Civilix Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 Min kjære bimmer ser ut til å ha blitt litt vrang mot meg, jeg har hørt mange sammenligninger mellom biler og kvinner men humørsvingninger er vel noe de vandligvis ikke har til felles. Så før jeg sender bilen til profesjonell hjelp(noe som svir i lommeboka), tenkte jeg å høre med dere her om dere har noen forslag til noe jeg kan prøve. Problemet mitt er at sentrallåsen på tilfeldige tidspunkt nekter å låse opp dørene. Når jeg trykker på nøkkelen for å låse opp slår lyset seg på inne i bilen, men ingen av dørene blir låst opp. Bruker jeg nøkkelen til døren på førersiden låser den bare opp den ene døren, og knappen inne i bilen fungerer tilsvarende som knapp på nøkkel. (å få opp bagasjelukket fungerer alltid fint dog) Det har skjedd en 8-10 ganger i løpet av de siste månadene, det har vært på varme dager, på kalde dager, når bilen har stått stille og rett etter at jeg har kjørt. Eneste måten og få den til å fungere igjen er å vente til bilen er i bedre humør... Så er det noen som har vært borti noe tilsvarende og/eller kan gi meg noen tips?
Richie85 Skrevet Oktober 10, 2008 Skrevet Oktober 10, 2008 jepp.. hvis du hadde søkt litt på forumet ville du funnet flere tråder akkurat om det samme problemet. Når det er sagt, så har jeg det samme selv. Bilen låser hver gang, men åpner når den føler for, stort sett når samboeren skal være med.. Er flere teorier om hva feilen kan skyldes, noe som i og for seg stemmer bra, er jo flere momenter som kan feile i dette systemet. Jeg har valgt å satse på at det er de to små mini releene som sitter inne i syreenheten til sentrallås/el.vinduer. Handlet meg nye releer og skal få loddet disse til styreenheten. Dette for å slippe å måtte handle ny syreenhet til mangfoldige tusen hos BMW, om man kan slippe unna med knappe 200kr. Les litt på denne linken: http://www.bmwgm5.com/ evt søk på forumet for å finne ut av andre forslag. Richard
Civilix Skrevet Oktober 10, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2008 Jeg søkte på forumet etter "sentrallås e46" det ga ikke mange fornuftige svar(vertfall ikke på første siden), så derfor laget jeg en post. Takk for veldig informativt svar, nå som jeg vet hva problemet er blir det lettere å spørre et verksted om en pris for bytte også (men først blir det å spørre mor, som har lodding som jobb, om hun tør og hjelpe meg med dette.)
Deep Dish Skrevet Oktober 11, 2008 Skrevet Oktober 11, 2008 Du kjenner ingen som kan ta en diagnose på bilen din.?
Civilix Skrevet Oktober 11, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2008 Nei, desverre kjenner jeg ingen som kan ta diagnose. Jeg bor på Notodden og jobber i Kongsberg, men ingen av de stedene har noen bmw-verksted som jeg kjenner til.(noen som bor i en av byene og tilbyr å hjelpe her?) Så jeg må vel ta fri og reise en tur til Skien eller Drammen en dag og betale noen for å gjøre det da i så fall. Har send forespørsel på hvor mye verksted skal ha for orginaldeler og installasjon, men frykter at det er mer en jeg har råd til akkurat nå.(akkurat investert i varmepumpe for huset, noe som slanker lommeboka fort) Så da blir det nok nye rele og få mor til å lodde for meg.
Aquarius Skrevet Oktober 11, 2008 Skrevet Oktober 11, 2008 Hei Civilix, hadde akkurat samme problem som deg. Kjører du diagnose får du trolig flere følgefeil koder (som ikke er reelle) som verksteder mer enn gjerne feilsøker og skriver timer for. Link til annen tråd om dette finner du http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=65178&highlight=sentrall%E5s+e46. Problemet er to releer i kontrollmodulen, en boks som er montert bak hanskerommet. Du finner en bort i mot perfekt "gjør det selv" beskrivelse på utskifting av releene her http://www.bmwgm5.com/. Releene er litt klønete å få tak i, men jeg fikk kjøpt de hos et komponentfirma i Tyskland. Skal finne fakturaen og legge ut adressen. Kjøpte med noen ekstra releer også, så du kan få kjøpt et par av meg om det er av interesse.
Richie85 Skrevet Oktober 11, 2008 Skrevet Oktober 11, 2008 Problemet er to releer i kontrollmodulen, en boks som er montert bak hanskerommet. Du finner en bort i mot perfekt "gjør det selv" beskrivelse på utskifting av releene her http://www.bmwgm5.com/.Releene er litt klønete å få tak i, men jeg fikk kjøpt de hos et komponentfirma i Tyskland. Skal finne fakturaen og legge ut adressen. Kjøpte med noen ekstra releer også, så du kan få kjøpt et par av meg om det er av interesse. Ville bare legge til at dette ikke er en enkel jobb å gjøre selv, releene sitter loddet mellom printplaten og krever en som kan lodde godt + utstyr for "suging" av det gamle tinnet releene sitter festet i. I tillegg til dette er platen kledd med en type klarlakk som også må løsnes. Men om du kjenner noen som driver med "finelektronikk" ala TV/Radio reperatører osv, burde det ikke være noe problem. Evt noen som driver med styreenheter/printplater. Jeg handlet mine releer på Ebay til den nette sum av 32$ inkl frakt, tok 3 dager. Ingen stor operasjon å få tak i med andre ord. Lykke til! Jeg har foressten diagnoseutstyr hos meg, men jeg har ikke fått opp denne feilen. Richard
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå