Gå til innhold

Oppgradere HIFI høyttalersystem i E60 sedan?


Anbefalte innlegg

Heisann. Har nettopp blitt BMW-eier for første gang, og valget havnet til slutt på en 05 525DA som i følge selger hadde den største stereopakken fra BMW. Gledet meg selvsagt til å teste ut dette, og man kan vel si skuffelsen var stor da jeg hentet bilen og den var utstyrt med billigste oppgraderingen :roll:

Noen som har oppgradert dette på E60 før? Er ikke interessert i å begynne å skjære, støpe osv. Er det mulig å montere setehøyttalere fra Logic7, og evt Logic7-forsterkeren og få menyene til denne opp i iDrive?

Har også NaviPro DVD, og mener å ha hørt det skal gå an å spille MP3 med denne. Stemmer dette?

Prøver å legge ut et bilde av bilen og siden jeg nå først er her og maser på dere:)

zgbs3cu480o5ir97fmdy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

alt kan oppgraderes.

Du kan gå fra HIFI til L7 uten å måtte skjære og støpe. Hvis du allerede har HIFI, så skal L7-forsterkeren sitte på samme plass. Er usikker på om vanlig HIFI går på MOST-bussen eller vanlige ledninger. L7 går på MOST, så bilen må uansett inn og kodes av BMW hvis du bygger om. Sannsynligvis må du også dra ekstra ledninger til høyttalere også. Du må montere en ekstra høyttaler i dashbordet, og bytte ut høyttalere i hatthylle etc. Mye jobb, og det blir dyrt, men forskjellen mellom HIFI og L7 er merkbar...

Navi PRO (CCC) kan spille MP3, men da må den oppgraderes av BMW. Finnes flere tråder om det her inne. bruk søkefunksjonen. mener å huske at den må være produsert etter 3/04 også...

Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt på forum her og der, så ser det jo ut som at det er 6,5" subber under mine seter, og 8" på L7 og High-end. Det viser seg også at Earthquake SWS8 skal passe under der så blir nok å kjøpe et sett av disse, og prøve en større forsterker.

Er det da noen som vet om forsterkeren på "S676A HIFI" er en uavhengig ren effektforsterker, eller om den inneholder mer elektronikk slik at den ikke kan byttes uten å kode om hele iDrive systemet?

Etter som jeg har lest sender spilleren Front L/R og Rear L/R bak til forsterkeren som igjen sender Front L/R, SUB L/R og Rear L/R til høyttalerne og at man kan bytte denne forsterkeren med nesten hva som helst uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for at jeg kaprer tråden din, men "sliter" litt selv med noen spm vedrørende dette her.

Jeg har nemlig hverken HiFi eller L7 ifølge utstyrslisten min, men allikevel så har jeg fungerende høytalere under setene foran.

What gives?

Dessuten, jeg har ikke navi av noe slag, og bilen er fra mai 2003, men allikevel har jeg MP3-støtte.. Huh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerene under setene foran er standard... De leverer bassen... Og de i dørtrekkene er midrange. Jeg vet ikke sikkert, men vil tro at L7 har bedre høyttalere under setene dog. Leste noe om at mens standard og Hifi har papp-koner, så er det aluminiumskoner i L7 høyttalerene.

Selv om du har en 2003 modell, så kan den være oppgradert. Dette er vanskelig å vite hvis du ikke har eid den hele tiden. Det er noe med at "gammel" iDrive er brun, mens "oppgradert" er grå. Det er vel det lettest synlige tegnet på en oppgradering.

Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for at jeg kaprer tråden din, men "sliter" litt selv med noen spm vedrørende dette her.

Jeg har nemlig hverken HiFi eller L7 ifølge utstyrslisten min, men allikevel så har jeg fungerende høytalere under setene foran.

What gives?

Dessuten, jeg har ikke navi av noe slag, og bilen er fra mai 2003, men allikevel har jeg MP3-støtte.. Huh?

Utdrag fra noe jeg fant på et annet forum:

The standard system drives the speakers from the head unit and the front speakers consist of a 6.5" mid bass under the seat and a midrange in the door.

The Hi-Fi system has front and rear left and right signals sent to an amp in the boot, the amp then sends out 3 pairs of left and right signals.

One to the front midrange and tweeters.

Second to the under seat subs.

Last to the rear speakers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en liten kikk i ledningsdiagrammet for E60, og i følge den (og ETK) så er det ikke standard med diskanter i døra foran. Det kommer med HiFi og L7. Dermed er standard en i hver dør, to i hatthylla og under hvert sete foran, total 6 høyttalere. Alle drives av CCC/M-ASK.

For HiFi-variantene er det diskanter i fordørene og hatthylla i tillegg. Alle høyttalerelementene er oppgradert, men drives fortsatt av CCC/M-ASK med untak av basselementene under setene som kjøres av en forsterker ( i bagasjerommet venstre side). For L7 drives alle høyttalere via en større MOST forsterker.

Tror ikke det er lagt opp noen kabler til L7, da dette innebærer at alle høyttalerekabler samles bak i bagasjerommet i stedenfor i dashboardet. Nå trenger ikke HiFi så mange kabler, men tror ikke det er ledninger for det heller. Generelt er europeiske BMW'er veldig lite pre-wired. Dette er mer standard på amerikanske modeller. Såvidt jeg vet finnes det heller ikke noe retrofit-kit for HiFi eller L7. Ergo må alle ledningene "lages" selv.

Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hifi 676 på min, og har vurdert å oppgradere denne til Pro (677) eller Individual, men har slått det fra meg. Dette er ein svært omfattande oppgradering. Ein må trekke nye kabler slik att ein får høytaler kablene bak, samt ein må trekke opp fiber kabel til MOST signalet. L7 forsterker og element er for så vidt mulig å få rimelig på ebay.de/ebay.com, men blir lika vell dyrt når bilen må kodast hos BMW samt alt arbeidet med kablig. Eg vil anbefale deg å gå for Earthquake SWS-8 subbene. Ein ny forsterker t.d. Blaupunkt THA-555 som har Plug and Play adatapter og eventuelt byte til L7 mellomtone og diskant.

Her er ein som har gjort dette på bmwccn:

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=459239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en liten kikk i ledningsdiagrammet for E60, og i følge den (og ETK) så er det ikke standard med diskanter i døra foran. Det kommer med HiFi og L7. Dermed er standard en i hver dør, to i hatthylla og under hvert sete foran, total 6 høyttalere. Alle drives av CCC/M-ASK. (...)

Jeg kan da umulig tro at lyden foran kun kommer fra nede ved beina? :? Det må da være høytalere oppe ved A-stolpen, samt nede ved beina (i døra), samt under setene, samt i hattehyllene?

Totalt: 8 (som standard)

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg påstår at det ikke er diskanter som standard foran på E60, men det er det ledningsdiagrammet og ETK sier. Jeg har ikke fysisk sett etter på min E60, men jeg synes ikke jeg hører noe fra A-stolpen.

Jeg har bestilt meg originale diskanter til A-stolpene, så får vi se. De inneholder delefilter og kobles etter mellomtonen i døra på samme utgangen. Kan jo rapportere tilbake når de er montert :P

Tommy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...