Gå til innhold

Software oppdatering på BMW E60.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Dette er mitt første innlegg her på forumet.

Jeg har kjøpt meg en 520ia 04 mod. som er en hæærlig bil. Etter at jeg hadde kjørt den en stund syns jeg at automaten ikke oppførte seg som på min e39. Problemet var at når jeg stoppet inn mot f.eks et kryss, så slo første giret hardt inn når bilen sto rolig. Klimaautomatikken fungerte heller ikke som den skulle, vifteturtallet forandret seg ikke ved forandring av temperatur.

Jeg prøvde å søke på disse feilene her på forumet uten hell. Så derfor skriver jeg dette.

Kontaktet BMW uddevalla i Sverige som mente at girkassa måtte være defekt.

Fikk meg en time hos Tronerud Bil i fredrikstad for en feilkode sjekk, fant ingen feil på bilen, MEN. Bilen trengte software oppdatering på en rekke ting, som girkasse, motorstyring, klima, telefon osv osv.

Girkassa funker strøkent og klimaanlegget også etter denne oppdateringen. :D:D:D:D:D

Skrevet
Bare ikke skjer samme som med naboen at de dreper ECU ved oppdatering er det jo fint.

aldri hørt om motorsturing som har kollapset ved programmering, eneste er at evt, chipping blir jo slettet men da må du gi beskjed til verksted om dette slik at di kobler ut dme/dde ved programmering

Skrevet
Bare ikke skjer samme som med naboen at de dreper ECU ved oppdatering er det jo fint.

aldri hørt om motorsturing som har kollapset ved programmering, eneste er at evt, chipping blir jo slettet men da må du gi beskjed til verksted om dette slik at di kobler ut dme/dde ved programmering

Det er en velkjent sak at versjon 28 av Progman har drept motorstyringsenheter, selv siste versjon har problemer med enkelte modeller.

(Så selv om ikke du har hørt dette, kan det være at andre mer erfarne medlemmer har vært borti saken :lol: )

Uansett blir det en garantisak for det verkstedet som har utført oppdateringen.

Skrevet
Gjeldende verksted her (Strandveien) skyldte på "fuktskader) på ECU...

Jeg kan skjønne at man kan skylde på det når det gjelder en mobiltelefon, men en ECU? :roll:

BMW gir jo ut servicesirkulære på slike ting med følgende mulighet for å få dekt evt. følgefeil.

Eks. fra v31:

8vcauy0yal0zlr5jdb2l.jpg

5dw200vqbxg6r2zitnmj.jpg

Skrevet
Kosta meg drøye 2000 kroner. Lasta inn ny programmvare i 3 timer.

Var verdt det når ting blir bra.

Synes det er helt reva å måtte betale for å få retta software som ikke er fri for buggs når bilen er ny.

Software opp dateringer bude være gratis i bilens leve tid, er jo ikke vi kunder som lager feil i program koden.

Til og med microsoft har gratis oppdatering, og de flår jo kundene så sant de kan.

Skrevet
Kosta meg drøye 2000 kroner. Lasta inn ny programmvare i 3 timer.

Var verdt det når ting blir bra.

Synes det er helt reva å måtte betale for å få retta software som ikke er fri for buggs når bilen er ny.

Software opp dateringer bude være gratis i bilens leve tid, er jo ikke vi kunder som lager feil i program koden.

Til og med microsoft har gratis oppdatering, og de flår jo kundene så sant de kan.

Så enig :D

Skrevet

fuktskader i motorstyring er et kjent problem på e60/61

har sikkert programmert 40-50 bmw uten kræsj av motorstyring, siste versjoner nå er 31.1 på progman

Skrevet
Ikke jeg som har fått det til.

Arbeider på uavhengig verksted og reparerer helst E46, E36 og biler i alderen der som BMW ikke får til...

Det har jeg fått med meg :)

fuktskader i motorstyring er et kjent problem på e60/61

har sikkert programmert 40-50 bmw uten kræsj av motorstyring, siste versjoner nå er 31.1 på progman

Ja, men dersom en bil som har fulgt alle servicer og innkallinger får fuktskade på motorstyring er jo ikke det en feil som bør belastes kunde vel? (Uten at jeg vet noe konkret om naboen Hofstad's tilfelle :) )

Uansett, at en fuktskade skal gjøre seg gjeldende akkurat i det oppgraderingen foregår, uten noen foregående symptomer, finner jeg noe tvilsomt.

Ordla meg kanskje noe kort tidligere, men det jeg tenkte på var at det bør ikke være grunn til å være skeptisk til å levere inn bilen til oppgradering softwaremessig pga. at man selv blir sittende med regninga dersom verkstedet klusser det til?

Forøvrig er jeg enig i at oppgradering når det gjelder rene feil burde være gratis :evil:

(Er det foresten noen her som sitter på Progman 31.1? :wink: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...