan bremse så hardt at ABSen jobber, hvis lyden er den samme så no problem.

Pass på så ingen kjører på deg når du gjør dette.

Men det skader ikke å kontrolere for ander feil.

Men jeg har samma skurre/skrape lyden i min E46 når ASC prøver å kontrolere spinnende hjul. :)

Vet at det skal blinke å skrape når jeg spinner. :)

Problemet er bare at lydene kommer i lave hastigheter og etter at jeg har tatt løst, men jeg kan aldri i verden tenke meg at det er i nærheten av at hjulet skal begynne å spinne. Kan det være en føler eller noe for ASC'en som kan være dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det skal blinke å skrape når jeg spinner. :)

Problemet er bare at lydene kommer i lave hastigheter og etter at jeg har tatt løst, men jeg kan aldri i verden tenke meg at det er i nærheten av at hjulet skal begynne å spinne. Kan det være en føler eller noe for ASC'en som kan være dårlig?

Mulig det kan være sensor feil, men det er vell og noen tannsegmeter el som ABSen bruker for å telling og sammenligning av pulser som som kan være ødelakt eller forurenset. Mener at dette av og til er et problem etter understellsbehanling da tectyl har forurenset disse tennene. De kan også ha rustet bort men dette er bare litt høyt tenking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufttrykk skal være i orden, og dekkdimensjonen og rulleomkrets er faktisk ORIGINAL! (inntil videre, blir ordentlige felger straks) ;)

Vet at det skal blinke å skrape når jeg spinner. :)

Problemet er bare at lydene kommer i lave hastigheter og etter at jeg har tatt løst, men jeg kan aldri i verden tenke meg at det er i nærheten av at hjulet skal begynne å spinne. Kan det være en føler eller noe for ASC'en som kan være dårlig?

Mulig det kan være sensor feil, men det er vell og noen tannsegmeter el som ABSen bruker for å telling og sammenligning av pulser som som kan være ødelakt eller forurenset. Mener at dette av og til er et problem etter understellsbehanling da tectyl har forurenset disse tennene. De kan også ha rustet bort men dette er bare litt høyt tenking.

Det der hørtes ikke dumt ut, men hvis den "teller" feil, vil ikke dette også komme i høyere hastigheter? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...