Gå til innhold

LØST! Med diagnoseinfo! Motortrøbbel M44 i 318is 97mod


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Problemet startet da jeg skulle hjem fra jobb på fredag. Hadde først problem med å få start. Når jeg fikk start stoppet den ganske lett. Når jeg skulle prøve å ta av virket det som den hadde lite moment.

Etterhvert som jeg fikk den i fart, kunne den plutselig begynne å bremse med motoren (slik når man ikke gasser, selv om jeg gasset), men etter ett øyeblikk så virker den igjen. Og slik holder den på nå ganske kontinuerlig.

Når den "bremser" med motoren hørest det ut som en knitrelyd i eksosanlegget. Dette er vell kansje bensin som ikke blir antent i motoren?

Er det noen som har anelse om hva som er gale?

Skrevet

Ja har hatt det problemet tidligere...

Slangen mellom luftmasse(mengde?)måleren og motoren var morknet og sugde inn luft der. Men da oppførte den seg slik at turtalet ikke ville over 3-4 tusen.

Nå er det slik at den bremser på motoren opptil flere sekunder før den kommer igjen. Klarer egentli å finne ut hva som trigger denne oppførselen. Kan ligge på ei veistrekning i 80kmt, og plutselig utten at jeg har regulert på gassen eller noe annet, så begynner den å bremse på gassen og hører litt småknitring i eksosanlegget.

Det varierer hvor ofte dette skjer. Fra 10-15 sek til par minutter.

Bilen er ellers like sprek som før når den fungerer.

Skrevet

Da har jeg tatt en diagnosetest:

Single diagnosis DMW / DDE - Status: ERROR!

Module Info: DME / DDE

DME M5.2

BMW Part Nr.: 1429924

Hardware Nr.: 07

Software Nr.: 34

Diagnose index: 60

Code index: 01

Bus Index: 50

Production Date: 10/97

DME52_FE-DXT

62 Random/Multiple: Misfiring in several cylinders

52 Misfire detection, cylinder 3

51 Misfire detection, cylinder 2

112 Signal Camshaft position sensor

Prøvde å slette errorminnet og startet bilen på nytt og tok ny test etter den stoppet (10 sek). Da var det kun feilmelding 112 som er der.

Betyr dette at jeg må bytte denne sensoren?

Skrevet
Vil tro det etter å ha skumlest.

Tror jeg har sensor til deg.

I hvilken tilstand er sensoren da? Brukt eller ny? Uorginal eller orginal?

Hva skal du ha for den?

Er ikke det masse styr å skifte denne sensoren ettersom kontrollboksen ligg under innsugmanifoilen? Visst den må demonteres må vell det skiftes pakninger også? Er det DIY eller verkstedjobb?

Skrevet

Da er problemet løst og det var posisjonssensor til kamaksling som var problemet denne gang.

Jeg trodde jeg måtte demontere innsugsmanifoilen for å komme til å plugge om sensorene, men klarte det akkurat uten å måtte demontere. Tok å løsnet belgen mellom luftmassemåleren og mainfoilen, og skrudde av lokket på oljefilterkoppen. Veeelig trangt å kome til, men klarte akkurat å plugge om fra gamle til nye. Resten av jobben er plankekjøring.

Pris: 1261,- (orginaldel inkl flyfrakt(80,-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...