mY6 Skrevet September 22, 2008 Skrevet September 22, 2008 Hei, Tok en diagnose med Carsoft, og fikk opp ett par feilkoder. Helt enkelt lurer jeg på hva disse betyr. "83 Crankshaft Angel Pulse Generator" - Er dette det samme som turtallsgiverveiv på norsk? "8 Hot Film Air Mass Meter Open or short circuit at the air-mass flow sensor. Verify: Air-mass flow sensor and cables Powersupply at the air-mass sensor" - Gåen LMM her? Hvordan kan jeg teste at LMM virkelig er gåen? Koblet fra LMM mens motoren sveiv. Hørte ingen forandring i gangen. Hentet disse tallene ut fra Live Data i Carsoft: MED LMM: RPM - 747 - 753RPM Air Flow Sensor Signal - 1V Air Flow - 12Kg/h Ign. Angle - 7.1KW Camshaft Pos. - Konstant -25KW Vanos - Late UTEN LMM: RPM - 747 - 753RPM Air Flow Sensor Signal - 0V Air Flow - 0Kg/h Ign. Angle - 7.1KW Camshaft Pos. - Konstant -25KW Vanos - Late Så, noen som klarer å hjelpe meg litt på vei? Bilen går som ett dass, og bruker mye bensin. Hørte med Pelle ute på Rogaland Bilverksted, og han mente at denne "turtallsgiverveiv" og feil med LMM ofte henger sammen. Men at det som regel kun er feil på en av disse? Takk!
Gunnar Skrevet September 22, 2008 Skrevet September 22, 2008 "Turtgallsgiverveiv" var et kreativt navn. Men det stemmer, det er nok giveren som leser på tannkransen på nederste reimhjul (veiva). Spørs om ikke det er et godt sted å starte, selv om det er en tusenlapp eller så. Du kan jo alltids prøve å få byttelånt med noen. Kan også mange ganger lønne seg å slette alle feilene først, prøvekjøre litt og lese av på ny. Kan ligge gamle feil inne, eller konsekvensfeil..
mY6 Skrevet September 23, 2008 Forfatter Skrevet September 23, 2008 "Turtgallsgiverveiv" var et kreativt navn.Men det stemmer, det er nok giveren som leser på tannkransen på nederste reimhjul (veiva). Spørs om ikke det er et godt sted å starte, selv om det er en tusenlapp eller så. Du kan jo alltids prøve å få byttelånt med noen. Kan også mange ganger lønne seg å slette alle feilene først, prøvekjøre litt og lese av på ny. Kan ligge gamle feil inne, eller konsekvensfeil.. Hva tror dere er lurest å starte med? LMM eller giveren? LMM-feilen kommer og går litt, mens giveren dukker opp hver gang. Er det en stor sak å fikse denne giveren selv, eller er det en jobb verksted burde ta seg av? Har forøvrig slettet alle feilkodene og kjørt bilen 1 uke for å lese av på nytt. Fikk MASSE feil første gangen, men etter jeg slettet kodene og kjørte, fikk jeg kun opp 4
Gunnar Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 Bytt giveren (den er billigst) og slett alle feil, så tar du ny diagnose igjen etter litt kjøring. Spørs hvor skrukyndig du er, men hvis jeg ikke husker feil så sitter den med én eneste skrue, så det er ikke allverdens. Eneste er at du kan måtte fjerne litt ting og tang for å komme til. Det ser du jo fort. Tror den sitter ca. kl. 10 på det store reimhjulet nederst, med tenner på kanten.
