Gå til innhold

"Sjømanns tråden"


Espen^^
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips om hva man kan gjore faar og komme seg paa rigg eller baat? :)

Ta en utdannelse som gjør at du får jobb på rigg eller båt :P

Går maritime fag nå, så til neste år skal jeg ut som matros lærling. Noen som har noen tips til hvilken type båt det er fint å være lærling på?

Ett veldig godt valg er tankbåt eks. bøyelaster. der skjer det mye. ofte til kai og losser . Og mye og lære for den som gidder :lol: Ivertfall i maskin er større tankbåt ett godt valg. mange systemer og mye og lære.

Velg noe med utfordring. Ikkje matros på ei lita bilferge :P da må du selge biletter heile dagen.

Det viktigste som lærling er vel og lære :shock: eller?

Og for deg som ville på rigg. nå veit ikkje eg om du har fagbrev som noe eller ikkje. men inustrimekanikere kan ta sikkerthetskurs IMO 80 er det vel , så kan de reise ut.

I maritime fag kan du vel gå skole for brønnteknikk eller ka det heter.

Eller du kan gå Skipsteknisk drift og bli motormann/maskinist.

Veit ikkje om dei bruke matroser over alt men det er kanskje ett valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det så mange tankbåter igjen som bruker nordmenn da?

ang. jobbing på rigg uten utdannelse tror jeg blir vanskelig. korteste veien er vel industrimekaniker med IMO80. kan og gå overflatebehandler, men det er visstnok en veldig slitsom jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som skipselektriker på en noe spesiell supplybåt. Den 3. i verden som bruker LNG som drivstoff, og den 2. i verden med styrhuset bak. Viking Queen er navnet, og holder til i nordsjøen.

pld78rojv6pqd22ybgtr.jpg

2tvgd3j6h5jv76vo13jf.jpg

Har også vært på Viking Vision, som driver med seismikk i mexicogulfen.

zlerpn8e35qjzk5nqf2p.jpg

EDIT: var forresten i mexicogulfen når stormene herjet nå sist. Legger ved et stemningsbilde som ble tatt når bølgene hadde roet seg.

o3bsavqotkvyjefqsg65.jpg

EDIT2: legger ved et annet bilde fra gulfen, 7 delfiner som svømmer rett foran baugen på båten.

y4pbiynre4aghyyv5egm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med så store båter og lyn? Ser for meg at lynet kan føle seg noe tiltrukket...

Det vet jeg faktisk ikke. Har aldri opplevd at det har skjedd (nå er ikke jeg så gammel heller, men). Båten er jo så godt jorda som den kan bli i vannet, men det blir jo et visst magnetfelt rundt den. Men har aldri hørt at dette har vært et problem. Kanskje noen andre vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilste på deg på Kongsberg nylig, jeg jobber i Trico som førstestyrmann :)

Åå er det deg, ja! :) Visste ikke at du var BMW-mann :D

Joda, vanskelig å unngå det straks man har prøvd en BMW :)

Hvordan var det i Gulfen da? Frister det å dra tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilste på deg på Kongsberg nylig, jeg jobber i Trico som førstestyrmann :)

Åå er det deg, ja! :) Visste ikke at du var BMW-mann :D

Joda, vanskelig å unngå det straks man har prøvd en BMW :)

Hvordan var det i Gulfen da? Frister det å dra tilbake?

Dette blir vel OT, men det var ganske fint der borte, men også VARMT! :shock: Har mulighet til å bytte til den båten hvis jeg vil, men jeg tror ikke jeg orker all varmen og reisinga. Vikartur er derimot greit. Kan hende jeg ombestemmer meg når det blir vinter og jeg står oppi masta i storm på haltenbanken (eller er det dèt jeg skal bruke lærlingen til?) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...