Gå til innhold

"Sjømanns tråden"


Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sivilt ansatt i kystvakten som maskinassistent 2007-2009. Går nå 2-årig teknisk fagskole og skal tilbake til sommeren som 2-maskinist.

Var på nye KV Barentshav i sommer som har gasselektrisk drift.

emcrn7andz1c5xanif9n.jpg

Ble døpt i isvann av "kong Neptun" på 80 grader nord :)

z8nbl7tjbb7w0mabrgda.jpg

Blir helt konge å få komme seg i jobb igjen, da skal det bli litt nye prosjekter å komme med her på bimmers.

Ny klassen Barentshav er flotte båter , har nett tjenstegjort på eit av søster skipa Kv Bergen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vei til sertifikat var følgende:

Vk1 Skipsteknisk drift

2år som motormannlærling

Tok fagbrev som motormann

2år på Teknisk Fagskole

Minimum 30 dager fartstid som kadett, samt utfylt kadettbok som sendes til Sjøfartsdirektoratet. Når kadettboka er godkjent, så får man tilsendt sertifikat klasse 4, dvs, man kan ta en 2.maskiniststilling, eller være alene på skip opp til 750kW (Noe som egentlig ikke trenger sertifikat)

Om det er muligheter til å ta fagskolen med et annet fagbrev er jeg usikker på. Om dette i så fall går, må mann nok ha en lengre periode med fartstid ja, som S.hafsmo her sier.

Det enkleste er jo selvfølgelig og ta en telefon til Sjøfartsdirektoratet, evt opplæringskontor i fylket. De har oversikt over dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sivilt ansatt i kystvakten som maskinassistent 2007-2009. Går nå 2-årig teknisk fagskole og skal tilbake til sommeren som 2-maskinist.

Får du motormannspapirer etter 2 år som maskinassistent?

Jeg har fagbrev som motormann og har jobbet på sjøen siden 98, er bare "litt" sent ute med å ta skolen(aldri for sent) Jeg ble mønstret som maskinassistent da jeg ikke kunne bli mønstret som maskinist.

Ny klassen Barentshav er flotte båter , har nett tjenstegjort på eit av søster skipa Kv Bergen .

Morsomt å høre, jeg har seilt litt over 2 år med den gjengen, mens de venta på KV Bergen. Litt surt å ikke få bli med over på nyskipet, men måtte gå skole istede, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sivilt ansatt i kystvakten som maskinassistent 2007-2009. Går nå 2-årig teknisk fagskole og skal tilbake til sommeren som 2-maskinist.

Får du motormannspapirer etter 2 år som maskinassistent?

Jeg har fagbrev som motormann og har jobbet på sjøen siden 98, er bare "litt" sent ute med å ta skolen(aldri for sent) Jeg ble mønstret som maskinassistent da jeg ikke kunne bli mønstret som maskinist.

Ny klassen Barentshav er flotte båter , har nett tjenstegjort på eit av søster skipa Kv Bergen .

Morsomt å høre, jeg har seilt litt over 2 år med den gjengen, mens de venta på KV Bergen. Litt surt å ikke få bli med over på nyskipet, men måtte gå skole istede, men sånn er det bare.

PÅ Kv Leikvin du har vært då ?

Er ein god gjeng , kunne godt tenkt meg tilbakers , er blit lovd jobben som matros viss dei får stillingen ombord.

Men for er tilbakers i Eidesvik nå på Acergy Viking , jobber som matros og holder på å løyse G5 offshore kran sertifikat .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet noe om maskinist kadett etter teknisk fagskole.

har fagbrev som bilmekaniker, men hoppet på skole.

har sjekket litt forsiktig etter maritime jobber. har snakket med noen som driver maritimt men fått høre litt forskjellige ting. siste jeg hørte var at man kunne bli maskinist kadett iallefall :/

noen innvendinger?

Hvilken teknisk fagskule har du gått? Har du gått maritim teknisk fagskule går du ut som kadett ja, så er det 30 dager som fartstid elns før man kan løse ut 2 maskinist papir..

Skal selv på teknisk fagskule til høsten, "maskinist-skulen"..Kommer da til å prøve å få tatt unna disse 30 dagene i fartstid neste sommer, da kan eg nemlig gå ut av skulen i 2013 og rett i 2 mask stilling..

er ikke ferdig. startet i høst, og det er bare maskinteknisk fagskole på kongsberg, ikke maritim. er ferdig sommeren 2012.

jeg får høre med opplæringskontoret og høre hva dem har å si:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er mye bra rederi å velge mellom iallefall;) skal på skolen til høsten..og kan vel si det sånn at det er ikkje noe eg ser så veldig fram til, mtp penger og jobb osv osv.. blir merkelig å slutte med fast inntekt i mnd:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Du bør ihvertfall få en mulighet til å teste begge delene før du velger.

Jeg personlig valgte maskinen da jeg synes arbeidet på bro ser/virker ufattelig kjedelig, men iom. at jeg er i maskinen vil du ikke få et veldig objektivt svar fra meg. ;)

Prøv ihvertfall å få deg noen uker i begge departementer. og husk at det er enorm forskjell på jobben fra båttype til båttype (Les: Langfart, Supply, MPSV, lokalferge etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg synes det å være maskinist ser ufattelig kjedelig ut, sitter jo bare inni kontrollrommet og drikker kaffe :P

selv går jeg som matroslærling ombord i far searcher, et PSV fartøy i fartstadrederiet. stortrives med det og har planer om å ende opp på broen etter endt utdanning, om jeg ikke går for å begynne på plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg har tenkt å sikte mest mot. Føler bro jobb blir litt "lat-jobb" på en måte. Usikker på hvilken båttype jeg skal sikte meg mot, men brodern er 1.styrmann eller overstyrmann på en av supplybåtene til Østensjø, så kunne kanskje få noe på en av di båtene. Ellers så skulle en kompis som er trikker på en av DOF sine båter muligens fikse lærlingsplass på en av deres båter :) Må først komme meg igjennom Maritime fag.

Har lyst å jobbe med noe der jeg får litt utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg synes det å være maskinist ser ufattelig kjedelig ut, sitter jo bare inni kontrollrommet og drikker kaffe :P

Det er ikke å legge under en stol at på bl.a supply er det mye av denslags.

1 stk maskinist på vakt, og man får knapt lov til å forlate kontrollrommet. Nå har jeg heldigvis sluppet sådan tilværelse hittils, men til gjengjeld er jeg ofte på brua, da det alltid er kaffe og pratsjuke folk der oppe. :D

Men fra spøk til revolver, så er det som jeg nevnte tidligere enorm forskjell fra båt til båt. Vil bare anbefale deg å prøve alt du får mulighet til å prøve. Personlig har jeg wilhelmsen's linjefart som den desidert med opplevelsesrike jobben. Der får du og rikelig med utfordringer når om du ender opp i maskinen. Da spesielt om du kommer på de eldre båtene, som f.eks Tampa. Ikke en dag uten at noe går til helsike. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesing! Veit ikke helt om den gjelder, men har vært på "båt" som lå til land for ombygging.

Boligplattform som skulle ut til et oljefelt som jeg ikke husker navnet på:

"Haven" i Eydehavn, like ved Arendal. 4 bein som kunne kjøres opp og ned. Noen som har jobba på den? Mener den har gått ut nå.

eytmfdykvepl11n9oomj.jpg

lhmmwn22v1l2dz5m9t12.jpg

imtbqlm0etd8yvwmic57.jpg

s0b9k6oq6qw8ik5qxy6d.jpg

Forresten. Er lærling som industrimontør nå, veit dere om det er no muligheter for jobb i dette yrke på plattform?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...