Sir Hofstad Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 For de som vil gjøre det ordentlig har jeg lagt ut en feilsøkingsmanual på: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=6 ... ingsmanual
olethomas Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 Tror ikke du kan fikse veivakselsensor.(Turtallsgiverveiv) Anten er den gåen eller ikke ,å er den gåen vil vel ikke bilen gå i det hele tatt.Tror den koster ca 600,- å sitter med en skrue som nevnt. Luftmengdemåleren kan du bare låne fra en annen bil.Passer nær sagt fra hvem som helst BMW tror jeg. Sitter ned kun to skruer å tar 1 min å bytte.
jensemann23 Skrevet September 23, 2008 Skrevet September 23, 2008 du kan måle om LMM er gåen, last ned Haynes manual der står det. Så gjør du følgende, ta av luftfilteret, start motoren, og rus den opp litt. Så stopper du motoren(få noen til å hjelpe deg), se inni LMM -ca 2 sekunder etter at motoren er stoppen skal det lyse opp i en liten glødetråd inni der. (vet ikke om dette gjelder m52, men hvertfall m50) Hvis det ikke gjør det er den ødelagt
mY6 Skrevet September 24, 2008 Forfatter Skrevet September 24, 2008 Tror ikke du kan fikse veivakselsensor.(Turtallsgiverveiv) Anten er den gåen eller ikke ,å er den gåen vil vel ikke bilen gå i det hele tatt.Tror den koster ca 600,- å sitter med en skrue som nevnt. Luftmengdemåleren kan du bare låne fra en annen bil.Passer nær sagt fra hvem som helst BMW tror jeg. Sitter ned kun to skruer å tar 1 min å bytte.LMM er grei, den skal jeg sjekke senere i dag.Men hvorfor dukker da sensoren opp som en feilkode når bilen både går og starter? Kan det ha noe med det gutta på Rogaland Bilverksted at disse to feilene ofte dukker opp samtidig?
olethomas Skrevet September 24, 2008 Skrevet September 24, 2008 Det kan være det er en sammenheng mellom disse to,men veivakselsensor registrerer jo tenning på sylinder 1 å det er jo derfra resten av tenningsrekkefølgen følger,så virker den ikke så får du ikke start. Å det stemmer at du neppe vil høre forskjell på motor ved å kople fra luftmengdemåler. Det bare går elendig.Prøv først å bytt den.
mY6 Skrevet September 27, 2008 Forfatter Skrevet September 27, 2008 Da har jeg kjøpt ny LMM. Personlig føler jeg bilen går mye bedre enn før. En kompis som satt på bemerket også dette. MEN! Feilen med veivsensoren dukker stadig opp i Carsoft! Hvordan er dette mulig? Bilen skal vel ikke gå i det heletatt om denne er gåen? Og det er vel ikke så mye mer fiksfaks i Carsoft enn å kjøre diagnose, slette feilkodene under "Erase Error Memory", kjøre en stund og lese av på nytt? Om jeg leser av feilkodene, sletter dem og leser av på nytt (uten å kjøre), dukker de samme feilkodene opp som før jeg slettet dem. Det betyr vel at disse feilkodene virkelig er virkelige, og ikke gamle som henger igjen? Eller er det en slettefunksjon i Carsoft jeg ikke har fått med meg? Synes Carsoft generelt gir lite informasjon. Hørte snakk om at man fikk mer informasjon om hver feilkode om man printet ut diagnosen, stemme dette?
tomerikk Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 Motor starter og går selv om veivakselgiver er deffekt. Symtomer kan være noe treg å starte, og for lite effekt på lavere turtall (ca 1500-3000) min var deffekt og da hadde jeg feilkode på den og LMM. Etter bytte av giver kom ikke feilkode på lmm tilbake. Jeg tror det blir byttet mange luft massemålere som er ok da det ser ut som den kommer med de fleste sensor feil.
mY6 Skrevet September 27, 2008 Forfatter Skrevet September 27, 2008 Min er treg å starte også! Må ofte starte den 2-3 ganger. Trodde det var startmotoren, men det kan altså være veivsensoren som gjør dette?
tomerikk Skrevet September 27, 2008 Skrevet September 27, 2008 Akkurat som min var det. nå starter den på første slaget.
olethomas Skrevet September 29, 2008 Skrevet September 29, 2008 tror det er litt surr her nå. Bilen starter ikke med gåen sensor på veiva. Men den går med gåen sensor til kamaksel
mY6 Skrevet Oktober 7, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 7, 2008 Byttet veivakselsensoren idag. Nå starter bilen på første forsøket hver gang! Har ikke fått tatt ny diagnose og slettet de gamle, men alt virker til å være ved sine fulle 5 nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå