Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja da er det tid for å skrive litt om det jeg holder på med i garasjen..

har hatt bilen i 2 år og tenkt hele tiden at det hadde vært morro med turbo. så nå som jeg har en bil vedsiden av er det mulig å få skrudd litt.

Tenkte en del på hvordan jeg skulle gjøre dette før jeg bestemte meg for hvilke deler jeg skulle gå til innkjøp av. Valget falt på PPF i Sverige. Kjøpte turbo manifold, 3,5mm MLS Pakning, ARP bolter, Wastegate, bensinpumpe, LMM, og dyser i 1. omgang.

Her er noen bilder av første forsening av deler:

S4300058.jpg

S4300056.jpg

S4300057.jpg

Er jo ikke millionær, så disse delene ble liggende i skapet en stund.

kjøpte så en m50b25 vanos motor å bygge på som jeg skrudde fra hverandre med en gang jeg fikk den hjem.

DSC00401.jpg

DSC00403.jpg

DSC00426.jpg

DSC00425.jpg

DSC00427.jpg

fornøyd med ferdig demontert motor

DSC00430.jpg

Ca et halvt år etter var jeg på Rudskogen med orginal bil.

DSC00062.jpg

Dette ga veldig mersmak, og satte fart i prosjektet. Bilen ble kjørt hjem, og inn i garasjen og opp på fire bukker.

DSC00063.jpg

Startet med å demontere all innredning.

DSC00070.jpg

Kjøpte så stoler, 4 pkt seler, bestilte K- Sport coilovers, og hydraulisk håndbrekk pelte så ut motoren som sto i.

DSC00200.jpg

ute....

DSC00202.jpg

av med understell og ned med tank.

DSC00214.jpg

dette var ikke så lurt for det var ikke lett å holde motet oppe når det lå deler over hele garasjen, men jeg klarte det så vidt.

motoren som jeg skulle bruke skrudde jeg ned i biter for et havt år siden og nå skulle den sammen igjen men først måtte den til maskinering hos sarpsborg Motorverksted.

Det som skulle gjøres var: planing av blokk planing av topp, avglansing av sylindre, vektjustering av stempler og råder og

balansering av veiv, svinghjul og clutch.

Dette kom på ca 8000,-

Kjøpte så pakningsett, stempelringer og lager av sarpsborg motor,

Her er motorblokken ferdig maskinert.

DSC00107.jpg

Veiv og stempler på vei i.

DSC00109.jpg

DSC00112.jpg

DSC00113.jpg

så var det 3,5mm pakning og på med topp.

DSC00261.jpg

DSC00260.jpg

Cammer på plass husket det meste da jeg demonterte men plundret litt med vanosen.

DSC00263.jpg

bytting av dyser

DSC00267.jpg

på med turbomanifold og toppdeksel.

DSC00269.jpg

K sport coilovere i hus

DSC00074.jpg

Bestilte så turbo fra usa fornøyd med den:usa:

DSC00346.jpg

DSC00347.jpg

bestilte så vifte, oljekjøler, en bensin pumpe til, og no slanger med fittings. her er intercooler og oljekjøler på plass

DSC00274.jpg

så begynte jeg litt på bilen igjen, med montering av understell.

her er det montert powerflex i bakstilling de kjøpte jeg på gs.

DSC00221.jpg

her er den oppe igjen med coilovere.

DSC00227.jpg

DSC00226.jpg

så var det håndbrekket og bremseregulator det var ganske greit å montere.

DSC00223.jpg

på med coilovere forand..

DSC00246.jpg

da hadde jeg et rullende cassi igjen da var det ut å vaske bort garasje støvet og vaske motorrom

før...

DSC00250.jpg

etter...

DSC00252.jpg

motorrom, fint og rent for motor som snart skal oppi

DSC00251.jpg

da var det tid for å prøve løfte den oppi, passet fint den men ble noen turer inn og ut før den stod der for godt

DSC00359.jpg

ble ganske trangt noen steder men ikke mer en at det gikk, vanskelig å se men wastegate røret ut av manifolden gikk rett i rammevangen

DSC00361.jpg

turboen fra under siden ble trangt her også når alle slangene kom på. måtte faktisk vri kompressor huset opp i steden og kappe av slange stussen og sveise på 90 grader benn rett på turboen

DSC00362.jpg

skjefen ute i garasjen å kontrolerer at stolen også passer henne:drive2

DSC00230.jpg

her ser man sete understellet, ikke malt men. lagde det så det sitter i de orginale feste hullene, så man kan skru det ut

DSC00243.jpg

har jo fjernet alt av gulvtepper så måtte lage en sparkeplate å ha beina på

DSC00244.jpg

her er bensin systemet bak på plass med, filter catchtank, og hoved bensin pumpe

DSC00305.jpg

da var det tid for litt sveising. her er downpipe og wastegate rør ferdig.

DSC00448.jpg

fortsetter her med resten av eksosen, her brukt 3" rustfritt fra thorshov bilrekvesita. var blankt og tynnvegget :D

DSC00481.jpg

KopiavDSC00480.jpg

så var det boost controller, valgte en to stegs for gate og bane instilling :twisted: ble ganske fornøyd med monteringen skal rydde opp litt i kabler bare.

DSC00464.jpg

instrumenter må man også ha, det ble biltema siden det begynner å bli lite penger i kassa. monterte de i kassa til kjørekomputeren siden den ikke virket alikevell, her er limpistol et must

DSC00465.jpg

nå begynner det vikelig å nærme seg :D

DSC00483.jpg

bilde er feil vei men her eksosen på og klar for prøve start :lol:

DSC00463.jpg

oppstarten gikk over all forventning det var hun små ting som ikke gikk som det skulle.. liten snutt av dette flotte øyeblikk for meg

http://s458.photobucket.com/albums/qq308/BoostCriminal/?action=view¤t=Bmwoppstart.flv

få dager senere var dagen kommet, det var rudskogen og klart for illdåp

DSC00021.jpg

dette gikk også over all forventning, liten snutt av hvordan dette gikk..

http://s458.photobucket.com/albums/qq308/BoostCriminal/?action=view¤t=Testturrudskogen.flv

så nå er den klar for vinteren da jeg skal forandre på det jeg ikke var fornøyd med. planen er storre bremser, annen diff, bytte noen slanger som ikke tålte tempen i motorrom på test turen. blir sikkert mer også men det kommer etter vært..

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

jøss :D såg ut til å fungere meget bra det der. hva har du gjort med tenning/bensin?

forsterket du karosserifestene bake til diffen når du hadde av alt? stor svakhet på e36 desverre.

Skrevet
jøss :D såg ut til å fungere meget bra det der. hva har du gjort med tenning/bensin?

forsterket du karosserifestene bake til diffen når du hadde av alt? stor svakhet på e36 desverre.

tenning er orginal, kjører med ppf chip 440 dyser og to pumper.

hørte det av en annen også her om dagen om de festene så de får jeg ta i vinter. er det bare å helsveise mutterene i kariseriet?

Skrevet
tøft prosjekt, har du noen fremtidige planer nå da? :P

ja blir større bremser og annen utveksling, forsterke fester i carrosen bak, varme isolere grennrør og wastegate rør. finner sikkert på mer i vinter

Skrevet

tenning er orginal, kjører med ppf chip 440 dyser og to pumper.

hørte det av en annen også her om dagen om de festene så de får jeg ta i vinter. er det bare å helsveise mutterene i kariseriet?

nei er nok litt mer jobb. må sveise inn noen plater rundt de 4 festene, da stålet er for svakt rundt selve mutteren. GSbildeler har de, M3 forsterkningsplater heter de tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...