hylle Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Hei., har fått et lite problem da jeg skal demontere drivaskelen på min e30 325i. Jeg har skrudd av drivakselmutteren og tatt ut støvringen. Men hjulnavet flytter seg ikke prikken ifra drivakselen. Noen som har tips til hvordan jeg kan få denne av?? mvh Hylle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimmerlars Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Kan sitte veldig godt. Hydraulisk presseverktøy eller slegge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hylle Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 Slegge er prøvd. Hydraulisk presseverktøy altså. dette blir morro. forstått det riktig så skal den i teorien bare slåes av altså?. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fliid Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Bruk en avdrager. Monter spissen (senter. Kall det hva man vil) på midten av drivknute. Monter armene rundt navet. Bruk en to arms og plasser vær av de rett ovenfor hverandre (bruke hjulbolt hullene som "sentrering" kan være lurt, så får du de rett over hverandre.) . Dermed skru, skru og atter skru, den løsner til slutt. Løsne den ikke, da bruker du en 5 kilos slager og slår rett på der du skru på avdrageren. Den kommer da ; ) Hydraulisk presse trenger man ikke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimmerlars Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 På jobb bruker jeg hydraulisk presse med samme oppskrift som fliid beskriver. Har en stang i midten som presser på akselen, bolter imellom sylinderen og navet for å holde imot, også presser man stanga mot akselen med hydraulikktrykk fra stempelet i pumpa. Skifta drivakslinger på E36'en min hjemme i går. Masse krypolje og sleggebruk i 20 min så løsna den. Så som sagt, de kan sitte noe jævlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
hylle Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 hehe, kjøpte meg den største avtrekkeren fra feiltema. Går fortsatt ikke av. hehe. brukt hele 5 timer av denne dagen på å få av en drivaksel, og jeg har enda ikke klar det. Gir opp for idag!! hehe. Problemet med avdrageren er vel egentlig bare at den glir som satan. den vil ikke holde der! sinnsvagt irriterende. Noen tips for og få den til ikke og gli? mvh Hylle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fliid Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Bore i senter av drivknute. Dypere, større , enn hva som er der nå. Glir den av navet så har du ikke fått armene rett over hverandre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JulianS Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 bruk en 3 arms Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts