vrtx Skrevet Oktober 4, 2008 Skrevet Oktober 4, 2008 Har skrudd MYE bmw men generellt lite på 4syl motorene. Det jeg lurer på da er om det er noe å satse på M40b18 angående trimming. Er dette en drittmotor? Søkt litt rundt men fant lite trimdeler til disse motorene.
oddis Skrevet Oktober 4, 2008 Skrevet Oktober 4, 2008 Lite trimdeler til M40 ja. En motor som stort sett alle snakker stygt om. Den hadde et kontruksjonsproblem med kammen som gjorde at trykket på kammen ble høyt, i likhet med et oljerør som brukte å gå tett og føde kammen med for lite oljesprut, som gjorde at den fort tok kvelden. Litt av trykkproblemet har gjort at motoren sliter unormalt mye regreima, og den må byttes på ynkelige 40 000km intervall. Ellers kan kamproblematikken bygges bort ved å montere rullevipper fra M43 motoren, dette selger de også kit for. M40 motoren er en mer nymotens motor enn f.eks forgjengeren dens, M10. De henter ut mye mer effekt, og den er mer effektsterk, og har et bredere register (i minimal skala..) Selv har jeg kjørt 47 000km med min eldgamle M40 motor, uten å ha rørt en skrue, utenom oljeskift og normalt vedlikehold. Tikker gjør den heller ikke Tikking er ofte en slager på M40, men det sier mer om foregående eiere enn om motoren.. hyppige oljeskift og rengjøring av oljerøret over kammen holder tikkinga vekk. Sugetrimme en M40 ville jeg har droppa først som sist. Turbolade den er det fler som har gjort. Prepper man den som man gjør på alle seriøse turbobygg så er det ikkeno problem å hente 300-350hk fra 1,8n. Den har også en relativt ok kompresjon, og stemplene er ideelt utformet med så godt som inget squshband. Vil tro oppimot en 1 bar overtrykk, o-ringing av blokka og org innmat + datasprut funker meget bra. Mulig jeg prøver det selv en dag. Det er ihvertfall ingen store summer å tape da man raser...motorene selges jo knapt for penger. M40 motoren er i seg selv ingen dårlig motor, og alle mine M40 motorer har vært lettstartet som fy (dessverre hatt endel ).
vrtx Skrevet Oktober 4, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2008 Lite trimdeler til M40 ja.En motor som stort sett alle snakker stygt om. Den hadde et kontruksjonsproblem med kammen som gjorde at trykket på kammen ble høyt, i likhet med et oljerør som brukte å gå tett og føde kammen med for lite oljesprut, som gjorde at den fort tok kvelden. Litt av trykkproblemet har gjort at motoren sliter unormalt mye regreima, og den må byttes på ynkelige 40 000km intervall. Ellers kan kamproblematikken bygges bort ved å montere rullevipper fra M43 motoren, dette selger de også kit for. M40 motoren er en mer nymotens motor enn f.eks forgjengeren dens, M10. De henter ut mye mer effekt, og den er mer effektsterk, og har et bredere register (i minimal skala..) Selv har jeg kjørt 47 000km med min eldgamle M40 motor, uten å ha rørt en skrue, utenom oljeskift og normalt vedlikehold. Tikker gjør den heller ikke Tikking er ofte en slager på M40, men det sier mer om foregående eiere enn om motoren.. hyppige oljeskift og rengjøring av oljerøret over kammen holder tikkinga vekk. Sugetrimme en M40 ville jeg har droppa først som sist. Turbolade den er det fler som har gjort. Prepper man den som man gjør på alle seriøse turbobygg så er det ikkeno problem å hente 300-350hk fra 1,8n. Den har også en relativt ok kompresjon, og stemplene er ideelt utformet med så godt som inget squshband. Vil tro oppimot en 1 bar overtrykk, o-ringing av blokka og org innmat + datasprut funker meget bra. Mulig jeg prøver det selv en dag. Det er ihvertfall ingen store summer å tape da man raser...motorene selges jo knapt for penger. M40 motoren er i seg selv ingen dårlig motor, og alle mine M40 motorer har vært lettstartet som fy (dessverre hatt endel ). Min motor tikker en del ja, men det er mest periodisk... Må vel kanskje ta av toppdekselet for å ta en titt. Samt rengjøring av oljerør Har noen småplaner om å overladde motoren.
oddis Skrevet Oktober 4, 2008 Skrevet Oktober 4, 2008 Mange ganger lar ikke dette røret seg rengjøre heller, ikke engang med trykkluft. Et jeg hadde kappet jeg opp og det var ikke lenger oljeflow i det, til høyre rekken (sett fra senter av innfestning), slik at fremre delen av kammen (mot front) ikke fikk oljesprut i det hele tatt. Kammen så ikke ut. Et nytt oljerør koster knapt en 100 lapp
vrtx Skrevet Oktober 4, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2008 akkurat. da blir det ett nytt ett. Høres ut som du kan en ting eller to om m40. Vært borti at bilen kutter på 4-4500omdr?
oddis Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 I verste fall, hvis den tikker forferdelig (og kammen er ekstremt slitt) er det ikke unormalt at den ikke orker å dra på turtall, men aldri opplevd det på mine egne. Innsugspaknigene på disse er et utsatt felt, og burde sjekkes. Koster ingenting omtrent de heller. Alle mine M40er har suget falskluft pga av disse pakningene. Har til nå hatt 7 forskjellige M40 motorer i motorbukken, så litt erfaring har jeg fått. 5 av dem pga av reg reim ras (!). Heldigvis er "bare" 4 av de 7 mine egne.
jensemann23 Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 jeg hadde m40 motor før, og den startet alltid, var meget driftsikker. Men den tikket. OG den kuttet på 5500 omdreininger. kammen var slitt:p Jeg boret opp hullene i oljerøret til 1 mm ca. Da ble det slutt på tikkingen hvertfall nesten.
Dirty Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 m40 = drittmotor .. kammen ligger i spenn heletiden + får ikke smøring når den har gått over 150 ++ klarer man ikke dra den lenger en til 4 5000 . tyder det på at du trenger ny kam. jeg har en komplett topp med kammer tønner osv du kan få kjøpt. send PM. har ellers MASSSE deler til m40
Sir Hofstad Skrevet Oktober 5, 2008 Skrevet Oktober 5, 2008 Mange ganger lar ikke dette røret seg rengjøre heller, ikke engang med trykkluft. Et jeg hadde kappet jeg opp og det var ikke lenger oljeflow i det, til høyre rekken (sett fra senter av innfestning), slik at fremre delen av kammen (mot front) ikke fikk oljesprut i det hele tatt. Kammen så ikke ut. Et nytt oljerør koster knapt en 100 lapp Koster en kalori å lage nytt rør med bedre funksjon. Forøvrig skal turbo funke godt.
vrtx Skrevet Oktober 5, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2008 Mye bra info her dirtydicky: PM sendt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå