Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er veeldig mange biler rundt om som går permanent på prøveskilter i metall ("forhandlerskilter") om dagen. Hva er det egentlig som er kriteriene for å skaffe og bruke slike skilt? Fant ikke noe om det på vegvesen.no.

Ser flere bare i Tønsberg som kjører med disse hver eneste dag året rundt. Møter de både til og fra jobb. Merkelig at det skal være så enkelt...? Trodde man måtte loggføre hver eneste tur med fører/bil for å ha gyldige skilt/forsikring, og BT godtar vel neppe slik bruk av bilene?

Skrevet

Du må skrive kjøreseddel for hver gang du bruker skiltene ja, hvis ikke blir det inndragning av skiltet, kriteriene er at du må for det første stå i MVA registeret, så må du dokumentere at du har bruk for skiltene, f.eks som en forhandler, importør, e.l.

Skrevet

Godtas det da altså at samme person kjører samme bil hver eneste tur, flere ganger daglig? Syns det virker sprøtt at de skal gå med på noe sånt. Da er det enklere enn å flytte til Sverige for å få seg billig bil. Men er det ikke noe med høy egenandel også på disse skiltene?

Skrevet
Godtas det da altså at samme person kjører samme bil hver eneste tur, flere ganger daglig? Syns det virker sprøtt at de skal gå med på noe sånt. Da er det enklere enn å flytte til Sverige for å få seg billig bil. Men er det ikke noe med høy egenandel også på disse skiltene?

Jeg vet iallefall at forhandlerskilt varer i 24 timer. så da kan man kjøre samme tur fra morgen til kveld. og disse papirene som blir skrevet ut leveres jo ingen sted, så det betyr jo at feks, sønnen til en bilforhandler kan kjøre rundt i en bil med forhandlerskilt så lenge han vil,. så det er nok så enkelt som å bare skrive ut lapper for en mnd av gangen å så bare ha den ene lappen for den gjeldende dag liggende i hanskerommet.

Virker ganske enkelt ja, men så finnes det dog sikkert en bakside ved dette som jeg ikke vet om.

Blir nesten som jeg har lyst og starte opp et lite bilsalg selv for så å kjøre rundt i spreke bimmere på forhandlerskiltene mine.

hva er kravene for at et bilutsalg kan få forhandlerskilter?

en kar rett hvor jeg bor i stavanger har et lite bilutsalg, (men han snyter ikke med prøveskiltene), og han fortalte meg at han betalte 3000 i året for og ha disse skiltene, og det var kun for forsikring. og han karen selger kanskje toppen 3-4 biler i måneden!!

-hylle

Skrevet

Jeg vet iallefall at forhandlerskilt varer i 24 timer. så da kan man kjøre samme tur fra morgen til kveld. og disse papirene som blir skrevet ut leveres jo ingen sted, så det betyr jo at feks, sønnen til en bilforhandler kan kjøre rundt i en bil med forhandlerskilt så lenge han vil,. så det er nok så enkelt som å bare skrive ut lapper for en mnd av gangen å så bare ha den ene lappen for den gjeldende dag liggende i hanskerommet.

Virker ganske enkelt ja, men så finnes det dog sikkert en bakside ved dette som jeg ikke vet om.

Blir nesten som jeg har lyst og starte opp et lite bilsalg selv for så å kjøre rundt i spreke bimmere på forhandlerskiltene mine.

hva er kravene for at et bilutsalg kan få forhandlerskilter?

en kar rett hvor jeg bor i stavanger har et lite bilutsalg, (men han snyter ikke med prøveskiltene), og han fortalte meg at han betalte 3000 i året for og ha disse skiltene, og det var kun for forsikring. og han karen selger kanskje toppen 3-4 biler i måneden!!

-hylle

De varer i 24 timer ja, å da kan man kjøre den strekningen/området man har skrevet ned på kjøreseddelen.

Disse leveres ingen steder nei, men "blåkopien" skal arkiveres slik at BT kan sjekke disse ved mistanke etc om gal bruk av skiltene.

DVS at sønnen til en forhandler ikke kan kjøre rundt med disse skiltene, hvis BT finner ut av dette, noe de helt sikkert gjør, så mister han disse skiltene.

Hvis "sønnen" "låner" skiltene i 4 dager på rad, og han har lapper i hanskerommet, så har han lånt skiltene i 96 timer, å det er ikke lov!

