Gå til innhold

Automat og overlading til ca dobbel effekt på E34 520i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg holder på med et kompressorbygg på bilen min som er en 1992 E34 520iA.

Målet er å oppnå ca 300HK, men jeg har mine tvil angående automatkassen... Ifølge realoem har jeg en av disse tre:

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?model=HB61&mospid=47370&hg=24&fg=05

Er det noen på forumet som har erfaring med automat og en såpass kraftig effektøkning? Tviler på at kassen min klarer det og lurer på hva som er den beste løsningen: Gå for en automatkasse fra en 540iA hvis den passer eller bygge om til manuell?

Takker for alle svar

Skrevet

Hadde en del kontakt med V.S motor ang. turbobygg på en e36 325 cab jeg hadde med homokasse.

Han tok høyde for i overkant 300 hk på hjul den gangen, og han fryktet faktisk at kassa ikke ville holde mapping av motoren dersom det ville bli en del "drag" for og justere den inn.

Dette var en bil som kun hadde gått snaut over 100 000km.

Det hele utgikk grunnet jævlig lang vente tid, så kjøpte heller en ferdig bygd e34 den gangen.

Skrevet

De fleste automatkasser er kjent for å tåle ganske mye igrunn.

Jeg vet ikke hvordan det ligger ann med automatkassa på E34 520iA, men på diverse større BMW modeller er de ganske solide.

Enkelte automatkasser tåler faktisk mer enn manuellkasser også.

Bare en ting å gjøre: Først prøve, så finne ut. :D

Men jeg tror kassen din kommer til å holde jeg.

Når alt kommer til alt er ikke 300hk så voldsomt mye, men forsøk å unngå spinning og herjing. Hold heller ikke bilen på bremsa mens du gir gass for å prøve å "spoole opp trykket" før "take-off" eller for å få den til å spinne da dette sliter veldig på converteren.

Og selvsagt ikke rus opp bilen i neutral for så å smelle den i drive, da sier det seg vel selv at det kommer til å rase før eller siden. :lol:

Frisk kjøring og harde gasspådrag har jeg derimot liten tro på at skal få kassen til å rase. :)

Skrevet

Min E36 325 med "HOMO" (?) kasse blir montert kompressor og IC, tror det holder fint jeg.

I allefall til kjøremønster mitt.

På 2,5 vet jeg at det blir problem med 300 så spent på hva du får til...

Normalt snakker vi 21-220 og det tåler kassa.

Skrevet

ZF sin 5hp18 kassa som er brukt i e34 520 har jeg dårlig erfaring med, selv i en orginal bil så er det ikke sjeldent den gir opp. Med en effekt på 300hk så tar den kveld rimelig for det er jeg sikker på, men det er jo ingen fare å prøve, skulle det skjære seg så er jo veien til manuell ganske kort.

Skrevet

Planen er å la drivverket være originalt og forsterke/bytte det som tar kveld.

Ble ikke særlig klok på realoem siden det står at jeg kan ha en av tre kasser. Hvis jeg søker med vin-nummer, klarer jeg å finne ut nøyaktig hvilken kasse jeg har? Så ikke noen ZF 5HP18 kasse på realoem...

Har mine tvil, men det ville ha vært litt morsomt om kassen overlevde. Skal absolutt ikke herje med den på de måtene MoePower beskriver:) Når den ryker, er det vanskelig å bytte om til manuell og hva trengs av utstyr?

Skrevet

Understell inkluderer vel bremser :) ?

De burde ikke være orginale, kjøp skikkelig bremsekraft om du skal gjøre slik oppgradering.

Man må jo alltids stoppe også.

Skrevet

De burde ikke være orginale, kjøp skikkelig bremsekraft om du skal gjøre slik oppgradering.

Går bilen fortere?

Blir den tyngere?

Noe jeg ikke har skjønt her??

Ok.. Skal den brukes på bane, så henger jeg med her.

Men til gatebruk så ser jeg ikke helt ponget med værsting bremser.

Skrevet

Akkuratt nå så har jeg skaffet meg bakbremser fra 740/M5 som har 300mm ventilerte skiver og massive kallipere med 40mm stempel. Fremme blir det sikkert bremser fra 850 csi eller M5, men jeg får ikke kjøpt de før slutten av denne måneden da selgeren kommer tilbake fra østerrike;)

Så bilen kommer til å ha greit med bremsekraft kan du si.

Skrevet

Vet ikke om dette er den beste måten å trimme en bil med automat. Da det viser seg at biler med automat bør trimmes med turbo istedet, fordi i startfasen av akselrasjon sett ifra motorsiden, vil det bli en for kraftig igangsetting av konverter ved bruk av kompressor. Derfor foretrekkes en større økning av moment ved konverter i allerede høyere hastighet.

En liten tankevekker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...