Mange her rundt som bruker forhandlerskilt, men har aldri sett noen låne disse bort på dagevis til andre.

Så lenge du er registrert i MVA registeret, å som jeg skrev tidligere, kan dokumentere at skiltene er nødvendige for f.eks bilsalg o.l. så kan man få disse.

Det må behandles av BT, å det tar ca 4-6 uker.

En som har et verksted her i bygda har også skilter, men en dag glemte han å fylle ut kjøreseddel å det endte med 3 mnd uten skilter, neste gang vart det 12 mnd.

I nabokommunen var det en som ikke skrev kjøreseddel hver gang, å BT noterte seg dato og tidspunkt hver gang de så han, så krevde de inn "blåkopiene" å det visste seg da at han ikke hadde skrevet for hver tur.

Det endte med 12 mnd uten skilter, å neste gang tok de skiltene for alltid.

Så det er ikke "så" enkelt å missbruke de! :)

Skrevet
Godtas det da altså at samme person kjører samme bil hver eneste tur, flere ganger daglig? Syns det virker sprøtt at de skal gå med på noe sånt. Da er det enklere enn å flytte til Sverige for å få seg billig bil. Men er det ikke noe med høy egenandel også på disse skiltene?

Hvis noen skal prøve en bil, så kan jeg f.eks skrive at han har en kjørestrekning fra Tromsø til Skibotn, da får han prøvd bilen på langtur, å da kan han så klart kjøre rundt i Tromsø for å prøve bilen sin til bykjøring samtidig, det er jo helt klart at når man skal prøve en bil til f.eks 800 000 kroner, så vil man jo prøve bilen i litt mer en 1 time, å at man da kjører rundt i nærområdet, langkjøring o.s.v. er jo kanskje det som gjør at de kjøper bilen.

Ser ikke noe problem i at noen låner skiltene mine å kjører samme strekningen flere ganger pr dag, det er jo slik de skal bruke bilen når de eventuelt kjøper den.

Jeg kan ikke svare for alle andre men jeg har ikke noe høy egenandel på mine skilter, som vanlig egenandel på privat forsikring.

Å jeg har full kasko, dvs at jeg får tilbake det bilen er verdt uansett om den er verdt 50 000 eller 1 million.

Skrevet

Jeg har hatt mine skilter i over 10 år nå, og det ER enkelt å bruke de.

Men det er strammet sinnsykt inn på regelverket. Før hadde jeg ikke en eneste bil med hvite skilt på flere år, men nå har jeg faktisk 2 biler med hvite skilt. BT er blitt så steike strenge på bruk av prøveskilt, at jeg har strammet inn mitt eget bruk...

Skrevet
Jeg har hatt mine skilter i over 10 år nå, og det ER enkelt å bruke de.

Men det er strammet sinnsykt inn på regelverket. Før hadde jeg ikke en eneste bil med hvite skilt på flere år, men nå har jeg faktisk 2 biler med hvite skilt. BT er blitt så steike strenge på bruk av prøveskilt, at jeg har strammet inn mitt eget bruk...

Enig det er blitt veldig strengt, å det er enkelt å bruke de, men vanskelig å missbruke de ! :)

Skrevet

Det er ikke noe problem å lure med prøveskiltene. Er bare å skrive prøvekjøring på seddelen å ikke skrive på dato. Mange som gjør det hvertfall i oslo der politiet ikke klarer å kjenne deg igjen.

Skrevet
Blir bare mer og mer positiv til folk som misbruker rødeskiltene sine jeg, Staten bedriver jo ran på åpen gate med avgiftspolitikken sin!

Problemet er at det blir fristende å gjøre det samme selv, noe man ser at folk gjør, så mange biler som går med røde skilter "permanent" om dagen. Hvor lenge tror du det vil vare om det fortsetter slik?

Har man forresten lov til å ha passasjerer og hele pakka med metallskiltene? Genialt å ha om man vil ha en billig grom søndagsbil. Får jo til og med kjøre på mange av banetreffene med slike.

Skrevet

Det må da være lov, Er som regel ikke bare far som ønsker å være med ved prøving av ny bil. ikke alle er som min mor, kjøre nybilen 2 uker etter at den har kommet. ikke sett på den en gang. hun trodde faktisk den var svart helt til hun så at den var rød..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...